Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes: 100 bijzondere Nederlandse vrouwen

Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes 3In dit boek vind je 100 verhalen over 100 buitengewone Nederlandse vrouwen van toen en nu. Vrouwen die hun eigen pad kiezen en kozen, en die hindernissen onverwonnen – of het nu was als schrijver, sporter, arts, wetenschapper, politicus of activist. Een boek over de strijd voor gelijke rechten en het volgen van je eigen weg. Het is een boek vol inspiratie, speciaal voor iedereen die zijn eigen dromen volgt.

Aan dit boek hebben 48 vrouwelijke illustratoren en 16 vrouwelijke schrijvers van Nederlandse bodem meegewerkt.

Als je de eerdere boeken met Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes al kent, weet je wel ongeveer wat je van dit boek kunt verwachten: 100 inspirerende, korte verhalen – niet alleen vóór rebelse meisjes, maar vooral óver rebelse ‘meisjes’: vrouwen die hun eigen pad bewandelden. Vrouwen die ijzersterk in het leven staan en een inspiratie vormen voor meisjes (of jongens) die nu opgroeien. Vrouwen die zich inzetten voor gelijke rechten en die zich daarbij niets aantrokken van de vooroordelen van anderen.

Dit boek gaat, in tegenstelling tot de voorgaande twee vertaalde delen, alleen maar over Nederlandse vrouwen. En het maakt indruk hoeveel sterke vrouwen Nederland telt. Hoe meer verhalen je leest, hoe krachtiger dit boek wordt! Of het nu gaat om sport, wetenschap, politiek, muziek of de strijd voor gelijke rechten… elk verhaal in dit boek doet ertoe en inspireert de lezer om ook zijn eigen pad te volgen.

©2021 ROSE Stories, illustratie van Charlotte Greeven uit Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes 3

©2021 ROSE Stories, illustratie van Charlotte Greeven uit Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes

Wat een ongelooflijke klus moet het zijn geweest om al deze vrouwen en verhalen te verzamelen. Het zijn echte mini-biografieën, van slechts één bladzijde lang. Het is heel knap hoe elk verhaal steeds weer anders is opgebouwd, hoe de persoonlijkheid van de vrouwen wordt overgebracht en hoe belangrijke uitspraken en momenten voor de betreffende vrouw in het verhaal zijn verwerkt. Juist door in zo’n kort stuk tekst ook kleine, persoonlijke details te verwerken, wordt elk verhaal heel verrassend en persoonlijk.
Dat elke vrouw ook nog haar eigen kleurige portret heeft, steeds weer gemaakt door een andere illustrator, maakt het boek extra afwisselend.

Het boek blinkt uit in diversiteit in alle opzichten. De 100 vrouwen die in dit boek beschreven staan, zijn weliswaar allemaal Nederlands, maar komen uit alle hoeken van de wereld en zien er ook allemaal heel verschillend uit. Of ze nu komen uit Iran, Joegoslavië, Suriname, Curaçao, Tunesië, Engeland of de VS… allemaal eindigden ze in Nederland en hadden ze een duidelijk doel of een mooie droom voor ogen, waar ze zich volledig op hebben gestort.

Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes

©2021 ROSE Stories, illustratie van Silvia Celiberti uit Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes

De meeste vrouwen in het boek leven nog, enkele zijn in de vorige eeuw overleden en sommige, zoals Jacoba van Beieren of Kenau Simonsdochter Hasselaer kennen we uit geschiedenisverhalen. Kinderen zullen ook voor hen bekende namen tegenkomen, zoals Aletta Jacobs, Anne Frank, Lieke Martens, Nikkie de Jager, Rocky Hehakaija, Anouk of Tabitha, maar van nog veel meer vrouwen hebben ze waarschijnlijk nog nooit gehoord. Dat maakt het boek eigenlijk nóg sterker, want het laat zien dat je ook iets kunt betekenen voor de wereld als niet iedereen je kent.

Maar het boek is ook divers door de manier waarop het is gemaakt. Maar liefst 16 verschillende schrijvers schreven de verhalen over de 100 vrouwen op. Vooral Maria Lam weet daarbij de juiste toon te vinden: voor kinderen duidelijk en aantrekkelijk geschreven. Helaas worden in sommige verhalen worden wel erg ingewikkelde woorden of uitdrukkingen gebruikt (barmhartigheid, kankantrie, ‘het bouwen van bruggen’), maar in grote lijn zijn deze verhalen zeker geschikt om al vanaf jonge leeftijd (voor) te lezen.

Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes

©2021 ROSE Stories, illustratie van Robin Duister uit Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes

Ook de honderd portretten zijn, los van de persoon die in vrijwel alle gevallen zeer treffend wordt afgebeeld, fantastisch om te bekijken: zo divers in stijl, techniek en materiaalgebruik! Echte kunstwerkjes! Samen met de mooie citaten die erbij staan, zou je elke pagina zo als poster aan de muur willen hangen. Op wat voor manier je dit boek ook bekijkt… dat je er inspiratie uit zult halen, is zeker!

Net als de eerdere delen is dit echt een geweldig voorleesboek! De verhalen zijn superkort, dus meer dan een paar minuten heb je niet nodig om er één voor te lezen. En in tegenstelling tot de andere delen bevat dit boek heel erg veel herkenbare personen: uit de sport, de muziek of de geschiedeniscanon bijvoorbeeld. Perfect om te gebruiken in je lessen dus!

Bij elke vrouw staat vermeld hoe ze bekend is geworden. Ze staan echter niet geordend op thema, maar op alfabetische volgorde. Handig als je een specifieke vrouw, zoals Aletta JacobsAnne Frank of Marga Klompé wilt vinden, maar als je een thema als racisme wilt behandelen, moet je wat meer zoeken.

Bij de meeste vrouwen staat hun beroep vermeld. Vaak hebben ze moeten vechten om dat beroep te kunnen uitoefenen, waardoor je hun verhaal ook kunt linken aan de strijd om gelijke rechten (of het nu is vanwege geslacht, geloof of kleur). Ook zijn opvallend veel vrouwen niet bang (geweest) om te zeggen wat ze denken.

Hieronder staat een drietal lijstjes met namen die eruit sprongen.

Diversiteit / inclusiviteit

‘Als je eenmaal weet wie je bent, kan je niet meer stoppen’
– Aaïcha Bergamin

• Aaïcha Bergamin (transgenderpionier)
  • Amber Vineyard (spirituele moeder)
  • Andreas Burnier (schrijver)
  • Anna Blaman (schrijver)
  • Betsy Thung Sin Nio (arts)
  • Gloria Wekker (emeritus hoogleraar en schrijver)
  • Halleh Ghorashi (antropoloog)
  • Janice Deul (modeactivist)
  • Meiden van Halal (presentatoren en programmamakers)
  • Nazmiye Oral (schrijver en theatermaker)
  • Nikkie de Jager (visagist)
  • Soundos el Ahmadi (acteur)
  • Valentijn de Hingh (model, schrijver en dj)

Racisme

‘Er is maar één ras, het menselijk ras.’
– Cynthia McLeod

• Asta Elstak (feminist en activist)
  • Cynthia McLeod (schrijver)
  • Lilian Gonçalves – Ho Kang You (jurist)
  • Marion Bloem (schrijver)
  • Naomie Pieter (antiracisme- en queeractivist)
  • Patricia Kaersenhout (kunstenaar en activist)
  • Philomena Essed (hoogleraar)
  • Seada Nourhussen (journalist)

Vrouwenemancipatie

• Aletta Jacobs (arts)
  • Anja Meulenbelt (activist, schrijver en politicus)
  • Beatrix de Rijk (piloot)
  • Johanna Westerdijk (bioloog)
  • Joke Smit (activist en schrijver)
  • Kaouthar Darmoni (feminist)
  • Khadija Arib (politicus)
  • Rahma el Mouden (ondernemer)
  • Twie Tjoa (boegbeeld vrouwenemancipatie)

Geschiedenis(canon)

• Aletta Jacob
  • Alexandrine Tinne
  • Anne Frank
  • Annie M.G. Schmidt
  • Hannie Schaft
  • Jacoba van Beieren
  • Kenau Simonsdochter Hasselaer
  • Marga Klompé
  • Mata Hari
  • Wilhelmina Drucker

Kinderboekenweek 2021: worden wat je wil

Dit boek past perfect bij het thema van de Kinderboekenweek 2021, over beroepen en met het motto ‘worden wat je wil’. Want al deze vrouwen zijn geworden wat ze wilden, of streden ervoor dat ánderen kunnen worden wat ze willen.

Vooral de verhalen van de sportvrouwen zijn ook erg inspirerend, zoals:

• Esther Vergeer, die op haar 8e in een rolstoel terechtkwam, maar toch besloot te gaan tennissen
  • Liane Engeman, die als vrouw gewoon tussen de mannen racete op het circuit
  • Michele Aboro, die wilde gaan boksen, ook al mochten meisjes dat niet toen ze jong was
  • Sifan Hassan, die haar eigen weg vond door te doen wat ze het allerliefste deed

Mooi is ook het citaat van Adelheid Roosen m.b.t het thema:

Ik denk nog elke dag: ik ben toch zó benieuwd naar wie ik word als ik later groot ben. (blz. 5)

ROSE Stories, 2021

Voor ieder verkocht boek wordt er één euro gedoneerd aan een goed doel dat zich inzet voor vrouwen en meisjes in Nederland: WOMEN Inc., S.P.E.A.K., De Bovengrondse, PLAN International Nederland en Stem op een vrouw.

Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes 3

Series: Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes | Onderwerpen: 2021, Activisme, Aletta Jacobs, Anders zijn, Annie M.G. Schmidt, Beroepen, Biografie, Discriminatie, Diversiteit, Door de eeuwen heen, Emancipatie, Gelijke rechten, Illustraties, Inclusiviteit, Keuzes, Kinderboekenweek 2021, Marga Klompé, Media & journalistiek, Politiek, Portretten, Racisme, Rolmodellen, Sport, Sporters, Tijd van burgers en stoommachines, Tijd van televisie en computers, Tijd van wereldoorlogen, Topsport, Verhalenbundel, Voorleestopper, Vrouwen
Geïllustreerd door Diverse illustratoren