De Rembrandt-roof

De Rembrandt roofArt weet het zeker: er gaat iets ergs gebeuren in de National Portrait Gallery in Washington D.C. Maar zijn enige bewijs is ijskoffie, tweeënveertig stappen en een mysterieuze vrouw die op gezette tijden in het museum verschijnt.

Samen met zijn beste vriendin Camille gaat hij op onderzoek uit. Ze ontdekken een plan voor de grootste kunstroof ooit! Maar zonder duidelijk bewijs is er niemand die hen gelooft. Hoe kunnen ze laten zien dat er een miljard dollar aan schilderijen op het spel staat? Het wordt een race tegen de klok…

Vertaald door Elsbeth Witt.

Deel 2 in de serie Kunstbende. Deel 1 is Het Van Gogh-mysterie. Aangezien in dit tweede deel enorm veel spoilers over deel 1 worden gegeven, kun je het best beginnen met lezen in het eerste boek.

Als je in De Rembrandt-roof net zo’n bloedstollend avontuur als in deel 1 verwacht, valt dit boek wellicht een beetje tegen. Het duurt in dit deel namelijk wel even voor het echt spannend wordt, ook al snap je wel dat Art daadwerkelijk iets op het spoor is. De spanningsopbouw gaat echter veel geleidelijker. Dit is dan ook eerder een boeiend spionageverhaal dan een verhaal vol actie.

Wat ook anders is, is dat het verhaal makkelijker te volgen is dan Het Van Gogh-mysterie. Er zijn minder perspectiefwisselingen en het is veel duidelijker wat er precies aan de hand is. Opvallend is verder dat Rembrandt eigenlijk nauwelijks een rol van betekenis speelt in het verhaal, alleen in het begin. Misschien dat de naam van de beroemde schilder in de titel kinderen moet verleiden om het boek te gaan lezen… Maar eigenlijk komen er nog veel meer andere portretschilders aan bod. Via QR-codes kun je een heleboel van hun portretten bekijken.

Het verhaal speelt zich namelijk grotendeels af in de National Portraits Gallery in Washington D.C. Daar worden voorbereidingen getroffen voor een grote Millenniumtentoonstelling, met schilderijen van de grootste kunstenaars, die bij elkaar miljarden dollars waard zijn. Art verwacht dat daar een grote schilderijenroof zal gaan plaatsvinden en hij verwijst daarbij naar de Gardner-kunstroof – die is echt gebeurd in 1990. Maar … hij heeft geen bewijs, dus waarom zou hij het aan iemand vertellen?

‘Wat denk je dat er dan gebeurt?’ vroeg Art. ‘Hoe kan mijn vader de tweeënveertig stappen uitleggen? Of dat zijn zoon een mysterieuze vrouw de halve stad door heeft gevolgd? Of dat er een bril bestaat met VR-beelden van het museum? We hebben geen foto’s gemaakt. We hebben de bril niet. We hebben niets gefilmd. We hebben níéts. Alleen wat ik gezien heb. En dan zou hij ze ook nog moeten vertellen dat dit allemaal te maken heeft met het Gardner Museum en de grootste kunstroof ooit. Hoe denk je dat de mensen van het museum daarop zouden reageren?’ (blz 162)

Art praat in dit boek veel met Camille over kunst en de waarde en betekenis ervan. Camille lijkt in dit boek ouder en slimmer dan in het eerste deel. Zij gelooft in eerste instantie niet echt dat er een groots complot gaande is, maar vertrouwt tegelijkertijd toch wel op Arts onderbuikgevoel en maakt een plan. En dan gaat het spionage-plannetje van Art en Camille goed mis… en wordt het boek toch nog wel héél erg spannend!

Als je dit boek wilt promoten, moet je eigenlijk eerst over Het Van Gogh-mysterie vertellen. In dat boek lijdt Art namelijk aan geheugenverlies en weten zowel hij als jij niet wie hij is.

Als je een intrigerend stukje uit dit boek voorleest, verraad je eigenlijk al te veel over dit eerste deel, dus ik zou het vervolgens laten bij het voorlezen van de achterkant van dit boek – daarmee geef je nog geen spoilers weg. Wel is het belangrijk dat je de juiste verwachtingen schept bij dit boek. Het is een boek met veel minder actie, maar het is wel een heel spannend spionageverhaal. Verder is het boek absoluut een aanrader voor kinderen die geïnteresseerd zijn in kunst.

Rembrandt

Aan het begin van het boek spreken Art en Camille uitgebreid over een portret van Rembrandt. Dit is een leuk voorleesfragment als je het over Rembrandt gaat hebben in de klas:

Camille Sullivan veegde (…) staart,’ zei Camille. (blz. 19 t/m 20)

Vervolgens laat je het portretschilderij zien waar Art en Camille het over hadden. Dat kun je vinden op de website van uitgeverij De Fontein.

Lees vervolgens verder voor op blz. 27:

Doctor Hamilton wees (…) in deze techniek.’ (blz. 27 t/m 29)

Portretten

Zoals gezegd gaat het in dit boek over veel meer schilderijen dan alleen van Rembrandt. Voor de Milleniumtentoonstelling in het verhaal worden o.a. ook kunstwerken verzameld van Vermeer, Degas, Manet, Whistler, Diego Rivera en Mary Cassatt.

In de National Portrait Gallery in Washington D.C. hangen ook echt Amerikaanse portretten: zo hebben alle presidenten van Amerika hun eigen portret, op chronologische volgorde (zie blz. 93) en kun je er ook een portret vinden van oud-presidentsvrouw Michelle Obama (uit 2018, zie blz. 96). Je kunt alle kunstwerken die met een QR-code in het boek voorkomen terugvinden op de website uitgeverijdefontein.nl/qr.

Gardner-kunstroof

De schrijver schrijft in het verhaal uitgebreid over de diefstal van dertien kunstwerken uit het Isabella Stewart Gardner Museum, in Boston. In het nawoord ligt hij dit nog verder toe. Daar lees je welke schilderijen allemaal gestolen zijn. En ook… dat deze kunstwerken na de roof nooit meer ergens zijn gezien.

Via een QR-code (en deze link) kun je de schilderijen zien en lees je er nog meer over. Zo is het écht waar dat er een beloning van 10 miljoen dollar is voor informatie die leidt tot de terugkeer van de kunstwerken. Maar tot nu toe heeft dat dus nog niets opgeleverd…

De schrijver maakt in het boek duidelijk waarom de roof niet alleen een financiële strop is geweest, maar ook een enorm verlies qua kunst/tijdgeest. Je kunt hier een interessant gesprek over voeren met kinderen: waarom zou een museum zóveel geld uitloven voor het terugvinden van schilderijen? Waarom zijn deze schilderijen zó belangrijk dat ze zoveel geld waard zijn. Wat is eigenlijk de werkelijke waarde van kunst?

Het Van Gogh-mysterie

De Fontein, 2023

De Rembrandt-roof

Series: Kunstbende | Onderwerpen: 2023, Complot, Criminelen, Diefstal, Kunst, Kunstenaars, Musea, Raadsels, Rembrandt, Serie, Speuren, Tip van Emma, Tip van Mila, Tip van Tess, Verenigde Staten, Washington