De Vriezels

De VriezelsDe griezeligste familie De Vries die je ooit hebt gezien belandt na vele verhuizingen in het rustige dorpje Sudderbeek. Dit keer wil Appel Vriezel voorkomen dat ze wéér moet verhuizen. Maar dan zal ze haar grootste angst onder ogen moeten komen: naar school gaan. Brrrr! Wat als  > PLOP! < haar glibberige oogballen uit hun kassen schieten en door het klaslokaal stuiteren?

Wat Appel niet weet, is dat ze nog veel meer moed nodig zal hebben! Want niet alleen stuurt de burgemeester een spion op de familie af, er ligt ook een losgeslagen vampier op de loer…

De Vriezels

‘Gluren bij de buren’ krijgt in dit knotsgekke griezelverhaal wel een héél letterlijke betekenis! Wat zullen kinderen hard moeten lachen (en griezelen) om oogballen die alle kanten op stuiteren of als een lasso naar de overkant van de straat kunnen worden gegooid om daar te spioneren. Dit verhaal heeft duidelijk een lekker hoog ‘hoe-verzin-je-het?!-gehalte’.

De Vriezels

©2023, Billy Bones, illustratie van Pete Williamson uit De Vriezels

De griezelige familie De Vries doet een beetje denken aan The Adams Family, maar is toch echt heel anders. Moeder Vriezel … eh, De Vries … jaagt op Griezels met een hoofdletter G, zoals de beruchte vampier Gavrila. Vader Vriezel kan standbeelden tot leven wekken en broer Falco kan vliegen met behulp van de kraaien in zijn haar en zit vol grie-larische streken. Alleen Appel is geen ‘gewone griezel’. Ze schaamt zich dood voor haar ploppende ogen, is onzeker, bang om gepest te worden en ze huilt zoveel dat er complete tranenmeren ontstaan.

Even bleef het stil.
Tot ineens Amins bed omhoogkwam en door de kamer dreef. ‘Appel!’ riep Amin. ‘Je moet echt stoppen met huilen!’ (blz. 64)

Haar overbuurjongen Amin vindt Appel juist supercool. Dat hij geen moment opkijkt van de bizarre, griezelige kunsten van de familie Vriezel, is eigenlijk misschien nog wel het vreemdste aan het verhaal! Griezels horen er voor hem gewoon bij. Daarmee geeft Kelly van Kempen tussen de regels wel meteen een mooie boodschap aan de lezer mee: niet iedereen hoeft je leuk te vinden, maar er zijn altijd mensen die je zullen waarderen zoals je bent. En mede door Amins vriendschap blijkt Appel uiteindelijk toch meer te durven dan ze zelf dacht …

Appel kneep haar ogen tot spleetjes.
Toen viel het maanlicht op een stel glinsterende, witte tanden. Met een kreet sprong Appel van de vensterbank af. Wat was dat? Moest ze haar moeder wakker maken? Met ingehouden adem volgde ze het spoor van schuddende bomen. Daar, bij de manege, hield het ineens op. Er klonk luid gehinnik. Daarna werd het stil. (blz. 102/103)

Naar het einde toe wordt het verhaal ook nog behoorlijk spannend! Mooi is hoe de schrijfster benadrukt dat het niet erg is om bang te zijn. Als je maar moedig bent: ‘Bang zijn, en het toch doen.’ De afwisseling van humor, fantasie en spanning zorgen ervoor dat het boek heel fijn wegleest. Het wat grotere lettertype en de vele fantastische, expressieve tekeningen van Pete Williamson maken het voor de minder goede lezers ook nog eens extra toegankelijk. Dit griezelverhaal met humor is nou echt een boek dat veel kinderen zullen willen lezen!

Wat een leuk voorleesboek voor de middenbouw! Hilariteit gegarandeerd! Bovendien is het boek spannend, maar niet té eng.

Wil je het boek promoten, dan zal de cover waarschijnlijk al heel veel kinderen aanspreken (ieuw, oogbal!), maar lees ook vooral een stukje voor! Bijvoorbeeld hoofdstuk 2, waarin je Appel wat beter leert kennen.

Appel Vriezel staarde (…) perfecte worp zijn. (blz. 15 t/m 19)

Laat vervolgens de illustratie op blz. 20/21 zien. Ik denk dat heel veel kinderen zullen willen weten hoe het verhaal verder gaat!

Vertel ook meteen dat er een vervolgdeel aankomt (verschijnt eind oktober 2024), waarin oma Vriezel is ontsnapt uit het hiernamaals! De familie Vriezel zet alles op alles om haar te vinden. Dat is alleen nogal lastig, want oma is ONZICHTBAAR… Appel blijkt de enige te zijn die haar kan zien en horen. Er moeten bovendien heel wat kinderen gered worden van slechte Griezels.

Billy Bones, 2023

De Vriezels

De Vriezels