Kinderjury 2017
Het is weer tijd voor de Nederlandse Kinderjury! Van 8 maart tot en met 19 april 2017 mogen kinderen stemmen op hun favoriete kinderboek van 2016.
Hopelijk hebben de kinderen in je klas al heel veel boeken uit 2016 gelezen, maar waarschijnlijker is dat er nog veel boeken te ontdekken zijn! Hoe laat je kinderen nu een goede keuze maken uit het enorme aanbod kinderboeken? Heel simpel: door heel veel verschillende boeken aan te bieden!
De Nederlandse Kinderjury helpt hierbij door de gemaakte selectie van kinderboeken. De selectie is bedoeld om de breedte van het kinderboekenaanbod te laten zien. Verschillende genres, verschillende uitgevers (zowel Nederlandse als Vlaamse), moeilijk, makkelijk… alles komt aan bod. En niet te vergeten: ook poëzie en non-fictie krijgen aandacht in deze selectie. Want álle Nederlandstalige kinderboeken van 2016 doen mee.
Maak met je klas een tiplijst!
Er zijn tal van werkvormen om aandacht te besteden aan de Nederlandse Kinderjury. Op de website van de Nederlandse Kinderjury vind je bijvoorbeeld vijf digibordlessen.
Veel leerkrachten worstelen echter met de tijd: zoveel ruimte heb je niet in een lesrooster. Daarom heb ik een heel simpele activiteit bedacht: beoordeel boeken aan de hand van korte voorleesfragmenten en maak per klas een tiplijst. De activiteit kost slechts 15 minuten per dag. Je kunt deze dus heel gemakkelijk inplannen tijdens de pauzes en op die manier kost het geen lestijd, maar ben je wel heel actief bezig met boeken en deze belangrijke leesbevorderingscampagne! En kinderen vinden het ook ontzettend leuk – bij ons op school is het een groot succes.
Hoe pak je het aan?
- Je kiest uit deze lijst de fictieboeken die je wilt presenteren in je klas. Ik zou er minstens 5, maar liever meer kiezen, zodat het spannend blijft welke boeken er in de tiplijst gaan belanden.
Om een selectie te maken, kun je boeken kiezen waarvan je weet of denkt dat kinderen ze nog niet gelezen hebben. Of laat je inspireren door de selectie van de Nederlandse Kinderjury. Kies in ieder geval boeken uit verschillende genres en houd rekening met de juiste leeftijdscategorie. - De boeken haal je uit de bibliotheek, de schoolbibliotheek of je eigen collectie.
- Je maakt een rooster voor je boekpromotie. Ik zou ervoor kiezen om elke dag één boek te presenteren. Op die manier kost het je slechts 15 minuten per dag en besteed je geruime tijd achter elkaar aandacht aan de Kinderjury. Kinderen weten dan ook wat ze kunnen verwachten en gaan uitzien naar de volgende boekpresentatie.
- Je presenteert een boek met behulp van de betreffende boekrecensie en een voorleesfragment. Het is niet nodig om het boek zelf gelezen te hebben: je kunt het boek samen met de kinderen ‘ontdekken’! Vanzelfsprekend laat je ook de voorkant zien en eventuele illustraties in het boek. Je kunt het boek zo uitgebreid bespreken als je wilt! Doe waar je je prettig bij voelt.
- Als je het boek gepresenteerd hebt, vraag je de kinderen om hun mening. Download daarvoor deze pdf voor op het digibord, met bijbehorend beoordelingsformulier. Op het formulier houd je bij wat de kinderen van het boek vinden. Laat ze simpelweg hun vinger opsteken bij de verschillende meningen en turf het aantal vingers. Je bewaart alle formulieren en schrijft de eindcijfers op.
- De 3 boeken met de hoogste cijfers leveren een tiplijst op! Dit zijn de boeken waarvan de kinderen denken dat ze het leukste zijn. Je maakt een mooie poster van de tiplijst, waarop je de kaften van de boeken afdrukt. Deze poster hang je duidelijk zichtbaar in de klas of in de schoolbibliotheek.
- Nu is het natuurlijk de bedoeling dat de kinderen de boeken ook gaan lezen! Stimuleer de kinderen om te gaan stemmen via de website van de Kinderjury. Natuurlijk vraag je aan het einde van de stemperiode wie de boeken van de tiplijst daadwerkelijk gelezen heeft en of de boeken aan de verwachtingen hebben voldaan.
Handig voor leescoördinatoren
Als er flink wat klassen zijn die hieraan meedoen, is het natuurlijk slim om boeken te laten rouleren. Als leescoördinator bereid ik deze activiteit altijd zelf voor. Dat doe ik door in het te presenteren boek een A5’je te stoppen met daarop de informatie die de leerkracht nodig heeft:
- het voorleesfragment
- belangrijke extra informatie over het boek
- de planning: welke leerkracht promoot het boek op welke dag
Het A5’je blijft in het boek zitten als het boek doorgegeven wordt naar de volgende klas. De leerkrachten geven de boeken zelf door; daar heb je als leescoördinator dus geen werk meer aan! Aan het einde van de periode kunnen de leerkrachten de boeken weer bij jou inleveren. Je kunt hier zien hoe zo’n A5’je eruit ziet. Alle benodigde informatie (voorleesfragment, recensie, cover) kun je vinden op deze website (NIEUWE boeken (2016)).
De regels
Op de website van de Kinderjury is natuurlijk alle informatie te vinden. Toch nog even de belangrijkste regels op een rijtje:
- Kinderen in de leeftijd 6 t/m 12 jaar mogen stemmen.
- Alle boeken die in 2016 zijn uitgegeven doen mee. Prentenboeken, fictie, informatieve boeken en gedichten – het maakt niet uit. Als ze maar geschikt zijn voor kinderen van 6 t/m 12 jaar.
- Stemmen doe je via de website van de Kinderjury; uiterlijk 19 april a.s.
Veel plezier!!