Kinderjury 2016
Het is weer tijd voor de Nederlandse Kinderjury! Vanaf 9 maart tot en met 20 april mogen kinderen stemmen op hun favoriete kinderboek. Dit is natuurlijk een leesbevorderingsactiviteit die geen enkele school aan zich voorbij mag laten gaan! Maar ja.. druk druk druk.. cito’s, vakanties, methodes die uit moeten… Hoe pak je dat nu aan?
De regels
Op de website van de Kinderjury is natuurlijk alle informatie te vinden. Toch even de belangrijkste regels op een rijtje:
- Kinderen in de leeftijd 6 t/m 12 jaar mogen stemmen.
- Alle boeken die in 2015 zijn uitgegeven doen mee. Prentenboeken, fictie, informatieve boeken en gedichten – het maakt niet uit. Als ze maar geschikt zijn voor kinderen van 6 t/m 12 jaar.
- Stemmen doe je via de website van de Kinderjury; uiterlijk 20 april a.s.
Maak met je klas een tiplijst!
Om aandacht te besteden aan de Kinderjury heb ik een heel simpele activiteit bedacht. Vorig jaar hebben wij deze voor het eerst op onze school gebruikt en het was een groot succes! Het werkt als volgt:
- Je kiest uit deze lijst de boeken die je wilt presenteren in je klas. Ik zou er minstens 5, maar liever meer kiezen, zodat het spannend blijft welke boeken er in de tiplijst gaan belanden.
- De boeken haal je uit de bibliotheek, de schoolbibliotheek of je eigen collectie.
- Je plant het aantal boeken dat je hebt uitgekozen in je rooster. Ik zou ervoor kiezen om elke dag één boek te presenteren. Op die manier kost het je slechts 15 minuten per dag en besteed je geruime tijd achter elkaar aandacht aan de Kinderjury.
- Je presenteert een boek met behulp van de informatie in bovengenoemde lijst. Het is niet nodig om het boek zelf gelezen te hebben: je kunt het boek samen met de kinderen ‘ontdekken’! Vanzelfsprekend laat je ook de voorkant zien en eventuele illustraties in het boek. Je kunt het boek zo uitgebreid bespreken als je wilt! Je kunt kinderen bijvoorbeeld vragen waar ze denken dat het verhaal over gaat naar aanleiding van de kaft, maar als je daar geen tijd voor hebt, laat je dat gewoon achterwege.
- Als je het boek gepresenteerd hebt, vraag je de kinderen om hun mening. Download daarvoor deze pdf voor op het digibord, met bijbehorend beoordelingsformulier. Op het formulier houd je bij wat de kinderen van het boek vinden. Je bewaart alle formulieren en schrijft de eindcijfers op.
- De 3 boeken met de hoogste cijfers leveren een tiplijst op! Dit zijn de boeken waarvan de kinderen denken dat ze het leukste zijn. Je maakt een mooie poster van de tiplijst, waarop je de kaften van de boeken afdrukt. Deze poster hang je duidelijk zichtbaar in de klas of in de schoolbibliotheek.
- Nu is het natuurlijk de bedoeling dat de kinderen de boeken ook gaan lezen! Stimuleer de kinderen om te gaan stemmen via de website van de Kinderjury. Eventueel kun je aan het einde van de stemperiode nog vragen wie de boeken van de tiplijst daadwerkelijk gelezen heeft en of de boeken aan de verwachtingen hebben voldaan.