Kinderjury 2018
Het is weer tijd voor de Nederlandse Kinderjury!
Van 7 maart tot en met 16 mei 2018 mogen kinderen van 6 t/m 12 jaar stemmen op hun favoriete kinderboek van 2017.
De afgelopen jaren is de uitslag van de Nederlandse Kinderjury niet echt heel verrassend. Titels die eigenlijk altijd in de top 3 komen, zijn bijvoorbeeld Het leven van een loser, Dagboek van een muts, De waanzinnige boomhut en boeken van Tosca Menten (Dummie de Mummie), Jozua Douglas (Costa Banana) en Manon Sikkel. Heel begrijpelijk overigens, want dit zijn boeken die kinderen enorm veel leesplezier geven. Wat dat betreft is de uitslag echt een afspiegeling van wat kinderen leuk vinden.
In tegenstelling tot bij de Vlaamse Kinderjury (KJV) hebben volwassenen geen invloed op de uitslag. In Vlaanderen kunnen bovenstaande titels bijvoorbeeld nooit winnen, omdat ze niet in de – door volwassenen gemaakte – voorselectie worden opgenomen. Toch valt er ook veel te zeggen voor de Vlaamse aanpak, want door de voorselectie worden kinderen gedwongen om verder te kijken dan de ‘mainstream’-serieboeken.
Zoveel boeken!
Juist door die totaal vrije keuze in Nederland is de stemperiode van de Nederlandse Kinderjury hét moment om kinderen bewust te maken van het enorme en fantastische kinderboekenaanbod dat we hier hebben. Onbekend maakt immers onbemind en misschien vinden kinderen andere boeken eigenlijk wel heel erg leuk, maar kennen ze deze gewoon niet! Grijp de komende weken dan ook aan om heel veel boeken te presenteren in je klas en wie weet wat voor bijzondere ontdekkingen er worden gedaan!
De Nederlandse Kinderjury helpt hierbij door een gemaakte selectie van kinderboeken. De selectie is nadrukkelijk GEEN voorselectie – kinderen mogen dus ook gewoon stemmen op andere boeken uit 2017! De selectie is echter bedoeld om de breedte van het kinderboekenaanbod te laten zien. Verschillende genres, verschillende uitgevers (zowel Nederlandse als Vlaamse), moeilijk, makkelijk… alles komt aan bod. En niet te vergeten: ook poëzie en non-fictie krijgen aandacht in deze selectie.
Vanzelfsprekend zijn er nog véél meer kinderboeken! Hier vind je de op deze website gerecenseerde boeken uit 2017. Ze staan lang niet allemaal in de selectie, maar er mag dus wel op gestemd worden. Op Pinterest vind je daarom de selectie van Leesbevordering in de klas (voor de bovenbouw), met links naar de recensies met voorleesfragmenten – handig als je boeken gaat presenteren in de klas!
Boeken beoordelen
Als je wilt stemmen op je favoriete boek, moet je een boek natuurlijk kunnen beoordelen. Maar hoe beoordeel je eigenlijk een boek? Waar let je op? Het is erg nuttig om hier aandacht aan te besteden in de klas. Speciaal tijdens de Kinderjury-periode kun je via Stichting CPNB een workshop boeken (zie website Kinderjury) waarin kinderen van een professionele recensent leren hoe zij boeken kunnen beoordelen. Een van die recensenten is Bas Maliepaard (kinderboekenrecensent van Trouw). In onderstaand filmpje legt hij al kort uit waar je op kunt letten bij het beoordelen van een boek:
Maak met je klas een tiplijst!
Natuurlijk kun je ook heel goed zelf aan de slag! Op de website van de Nederlandse Kinderjury vind je bijvoorbeeld vijf digibordlessen (wel even registreren).
Veel leerkrachten worstelen echter met de tijd: zoveel ruimte heb je niet in een lesrooster. Daarom vind je hier een activiteit die élke leerkracht kan uitvoeren! Eenvoudig, maar supereffectief en heel erg motiverend: beoordeel boeken aan de hand van korte voorleesfragmenten en maak per klas een tiplijst.
De activiteit kost slechts 15 minuten per dag. Je kunt deze dus heel gemakkelijk inplannen tijdens de pauzes en op die manier kost het geen lestijd, maar ben je wel heel actief bezig met boeken en deze belangrijke leesbevorderingscampagne! Mijn ervaring is dat zowel leerkrachten als leerkrachten ontzettend enthousiast raken over boeken die ze anders nooit uit de kast zouden hebben gepakt. De boeken die besproken worden, worden massaal uitgeleend en kinderen blijven erover praten! Ook als leerkracht kun je op deze manier leuke voorleesboeken ontdekken!
Hoe pak je het aan?
- Je kiest uit deze lijst de boeken die je wilt presenteren in je klas. Ik zou er minstens 5, maar liever meer kiezen, zodat het spannend blijft welke boeken er in de tiplijst gaan belanden.
Om een selectie te maken, kun je boeken kiezen waarvan je weet of denkt dat kinderen ze nog niet gelezen hebben. Of laat je inspireren door de selectie van de Nederlandse Kinderjury. Kies in ieder geval boeken uit verschillende genres en houd rekening met de juiste leeftijdscategorie. - De boeken haal je uit de bibliotheek, de schoolbibliotheek of je eigen collectie.
- Je maakt een rooster voor je boekpromotie. Ik zou ervoor kiezen om elke dag één boek te presenteren. Op die manier kost het je slechts 15 minuten per dag en besteed je geruime tijd achter elkaar aandacht aan de Kinderjury. Kinderen weten dan ook wat ze kunnen verwachten en gaan uitzien naar de volgende boekpresentatie.
- Je presenteert een boek met behulp van de betreffende boekrecensie en een voorleesfragment. Het is niet nodig om het boek zelf gelezen te hebben: je kunt het boek samen met de kinderen ‘ontdekken’! Vanzelfsprekend laat je ook de voorkant zien en eventuele illustraties in het boek. Je kunt het boek zo uitgebreid bespreken als je wilt! Doe waar je je prettig bij voelt.
- Als je het boek gepresenteerd hebt, vraag je de kinderen om hun mening. Download daarvoor deze pdf voor op het digibord, met bijbehorend beoordelingsformulier. Op het formulier houd je bij wat de kinderen van het boek vinden. Laat ze simpelweg hun vinger opsteken bij de verschillende meningen en turf het aantal vingers. Sta open voor discussie! Juist het praten over boeken vergroot de betrokkenheid en kan tot verrassende inzichten leiden. De meningen op het formulier vormen een leidraad; vanzelfsprekend zijn aanvullende meningen en gedachten over het boek welkom.
- Je bewaart alle formulieren en schrijft de eindcijfers op een papiertje of het digibord.
- De 3 boeken met de hoogste cijfers leveren een tiplijst op! Dit zijn de boeken waarvan de kinderen denken dat ze het leukste zijn. Je maakt een mooie poster van de tiplijst, waarop je de kaften van de boeken afdrukt. Deze poster hang je duidelijk zichtbaar in de klas of in de schoolbibliotheek.
- Nu is het natuurlijk de bedoeling dat de kinderen de boeken ook gaan lezen! Stimuleer de kinderen om te gaan stemmen via de website van de Kinderjury. Aan het einde van de stemperiode vraag je wie de boeken van de tiplijst daadwerkelijk gelezen heeft en of de boeken aan de verwachtingen hebben voldaan.
Handig voor leescoördinatoren
Als er flink wat klassen zijn die hieraan meedoen, is het slim om boeken te laten rouleren. Als leescoördinator kun je dit voorbereiden. Stop in het te presenteren boek een A5’je met daarop de informatie die de leerkracht nodig heeft:
- het voorleesfragment
- belangrijke extra informatie over het boek
- de planning: welke leerkracht promoot het boek op welke dag
Het A5’je blijft in het boek zitten als het boek doorgegeven wordt naar de volgende klas. De leerkrachten geven de boeken zelf door; daar heb je als leescoördinator dus geen werk meer aan! Aan het einde van de periode kunnen de leerkrachten de boeken weer bij jou inleveren. Je kunt hier zien hoe zo’n A5’je eruit ziet. Alle benodigde informatie (voorleesfragment, recensie, cover) kun je vinden op deze website (NIEUWE boeken (2017)).
De regels
Op de website van de Kinderjury is alle informatie te vinden. Toch nog even de belangrijkste regels op een rijtje:
- Kinderen in de leeftijd 6 t/m 12 jaar mogen stemmen.
- Alle boeken die in 2017 zijn uitgegeven doen mee. Prentenboeken, fictie, informatieve boeken en gedichten – het maakt niet uit. Als ze maar geschikt zijn voor kinderen van 6 t/m 12 jaar. Uitzondering zijn herdrukken of verzamelbundels van eerder uitgegeven verhalen/boeken.
- Stemmen doe je via de website van de Kinderjury; uiterlijk 16 mei a.s.
Veel plezier!!