De beste school van de hele wereld

De beste school van de hele wereldOp een dag is Marie plots de enige leerling op haar school. Ze vermaakt zich prima in haar eentje: ze kan op haar buik door de gangen glijden en achterstevoren van de trap naar beneden. Ze kan extra lange pauzes nemen en haar eigen toetsen nakijken. Haar drukke vaders hebben niets in de gaten. Dan komt de superleuke juf Rachida lesgeven en na een tijdje verschijnt er ook een tweede leerling, Jack. Het wordt steeds gezelliger op de beste school van de hele wereld. Tot op een dag meneer Badeendje voor de deur staat met slecht nieuws.

De beste school van de hele wereldDit boek is echt Manon Sikkel op haar best! Ontzettend humoristisch, maar vooral zó goed passend bij de fantasiewereld van kinderen! Dat deed ze in haar serie over Elvis Watt ook al zo goed, maar in dit boek heeft Sikkel ook echt allerlei ideeën en uitspraken van kinderen, die ze ontmoette tijdens haar schoolbezoeken, verwerkt. Want hoe zou de beste school van de wereld eruitzien? Nou… zoals de school van Marie dus! Dat betekent bijvoorbeeld:

• pizza’s eten terwijl je leert over breuken
  • Engelse les in Londen
  • vrijwilligerswerk in het dierenasiel
  • vloggen over wat je meemaakt en daarmee spelling leren
  • met de trein langs alle hoofdsteden van Nederland

Behalve dat je als lezer helemaal enthousiast wordt van deze geweldige ideeën, leest het boek ook nog eens heel fijn. Het is heel speels vormgegeven, met heel veel grappige tekeningen van Marja Meijer, korte toneelteksten en opsommingslijstjes.

Ook zit het verhaal vol fantastische personages, zoals de twee überdrukke vaders van Marie, die echt het toonbeeld zijn van ouders die veel te veel met zichzelf en hun werk bezig zijn; met een fantastische juf, die zo hard werkt dat ze er een beetje aan onderdoor gaat (hilarisch weergegeven door Marja Meijer) en natuurlijk de heerlijk bijdehante Marie zelf die de schoolinspecteur wel eventjes (met behulp van Google) vertelt dat de school gewoon open moet blijven.

De beste school van de hele wereld

Manon Sikkel maakt haar eigen missie als Kinderboekenambassadeur – meer diversiteit in kinderboeken – ook nog eens waar in dit boek; met twee totaal verschillende vaders (wel allebei erg druk), een stoere, niet-witte hoofdpersoon en een lekker ondernemende moslima als juf. Door de hilarische inhoud van het verhaal wordt daar echter verder geen nadruk op gelegd en daardoor werkt het ook zo goed. Het is gewoon zo, en zo zou het dus ook moeten zijn.

De beste school van de hele wereld

©2020 Zwijsen, illustratie van Marja Meijer uit De beste school van de hele wereld

Het resultaat is een boek waar je ontzettend blij van wordt en stiekem leren kinderen er ook nog wat van (lees: inspirerende lesideeën voor jou! – ‘Assen, daar kun je goed plassen / Zwolle, daar liggen veel drollen’). Wat een heerlijk kinderboek!

Dit boek zullen kinderen geweldig vinden! Je kunt ze natuurlijk eerst zelf even laten fantaseren over wat zij de beste school van de hele wereld zouden vinden en daarna laat je ze deze test doen: Is dit boek iets voor jou? (Spoiler: het antwoord is altijd JA haha).

Je kunt ook het inkijkexemplaar nog gebruiken voor de boekpromotie, want dan kunnen je leerlingen de tekeningen ook goed zien… maar waarschijnlijk is dat niet eens meer nodig!

Verder is er een ontzettend leuke lesbrief bij het boek gemaakt voor ná het lezen, waarbij kinderen kunnen testen of ze wat van het boek hebben geleerd! (En weten ze de antwoorden niet, dan staat er precies bij waar ze die kunnen vinden in het boek). De test gaat over rekenen (breuken), Engels en topo. Je vindt deze lesbrief op de website van de uitgever (net als de test en het inkijkexemplaar).

Wedstrijd

Beste school van Nederland 2020Is jouw school de beste school van Nederland? Doe dan mee met De beste school van Nederland-verkiezing!

Vertel waarom jullie school de allerbeste is. Dat kun je doen door een tekening of vlog te maken of een tof verhaal te schrijven. Belangrijk is dat jullie het samen doen. En bedenk ook samen wat jullie school nóg beter zou maken? Een ballenbak? Een trampoline om heerlijk op te springen? Ga lekker brainstormen met je klas en reageert voor 31 december 2020 (middernacht) op deze website.

Uitgeverij Zwijsen, 2020

De beste school van de hele wereld bol

Genre: Humor, School