Boreas en de duizend eilanden

Boreas en de duizend eilandenVanaf de Canarische Eilanden maken Boreas en zijn ouders zich klaar om met hun zeilboot de grote oversteek over de Atlantische Oceaan te maken. Op weg naar het Caribisch gebied leert Boreas vissen als een pro, navigeren en wachtlopen, maar week na week alleen maar zeewater en je ouders om je heen, doet wel iets met je humeur! Gelukkig valt er genoeg te beleven tot dat ene verlossende moment: land in zicht!

Dit is het tweede deel over de wereldreis van Boreas. Deel 1 Boreas en de zeven zeeën beschrijft de reis van Nederland naar Portugal; dit deel eindigt in Miami. De reis is nog lang niet afgelopen! Er zullen nog meer delen volgen.

Hoe fantastisch is het om op reis te kunnen gaan door het lezen van een boek! Het kan met Boreas en de duizend eilanden. Het verhaal neemt je mee naar verre oorden, tropische zeeën en gezellige havens. Mina Witteman weet de reis goed te beschrijven door de ogen van een kind. Boreas is een geloofwaardige prepuber, die af en toe echt nog kinderlijke dwaasheden uithaalt, maar tegelijkertijd al heel volwassen aan het roer van zeilboot de Argo staat.

Het boek bestaat uit een goede afwisseling van spannende avonturen, mooie sfeerbeelden en dagboekfragmenten over de gedachten van Boreas. In het eerste deel (Boreas en de zeven zeeënlegde Boreas nog regelmatig iets uit over het zeilen en de zeilboot; in dit deel verdwijnt dat iets meer naar de achtergrond (al leer je tussen de regels door enorm veel over zeezeilen natuurlijk!) en de nadruk komt iets meer te liggen op zijn ervaringen onderweg.

Ruim drie weken zit Boreas met zijn ouders op de Atlantische Oceaan. Een spannende tocht, want onderweg krijgen ze te maken met een heftige storm, een aanval van vliegende vissen en een jonge solozeilster in de problemen. Maar ook de voorbereidingen voor deze tocht maken het boek interessant. Boreas verblijft in afwachting van de passaatwinden een tijdje met zijn familie op het eiland La Gomera, waar hij Silbo leert – de fluittaal van het eiland. Ook vertelt Boreas nog over zijn bezoek aan een Marokkaanse medina. Tenslotte speelt een groot deel van dit boek zich af op de Caribische eilanden, waar Boreas onder andere spannende duikavonturen beleeft.

Net als in het eerste boek weet de auteur de wereldreis heel realistisch te beschrijven: niet alleen het romantische droombeeld wordt verteld, maar ook de eenzaamheid, de gevaren en de onvoorspelbaarheid:

Het is heerlijk om zo vrij te zijn, maar toch ook niet, want soms vind ik het heel fijn als ik van tevoren weet wat er gaat gebeuren, zoals de afgelopen twee maanden op La Gomera. (…) Ik vind het fijn om te weten dat ik de volgende dag naar school ga en daar mijn vrienden zie, dat ik lekker kan voetballen na schooltijd of naar het strand kan gaan om te zwemmen. (blz. 20)

Ondanks dat blijft dit vooral een boek om lekker bij weg te dromen. Een heerlijke serie die bij elke lezer heel veel reislust zal opwekken!

Dit boek is op zich los te lezen van het eerste deel, maar er wordt in het verhaal regelmatig verwezen naar gebeurtenissen in het eerste boek. Ook zou het jammer zijn om niet de gehele reis ‘mee te maken’. Mocht je dit boek willen voorlezen of promoten, dan kun je het beste Boreas en de zeven zeeën ook in de klas halen en deze eerst voorlezen of presenteren.

Je kunt dit verhaal natuurlijk ook goed gebruiken om fragmenten over bepaalde gebieden in de wereld voor te lezen. Daarmee promoot je het boek gelijk én je hebt aansprekende lesstof!

Atlantische Oceaan

In onderstaand fragment komt een squall ter sprake: plotselinge harde windstoten en harde regen. Het fragment geeft een goed beeld van hoe verraderlijk de oceaan kan zijn.

De negende dag (…) we zelf vissenvoer.’ (blz. 51 t/m 57)

Canarische Eilanden / La Gomera

Het volgende fragment beschrijft het eiland La Gomera en de fluittaal Silbo Gomero.

‘Ik zie jullie (…) dat ook leren?’ (blz. 5 t/m 15)

Marokko

Boreas verdwaalt in de medina van Essaouira. Gelukkig ontmoet hij er een Marokkaans-Nederlanse jongen die hem helpt!

Toen we bij (…) in mijn tas. (blz. 41 t/m 47)

Caribische eilanden

Boreas en zijn ouders doen veel Caribische eilanden aan: o.a. Barbados, Saint Vincent, Saint Lucia, Saint Barth, Martinique, Sint Maarten… Het volgende fragment gaat over de Britse Maagdeneilanden en gaat over de vreemde naamgeving van de eilanden en duiken rond scheepswrakken.

De Britse Maagdeneilanden. (…) om me heen… (blz. 213 t/m 217)

Lesbrief

Wil je meer uitgewerkte lessuggesties, kijk dan in de lesbrief die Uitgeverij Ploegsma bij dit boek heeft geschreven!

Boreas en de zeven zeeën

Uitgeverij Ploegsma Amsterdam, 2016

Boreas en de duizend eilanden bol.com

Boreas en de zeven zeeën bol.com

Boreas en de vier windstreken

Boreas en de vijftien vrienden

Series: Boreas | Onderwerpen: 2016, Atlantische Oceaan, Caribisch gebied, Dagboek, Duiken, Marokko, Midden-Amerika, Noord-Afrika, Reizen, Reizen & vakantie, Serie, Spanje & Portugal, Weer, Wereld, Wereldreis, Zee, Zeilen
Geïllustreerd door Fred de Heij