Boreas en de zeven zeeën

Boreas en de zeven zeeënDe twaalfjarige Boreas gaat samen met zijn ouders een wereldreis maken.. per zeilboot! In eerste instantie wil hij helemaal niet mee, maar al snel beleeft hij het ene na het andere avontuur. Helemaal als zijn beste vriendin Merel een zomer met hen meevaart. Maar dan moet hij kiezen: gaat hij met Merel terug naar Nederland om bij zijn opa en oma te wonen, of vaart hij verder mee?

Eerste deel van de wereldreis in de serie Boreas.

Dit boek doet in eerste instantie vreselijk veel denken aan het boek Rondje om de wereld, waarin de hoofdpersoon – net als Boreas – met zijn ouders op een zeilboot een wereldreis gaat maken. In beide boeken start de reis met een tocht door het Kanaal en dan via Frankrijk, Spanje en Portugal naar de Canarische Eilanden om vervolgens de oversteek naar Amerika te maken. En in beide boeken houdt de hoofdpersoon een dagboek/logboek bij om zijn beste vriend(in) op de hoogte te houden van zijn belevenissen.

Toch zijn er ook veel verschillen. Het opmerkelijkste verschil is de vormgeving: Rondje om de wereld is vormgegeven als een soort plakboek met veel kleurige foto’s en dit verhaal ziet eruit als een ‘gewoon’ kinderboek, met slechts een klein aantal zwart-wit illustraties. Een ander groot verschil is dat dit boek nog maar het eerste deel is van de reis die Boreas met zijn ouders gaat maken. Voorin het boek is op een landkaart de reis uitgestippeld en daarop is te zien dat in dit boek slechts de tocht tot aan Portugal beschreven is. Er gaan dus nog heel wat avonturen volgen!

Het is een goede keuze om de reis te verdelen over meerdere delen en dit eerste deel smaakt absoluut naar meer. De zeiltocht wordt zo goed omschreven dat je het zout van de zee bijna op je lippen kunt proeven. Het verhaal zit boordevol avonturen, zowel op het land als op zee. Zo pikt de familie een drenkeling op in Het Kanaal, valt er iemand over boord, doet Boreas mee aan een spannende tractorrace en varen hij en Merel per ongeluk met een Spaanse vissersboot mee de oceaan op. Daarnaast geeft Boreas in zijn dagboekverhaal veel informatie over zeilen, zonder de vaart uit het verhaal te halen. Daarmee wordt ook het grootste verschil met het andere boek duidelijk: dit verhaal leest makkelijker weg en zit veel beter in elkaar!

Wat dit boek ook interessant maakt, is dat heel duidelijk wordt gemaakt wat het betekent om op wereldreis te gaan. Het romantische beeld dat volwassenen vaak hebben, heeft Boreas totaal niet! Hij wordt door zijn ouders nogal overvallen met de reis en baalt als een stekker: hij mist de eindmusical, hij mist zijn vrienden, hij kan nu niet naar de middelbare school en hij voelt zich erg eenzaam op de boot. Toch geniet hij ook wel erg van het zeilen en vooral de uitspraken van zijn vriendin Merel doen hem beseffen dat hij ook wel veel geluk heeft om zo’n reis te kunnen maken. Dat maakt de keuze om verder te reizen of terug naar huis te gaan niet gemakkelijk… maar het zal geen verrassing zijn dat Boreas zijn reis voortzet in deel 2: Boreas en de duizend eilanden.

Vooral zeilliefhebbers zullen van dit verhaal smullen! Maar ook voor andere avontuurlijke types is dit een erg leuk en spannend boek. Na het lezen van dit verhaal wil iedereen wel op wereldreis!

Om dit boek te promoten, kun je dit spannende fragment voorlezen, waarin Boreas een Soedanese vluchteling uit Het Kanaal plukt:

Het is avond (…) me bijna fijn. (blz. 24 t/m 30)

Dit boek komt uit 2015 en in dat jaar was er een groot probleem met vluchtelingen die illegaal Het Kanaal probeerden over te steken, van Frankrijk naar Engeland. De auteur beschrijft hier dus een realistische situatie.

Zeilen

De informatie over zeilen in dit verhaal kan goed gebruikt worden voor een werkstuk of spreekbeurt over zeilen. Boreas vertelt o.a. over de onderdelen van een zeilboot, seinvlaggen, windkracht, plotten en navigeren op de sterren.

Literatuur

In de Spaanse plaats Vigo (Galicië) staat een standbeeld van Jules Verne. Naar aanleiding daarvan vertelt Merel Boreas over het boek Twintigduizend mijlen onder zee (blz. 176), waarin kapitein Nemo op zoek gaat naar een zeemonster met zijn onderzeeër de Nautilus. Daarmee doet Boreas en de zeven zeeën zelf ook nog eens aan leesbevordering: kinderen die het boek gelezen hebben, zullen ook nieuwsgierig worden naar het verhaal van Jules Verne. En laat Geronimo Stilton daar nou een heel leuk kinderboek van hebben gemaakt! Er is overigens ook nog een versie voor kinderen die dichter bij het origineel is gebleven, maar deze is meer geschikt voor ervaren lezers.

Lesbrief

Wil je meer uitgewerkte lessuggesties, kijk dan in de lesbrief die Uitgeverij Ploegsma bij dit boek heeft geschreven! Je kunt hem hier vinden.

Rondje om de wereld Twintigduizend mijlen onder zee