De allerbeste mama van de hele wereld

De allerbeste mama van de hele wereldEr zijn wel duizenden manieren om een moeder te zijn.
Maar wie is de beste mama van de hele wereld?
Deze prachtige portretten van dierenmoeders geven een antwoord op die vraag.

Vertaald door Pim Lammers.

Dit prachtig grote prentenboek is bedoeld voor mensen ‘van 5 tot 105 jaar’. Dat zit hem vooral in de prenten van de wereldberoemde illustrator Benjamin Lacombe: die zijn oogstrelend mooi. Je zou werkelijk iedere bladzijde wel als poster aan de muur kunnen hangen. De dierenportretten in dit boek zijn lief, warm en heel vertederend. In eerste instantie is dit dan ook vooral een heel mooi kijkboek en je kunt je voorstellen dat je met dit boek een prachtig moederdagcadeau in handen hebt. Maar… het is ook wel meer dan dat.

De allerbeste mama

©2022 De Eenhoorn, illustratie van Benjamin Lacombe uit De allerbeste mama van de hele wereld

Dit boek is namelijk behoorlijk informatief en daarmee ook heel geschikt voor kinderen in de bovenbouw van de basisschool. Op elke spread wordt kort beschreven hoe een dierenmoeder voor haar jong(en) zorgt. Daarmee word je tevens aan het denken gezet: wanneer ben je eigenlijk een goede moeder? Is dat als je je kinderen altijd heel goed beschermt, zoals de zwanenmoeder? Is dat juist als je zorgt dat ze goed te eten hebben, waarna je jezelf zelfs laat verslinden (getsie!), zoals de spinnenmoeder doet? Of is dat misschien juist als je zorgt dat je je kinderen op een goede, veilige plek achterlaat, zoals de koekoeksmoeder?

De allerbeste mama van de hele wereld

Sébastien Perez, en kinderboekenschrijver Pim Lammers als vertaler, weten de afsluitende vraag van elke bladzijde – ‘Zou deze dierenmoeder de beste mama van de hele wereld zijn‘  – in allerlei varianten te stellen, waardoor de herhaling niet saai wordt. De meest interessante ‘mama’ van dit boek is misschien wel de zeepaardjesvader, die de eitjes van zijn vrouwtje krijgt:

Papa zeepaard blijft achter, zijn buidel vol bevruchte eitjes. Meer dan twee weken lang draagt hij ze met zich mee, totdat de weeën beginnen en de honderden baby’s zijn lichaam verlaten. (…) En wat nou als hij de beste mama van de hele wereld blijkt te zijn?

Het boek sluit na 19 dieren af met de mensenmoeder en een hartverwarmende conclusie. Tot slot vind je nog een overzicht van alle dieren die in het boek genoemd zijn, met een korte opsomming van o.a. het aantal jongen dat zo’n dier krijgt, de draagtijd, de voeding en het moment waarop een jong zelfstandig is (bij de mens: dat verschilt per kind 😉 ). Ook lees je bij ieder dier nog een leuk, opvallend weetje.

De allerbeste mama

Dit prentenboek is dus meer dan een cadeauboek. Het is ook nog eens een interessant dierenboek, waarvan je heel mooi leert hoe dieren voor hun kleintjes zorgen.

Door het grote formaat van dit boek leent dit boek zich heel goed om voor te lezen in de klas: de prenten zijn goed te zien! Dat voorlezen kan al vanaf de kleuterklas, maar zoals gezegd is dit boek ook nog interessant voor de hogere groepen.

Het boek past heel mooi bij dierenthema’s, zeker als je het hebt over hoe dieren opgroeien.

Je kunt de spreads natuurlijk mooi als voorbeeld nemen voor onderzoek naar andere dieren: laat de kinderen een dier kiezen dat niet in dit boek voorkomt en uitzoeken hoe dat die dierenmoeder voor haar jonkies zorgt. Daar hoort dan natuurlijk ook een mooie dierentekening bij! Dus zo heb je ook direct een leuke tekenopdracht. Benjamin Lacombe legt de lat wel wat hoog 😉 maar laat kinderen gerust een dier laat natekenen van een foto. Dan krijg je vast ook heel mooie resultaten!

De Eenhoorn, 2022

De allerbeste mama van de hele wereld

Genre: Dieren, Non-fictie