Het huis aan de Prinsengracht

Het huis aan de PrinsengrachtMidden in Amsterdam staat een hoog, smal huis aan een gracht. Het werd bijna 400 jaar geleden gebouwd en heeft in al die jaren heel veel meegemaakt. Soms zag het er prachtig uit, soms was het in verval. Er hebben rijke mensen gewoond, maar ook arme mensen. Soms stond de groene deur open, soms bleef hij dicht tegen de kou, of omdat de pest heerste of omdat mensen zich schuilhielden voor de vijand. Zoals een Joods gezin, van wie de jongste dochter een dagboek bijhield in ‘het oude huis aan de gracht’. Dat meisje was Anne Frank, en haar dagboek werd wereldberoemd. En het huis daardoor ook.

Vertaald door Annelies Jorna.

Het huis aan de Prinsengracht

©2023, Querido, illustratie van Britta Teckentrup uit Het huis aan de Prinsengracht

Het huis aan de Prinsengracht

Een huis aan de Prinsengracht. Nummer 263. Vage schimmen achter de deur. Op het eerste gezicht zal dat kinderen nog niet zoveel zeggen, maar zodra je vertelt dat dit boek over het huis waar Anne Frank heeft gewoond gaat, zullen ze direct met meer interesse naar dit prentenboek kijken.

En gelukkig maar, want wat een práchtig boek is dit. Thomas Harding en Britta Teckentrup laten je de geschiedenis van ‘het Achterhuis’ zien: vanaf de drassige polder waarin Amsterdam ontstond, tot aan onze tijd waarin je het Anne Frank Huis kunt bezoeken. Het boek is dan ook gemaakt in samenwerking met de Anne Frankstichting , maar het laat zien dat het huis nog veel meer heeft ‘meegemaakt’.

Het huis aan de Prinsengracht

Op grote spreads zie je zo de ontstaansgeschiedenis van de grachtengordel. De jaartallen staan steeds bovenaan, op de rechterpagina – van 1580 tot nu. De collageachtige prenten van Teckentrup zijn zoals altijd schitterend, met mooie, stemmige kleuren, die passen bij de droevige geschiedenis van het huis. Ze zijn gedetailleerd en tegelijkertijd vaag waar nodig – als flarden geschiedenis die aan je voorbij trekken.

Thomas Harding doet hetzelfde in zijn tekst: hij vertelt wat nodig is, maar laat bepaalde details bewust weg. Het prentenboek geeft daarmee veel ruimte voor eigen invulling en gedachten. Een boek om bij weg te mijmeren…

Het huis aan de Prinsengracht

Em. Querido’s Uitgeverij, 2023

Het huis aan de Prinsengracht