Het huis van Hopper

Het huis van HopperKom binnen in het huis van Hopper, het atelier van Frida Kahlo, de woonkamer van Jean-Michel Basquiat. Neem een duik in het zwembad van David Hockney, of ga op bezoek in het huis van een van de andere beroemde kunstenaars. Het ene staat vol flessen, kannen en kruiken en in het andere hangen enge poppen zo groot als mensen. Wil je weten waarom? De deur is open. Kom maar kijken!

Yvonne Jagtenberg schilderde een lofzang op twintig van haar favoriete kunstenaars. Ze geeft je een rondleiding door de huizen van Edward Hopper, Giorgio Morandi, Paula Rego, Vincent van Gogh, Edvard Munch, Frida Kahlo, Charlotte Salomon, Mark Rothko, Pablo Picasso, Henri Matisse, Roger Raveel, Meret Oppenheim, Paul Klee, Alexander Calder, Kazimir Malevich, Nancy Spero, Jean-Michel Basquiat, Marlene Dumas, David Hockney en Paula Modersohn-Becker.

Laten we er even vanuit gaan dat de meeste kinderen nog niet zo heel veel kunstenaars kennen. Dan is dit boek een ware ontdekkingstocht door de moderne kunst! Een soort ‘gluren bij de buren’, maar dan bij beroemde kunstenaars, waarbij allerlei persoonlijkheden en eigenaardigheden zichtbaar worden. Voor mensen die wél al (een aantal) kunstenaars kennen, is dit boek een feest der herkenning, want Yvonne Jagtenberg heeft zelfs in haar eigen stijl de essentie van diverse kunstwerken perfect weten te verbeelden.

Het huis van Hopper

©2022 Querido, illustratie van Yvonne Jagtenberg uit Het huis van Hopper

Het huis van Hopper

Dit boek gaat namelijk niet alleen over (Edward) Hopper, maar over diverse beroemde kunstenaars uit (met name) de 20e eeuw. In het overzicht achter in het boek is te zien dat Vincent van Gogh de oudste kunstenaar is in het gezelschap (niet in leeftijd, maar in geboortejaar). In de korte tekstjes lees je ook nog wat extra informatie over wat je op de prenten kunt zien. Jagtenberg maakt echter vooral nieuwsgierig met wat ze heeft geschilderd. Dit is een kijkboek. Ze vertelt verhalen met de huizen die ze heeft afgebeeld.

Het huis van Hopper

Zo zie je bij Frida Kahlo een rolstoel, een man achter het raam (ongetwijfeld Diego Rivera, maar dat moet je dus wel weten) en haar kenmerkende doorlopende wenkbrauw. Bij Mark Rothko word je net als hijzelf bijna gehypnotiseerd door het rode doek in zijn kamer. Bij Edvard Munch vertelt ze dat zijn werk wel een roep om hulp lijkt. Een schreeuw. En laat dat nou precies de titel zijn van zijn beroemdste werk…

Kijk maar waar je graag op bezoek gaat, snel weer weg
wilt of misschien juist wel zou willen wonen.

Dit prentenboek kun je dan ook zien als een uitnodiging om de kunstwereld verder te gaan ontdekken. Zo zal iedereen iets anders uit dit boek kunnen halen, of je nu jong bent of volwassen!

Bekijk samen met je klas eens een aantal huizen die Yvonne Jagtenberg laat zien in dit boek en bespreek wat je ziet. Wat voor persoon was of is de kunstenaar, denk je? Waar zie je dat aan? Welk gevoel krijg je bij het huis?

Wonen

Het idee van dit boek is dat het huis van de kunstenaar zijn of haar werk en persoonlijkheid weerspiegelt. Dat hoeft in het echt natuurlijk niet zo te zijn geweest (de huizen van de kunstenaars zagen er niet per se zo uit als in dit boek!). Vraag de kinderen eens hoe dat bij hen is. Past hun slaapkamer echt bij hen? Hoe komt dat? Hebben ze zelf de inrichting kunnen kiezen? Hebben ze bepaalde kleuren gekozen die ze bij zichzelf vinden passen? Hoe zou hun kamer eruitzien als ze het helemaal zelf mochten bepalen?

Je kunt hier een erg leuke tekenopdracht aan koppelen:

• Laat je leerlingen eerst hun kamer tekenen zoals hij er echt uitziet (eventueel kun je hier meteen een mooie perspectiefles aan koppelen; gebruik bijv. het schilderij van de slaapkamer van Vincent van Gogh als voorbeeld!).
  • Laat ze daarna een tekening maken van hun droomslaapkamer: wat voor bed zouden ze dan kiezen? Welke kleuren op de muur? Hangen ze grote posters of (eigen) kunstwerken aan de muur?

Kunst

Het is een logische stap voor kinderen om aan de hand van dit boek een kunstenaar verder te onderzoeken. Laat ze een huis uitzoeken dat hen aanspreekt of waar ze nieuwsgierig van worden en dan kunstwerken van die kunstenaar opzoeken. Kunnen ze herkennen wat Yvonne Jagtenberg laat zien?

Em. Querido’s Uitgeverij, 2022

Het huis van Hopper

Onderwerpen: 2022, Huizen, Huizen & bouwen, KBW 2023, Kunst, Kunstenaars, Prentenboek, Vincent van Gogh, Wonen