Piraten, dieren, bejaardenWAT STEM JIJ?
Alles over politiek, verkiezingen en democratie

Wie bepalen alle regels en wetten in Nederland?
Hoe worden die mensen gekozen?
Waarom hebben dieren en piraten hun eigen politieke partij?
Mogen journalisten alles opschrijven wat ze denken?

Het antwoord op deze vragen (en meer) vind je in dit boek, waarin je uitleg vindt over het ontstaan van onze democratie en hoe we die tegenwoordig toepassen. Ook vertellen diverse politici over hun werk en hoe ze daarmee mensen proberen te helpen.

Piraten, dieren, bejaardenSharon Gesthuizen zat zelf jarenlang in de Tweede Kamer. Dat zij dus veel weet over de politiek in Nederland, moge duidelijk zijn! Het boek zit dan ook vol met interessante en leuke weetjes. Zo legt ze uit wat de Patatbalie is – iets wat je als buitenstaander niet snel zult weten! Tegelijkertijd is al haar kennis ook een valkuil, want daardoor ontbreekt af en toe essentiële uitleg. Zo zal het voor haar heel duidelijk zijn wat in de politiek ‘een meerderheid hebben’ betekent, maar voor kinderen is dat niet vanzelfsprekend.

Piraten, dieren, bejaardenHet blijft sowieso een beetje zoeken in dit boek. Het is heel fijn dat er zo’n uitgebreid boek voor kinderen is over de politiek, maar een logische opbouw ontbreekt. Nu vind je bijvoorbeeld binnen het hoofdstuk ‘De wat-voor-cratie?!’ informatie over dictaturen én over dieren die samenleven, en aansluitend een interview met Ahmed Aboutaleb. Ook is er weinig visueel overzicht. Een plattegrond van de Tweede Kamer of een lijstje van de verschillende ministeries zijn in dit boek niet te vinden.

Wel gaat Gesthuizen uitgebreid in op het verschil tussen een dictatuur en een democratie. Ook is het hoofdstuk over de geschiedenis van onze democratie erg interessant. De Franse revolutie, Spinoza, Willem II en de Grondwet… het zijn op het eerste gezicht niet de spannendste onderwerpen voor een kinderboek, maar de auteur vertelt er boeiend en helder over.

Helaas weet de oud-politica in het gedeelte over de dictatuur en de democratie niet de juiste toon aan te slaan. Vertellen over dictators die willen dat journalisten schrijven ‘dat hij altijd heel erg lekker ruikt en altijd heel erg leuke grappen vertelt’ past prima in een humoristisch en fictief boek als De gruwelijke generaal (van Jozua Douglas), maar is in dit (10+) non-fictieboek te kinderlijk en misplaatst. De informatie had best wat serieuzer en degelijker gemogen. Om de drie politieke stromingen in Nederland bijvoorbeeld te vergelijken met ‘drie volleybalteams die elk hun eigen kleur shirts dragen’ slaat werkelijk nergens op.

Piraten, dieren, bejaarden

©2021 VOLT, illustratie van Sharon Gesthuizen uit Piraten, dieren, bejaarden

Het boek bevat wel veel interessante elementen, zoals interviews met burgemeesters en andere politici, democratieën in andere landen en actuele gebeurtenissen zoals de bestorming van de Senaat in de VS. Ook worden jonge lezers regelmatig aangesproken en om hun mening gevraagd. Het boek wordt verder verluchtigd met (vaak grappige) illustraties – die Gesthuizen verrassend genoeg zelf maakte. Het boek ziet er daardoor aantrekkelijk uit en ook al zegt de titel niet zoveel over het boek; het geheel maakt kinderen waarschijnlijk wel nieuwsgierig. En met een boek over politiek, democratie en verkiezingen is dat zeker een mooie verdienste!

In de tijd van de verkiezingen is dit hoe dan ook een bruikbaar boek voor in de klas. Zeker het hoofdstuk Hoe oud is de democratie? (hoofdstuk 7) is heel interessant. Ook de vele ‘inside’ weetjes zijn een leuke toevoeging op de informatie die elders te vinden is.

Een mooie aanvulling op het boek is bijvoorbeeld dit filmpje van Het Klokhuis. Daarin kun je heel goed zien hoe de Tweede Kamer eruitziet en hoe het allemaal werkt. Als die basiskennis eenmaal bekend is, wordt dit boek automatisch duidelijker en betekenisvoller.

VerkiezingenNog een handig boek voor degelijke uitleg over de verkiezingen (bijvoorbeeld over het verkrijgen van ‘de meerderheid’) is het boek Verkiezingen uit de serie Junior Informatie, van Moniek van Zijl.

Zoek je meer informatie over de dictatuur of de democratie, dan zijn de boeken Wat is een dictatuur? en Wat is een democratie? een aanrader.

Wat is een dictatuur?  Wat is een democratie?

Kinderverkiezingen

Wil je letterlijk ingaan op de vraag voorop het boek – Wat stem jij? – dan zou ik zeker een kijkje nemen op de website kinderverkiezingen.nl. Je vindt er informatie over de Tweede Kamerverkiezingen, maar kinderen kunnen in de weken voor een verkiezing ook daadwerkelijk stemmen! Je vindt er bovendien extra informatie, testjes en filmpjes over de verkiezingen.

Zijn er geen Tweede Kamerverkiezingen binnenkort? Dan kunnen kinderen ook zélf verkiezingen gaan houden. Met behulp van een stappenplan leren kinderen precies hoe dat gaat: partijen oprichten, campagne voeren, stemmen… Natuurlijk is er ook een handleiding!

Uitgeverij VOLT, 2021

Piraten, dieren, bejaarden

Onderwerpen: 2021, Democratie, Dictatuur, Grondwet, Media & journalistiek, Politiek, Stemmen, Tip van Lucas, Tweede Kamer, Verkiezingen