Rondje om de wereld

Rondje om de wereldBart zeilt samen met zijn ouders, broertje en zus drie jaar om de wereld. Onderweg houdt hij zijn belevenissen bij in dit dagboek. Ze zeilen via Frankrijk en Portugal naar de Canarische Eilanden en steken daarna de Atlantische Oceaan over. Ook bezoeken ze Sri Lanka, India en Zuid-Afrika. Bart beleeft veel leuke avonturen met zijn nieuwe Zweedse vriend Mats. Op een dag valt Bart een gat in zijn hoofd en daarna zit er een verhaal in zijn hoofd over een Eskimojongen. Ook dat verhaal kun je lezen in dit boek.

Dit boek is geschreven in opdracht van het Dolfinarium. Dat is echter niet opvallend, ook al spelen dolfijnen wel een (kleine) rol in het verhaal. Toch komt het boek wat gekunsteld over. Het begint heel leuk, in een eigentijdse schrijfstijl, met veel luchtige verhalen over de zeiltocht. Veel informatie over de landen krijg je niet, maar dat is ook wel passend bij de belevingswereld van de hoofdpersoon. Halverwege het boek raakt hij zijn dagboek echter kwijt en als hij het dan 1,5 jaar later weer vindt, verandert de stijl van het boek volledig. Ineens schrijft hij uitvoerig over de landen waar hij komt en gaan de verhalen veel minder over de reis zelf. Ook de schrijfstijl is anders: niet passend bij een kind van elf (ook al verklaart hij zelf dat hij nu veel minder kinderachtig is dan eerst). Wat ook opvalt, is dat sommige landen veel uitvoeriger worden besproken dan andere. De verhouding hierin is nogal scheef. Tenslotte staat het verhaal dat Bart schrijft volledig los van het reisverhaal en vraag je je af waarom het er überhaupt in is opgenomen. Al met al best een leuk en interessant boek, maar wel een beetje rommelig.

Wat het boek nog wel bijzonder maakt zijn de vele foto’s en kleurenillustraties.  Ook is er veel ruimte om zelf aantekeningen te maken, foto’s te plakken en worden er een soort dagboekvragen gesteld waar de lezer op kan antwoorden.

Om het boek te promoten, kun je blz. 22 t/m 27 voorlezen. Hierin krijg je een goed beeld van de wereldreis die Bart maakt.

Omdat het boek zoveel landen beschrijft, kun je het boek ook goed gebruiken tijdens een aardrijkskundeles.

Bijvoorbeeld in een les over India: