Wat is er eigenlijk met jou gebeurd?

Wat is er eigenlijk met jou gebeurd?Een graphic novel over de moed om jezelf te zijn

Janne is anders dan de rest van het gezin. De anderen zijn slank, terwijl zij fors is. Wat is er eigenlijk met haar gebeurd?

Janne wil onzichtbaar zijn, maar iedereen ziet haar. Vooral de plaaggeesten op school. Uit frustratie gaat ze veel snoepen en zondert ze zich steeds vaker af. Dan komen haar ouders met een voorstel: voor elke kilo die ze afvalt, krijgt ze geld. Janne gaat akkoord, en langzaam maar zeker wordt ze dunner en dunner. Maar wordt ze ook gelukkiger? En lost het haar problemen wel op?

Vertaald door Bernadette Custers.

Wat is er eigenlijk met jou gebeurd?  Wat is er eigenlijk met jou gebeurd?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden – dat klopt wel in deze indrukwekkende graphic novel! Niet alleen het grote formaat van het boek maakt indruk, de tekeningen van Jenny Jordahl zijn zo helder, dat iedereen dit beeldverhaal zal begrijpen. Het vertelt het verhaal van Janne, die worstelt met haar zelfbeeld en gewicht. Maar meer nog dan dat je het leest, zíe je wat er in haar hoofd gebeurt, hoe ze zich voelt en hoe de omgeving op haar reageert… en dat komt wel binnen.

Wat is er eigenlijk met jou gebeurd?Zo zie je hoe Janne haar verdriet en boosheid weg probeert te eten. Toch is ze zich erg bewust van haar forse gewicht: haar benen schuren tegen elkaar bij het lopen en ze ziet ook wel dat ze er anders uitziet dan de vrouwen in de vieze blaadjes van de vader van haar vriendin… Haar ouders maken zich zorgen over haar gewicht, maar vooral haar vader vindt het lastig om te begrijpen waarom Janne zich volpropt met eten.

Haar ouders willen haar wel graag helpen, en stellen voor dat Janne voor elke kilo die ze afvalt, geld krijgt. Dat vindt Janne wel interessant, waarna ze zichzelf op een heel streng zet en veel gaat sporten. Dat haar beste vriendin Lene haar in de steek heeft gelaten, motiveert haar alleen maar om harder haar best te doen. Gelukkig heeft ze wel een nieuwe vriend, Brage, die er totaal niet mee zit hoe ze eruitziet. Het monster in haar hoofd lijkt echter steeds groter te worden – ontroerend en zeer raak verbeeld – waardoor ze niet in hun vriendschap gelooft, en Janne slaat helemaal door…

Wat is er eigenlijk met jou gebeurd?

Wat is er eigenlijk met jou gebeurd?Het is eng om te beseffen dat wat er in dit boek gebeurt, in het hoofd van heel veel kinderen gebeurt. Gelukkig hebben Jannes ouders het net op tijd in de gaten en vindt ze op tijd nieuwe vrienden die haar weer een gevoel van eigenwaarde geven. Een heel aangrijpend en tegelijk bemoedigend verhaal, al gaat het in de praktijk vaak een stuk minder makkelijk. Het verhaal laat kinderen mooi zien hoe belangrijk het is om te geloven in jezelf en dat als mensen zich zorgen maken om je gewicht dat dit niet meteen betekent dat ze niet van je houden. Wat ongelooflijk fijn dat Jenny Jordahl zo’n mooi, gevoelig boek heeft gemaakt over dit belangrijke onderwerp. Het is een boek dat in geen enkele schoolbibliotheek zou mogen ontbreken.

Dit is een boek dat je echt moet laten zien als je het gaat promoten, want omdat het een graphic novel is, waarin het beeld misschien nog wel belangrijker is dan de tekst, kun je het niet voorlezen. Je kunt daarbij gebruik maken van het inkijkexemplaar dat je op de website van de uitgever kunt vinden: dan zet je het boek zo op het digibord.

Toch zegt dit fragment nog niet zo heel erg veel over het verhaal: dat begint eigenlijk vooral ná de bladzijden in het inkijkexemplaar. Je kunt erdoorheen bladeren en kort vertellen wat er gebeurt. Ook kun je wijzen op de manier van tekenen: waarom wordt Janne ineens in het zwart afgebeeld? Wat zegt dit over haar gevoelens? Wat gebeurt er op de bladzijde waarop Janne achterover valt temidden van een heleboel donuts?

De pagina’s die volgen bevatten zelfs helemaal geen tekst; het is mooi om kinderen te laten zien dat je met een beeldverhaal toch heel veel kunt vertellen.

Als je deze pagina’s hebt laten zien, zal het de klas wel duidelijk zijn dat Janne absoluut niet lekker in haar vel zit. Lees vervolgens de achterkant voor – dat maakt wel benieuwd hoe het gaat aflopen met Janne.

Luitingh-Sijthoff, 2021

Wat is er eigenlijk met jou gebeurd?

Genre: Psychologisch verhaal, School
Onderwerpen: 2021, Afvallen, Beeldverhaal, Depressiviteit, Eetstoornissen, Gevoelens, Gewicht, Gezondheid, Graphic Novel, Identiteit, Jezelf presenteren, Jezelf zijn, Lichaam, Pesten, Schoolleven, Strip, Tip van Julia, Tip van Lisa, Vriendschap
Geïllustreerd door Jenny Jordahl