Drakenbloed

Cruz is eerstejaars leerling aan de Explorer Academy. Daar worden kinderen vanuit de hele wereld opgeleid tot buitengewone ‘Explorers’: wetenschappers die zorg dragen voor de natuur. In deel 1, Het Nebula-mysterie, ontdekte Cruz dat zijn familie vanuit het verleden een mysterieuze link heeft met een geheime afdeling van de National Geographic Society. Op het nippertje wist hij te ontsnappen aan een geheimzinnige vijand.

Die vijand is in dit zesde deel van de serie inmiddels niet zo geheimzinnig meer, al zijn er nog steeds heel veel raadsels op te lossen. De reis van de explorers gaat in dit boek naar de oeroude regenwouden van Borneo, naar nachtelijke bergen en de mystieke wereld van het oude China. Cruz en zijn vrienden gaan tot het uiterste in hun zoektocht naar de geheime formule die Cruz’ overleden moeder voor hem heeft achtergelaten. Maar de vijand is dichterbij dan ooit. Zelfs op onderzoeksschip De Orion is Cruz in gevaar. Hoever is de spion aan boord bereid te gaan?

Drakenbloed is het vervolg op Het Nebula-mysterie (1), De veer van de valk (2), De dubbele helix (3), De sterrenduinen (4) en Het nest van de tijger (5). Het is noodzakelijk om de delen in de juiste volgorde te lezen.

Vertaald door H.C. Kaspersma.

Drakenbloed

©2022 Blink Media & Hearst Netherlands, illustratie van Scott Plumbe uit Drakenbloed

Dacht je dat deel vijf al superspannend was… in dit boek blijkt het allemaal nóg geheimzinniger en spannender te kunnen! Je weet wel wie de vijanden van Cruz zijn, maar sommige van hen hebben nog steeds een geheime identiteit en een codenaam. Wíe zijn Zebra en Jaguar?? Duidelijk is wél hoeveel gevaar Cruz loopt…

Cruz uit de weg ruimen was niet genoeg. Ook met Jaguar moest worden afgerekend. De explorerspion maakte deel uit van hun grote, plakkerige web en [hij] kon gewoon geen losse eindjes achterlaten. (blz. 29)

De ontknoping lijkt steeds dichterbij te komen, maar dit verhaal heeft nog héél wat onverwachte wendingen voor je in petto! Fantastisch hoe deze serie blijft verrassen.

Explorer AcademyOok voor de lezer zelf zijn er steeds meer geheimen te ontdekken! Achter op elk deel van de serie staat: Houd je ogen open voor geheime symbolen, codes en puzzels in dit boek! en daarmee is niets teveel gezegd! Zo is in dit boek een lichtgrijze geheime code te vinden in de kantlijn, maar ook de krabbeltjes op de rug, boven het logo van National Geographic, krijgen – nu de serie bijna is afgerond – ineens een duidelijke betekenis!

Op de achterkant staat trouwens ook dat dit boek geschikt is voor kinderen van 8 – 13 jaar, maar voor 8-jarigen is deze serie echt wel héél uitdagend. Qua spanning, informatie en avontuur is dit boek bovendien ook zeker nog voor ouder dan 13 geschikt. Van begin af aan worden er ingewikkelde technologische en wetenschappelijke termen gebruikt. Ook in dit deel vliegen de moeilijke woorden je weer om de oren. Wel eens gehoord van een metacarpale print? Of van cybernetische levensidentiteiten? Of heb je wel eens een code gekraakt met behulp van het periodieke stelsel?! Toch blijft het verhaal goed te volgen: erg ingewikkelde termen worden uitgelegd (ook de explorers snappen het niet altijd direct) en zonder al die details begrijp je de verhaallijn ook prima.

Drakenbloed

De vele wetenschappelijke informatie maakt dit boek juist ook ontzettend boeiend. Het futuristische verhaal zit vol met technologische snufjes, zoals gedachte-aangestuurde camera’s, een minileugendetector, robotbij Mel en zelf-rijdende auto’s. Maar de lezer krijgt ook veel informatie over natuur, geschiedenis en cultuur. Zo observeren de explorers neusapen, orchidee-bidsprinkhanen en vliegende hagedissen in de jungle van Borneo, proeven ze heerlijk Maleisisch eten, verdiepen ze zich in het Terracottaleger, vieren ze Chinees Nieuwjaar in Xi’an, en lees je hoe de buidelwolf op Tasmanië zou zijn uitgeroeid door kolonisten. Uit alles spreekt een enorme passie voor al deze vakgebieden.

Je angsten onder ogen komen, je grenzen proberen te verleggen… Ja, daar draait het om bij de Academy en de Society. Dat is de enige manier om vooruitgang te boeken. We gaan door tot de grenzen van wat mogelijk is, en dan nog verder, het onmogelijke in. (blz. 169)

Deze serie is dus niet alleen razendspannend, maar stimuleert ook de verbeeldingskracht en het geloof in een toekomst vol mogelijkheden. Wie weet wat jonge lezers zelf gaan bedenken als ze dit lezen! De verhalen van echte explorers van National Geographic achter in het boek laat bovendien zien dat ze écht iets kunnen betekenen voor de wereld. Maar vooral zal iedereen willen weten hoe dit adembenemende verhaal gaat eindigen! Nog één deel te gaan!

Het Nebula-mysterieOmdat het raadselachtige avontuur van Cruz en zijn vrienden inmiddels zó verweven is met de wetenschappelijke informatie, is het lastig om er losse fragmenten uit voor te lezen. Ook kun je dit boek niet los aanbieden – je móet kinderen in deel 1 (Het Nebula-mysterie) laten beginnen, anders snappen ze het verhaal niet en lezen ze veel te veel spoilers.

De onderwerpen in dit boek kunnen echter wel een mooie aanleiding geven om dit boek onder de aandacht te brengen en vervolgens de hele serie te promoten:

Regenwoud

Dit verhaal begint in het regenwoud van (Maleisisch) Borneo, waar de explorers bijzondere dieren en hun camouflage onderzoeken. Er staan mooie foto’s van een neusaap, een orchidee-bidsprinkhaan en bloedzuigers in het boek! (hoofdstuk 1)

Technologie

Hoe zou onze toekomst eruit kunnen gaan zien? In deze serie krijg je allerlei futuristische ideeën te horen. Grotendeels fantasie, maar zo beginnen vele grote uitvindingen!

Bedreigde en uitgestorven dieren

In het verhaal plaatsen de explorers hightech KLIK-bots om een diersoort van uitsterven te redden. Achter in het boek lees je echter wat échte explorers doen om dieren te beschermen. Ook op de website exploreracademy.nl vind je hier informatie over.

Terracottaleger

Het TerracottalegerDe explorers bezoeken het Terracottaleger in China! Je krijgt in dit boek dus erg veel informatie over dit archeologische fenomeen. Veel beelden zijn er echter niet van te zien. Mochten kinderen daar nieuwsgierig naar worden (begrijpelijk), dan is dit kun je ze dit informatieve boek nog aanraden.

Chinees Nieuwjaar

Over dit feest kun je wel een klein stukje voorlezen uit het boek! Het is een mooie beschrijving van de grootsheid van dit feest.

het uitzicht tijdens (…) met roze lotusbloemen. (blz. 110)

Codes kraken

Met dit boek kun je al lekker puzzelen, maar er is ook een Engelstalige website die bij de serie hoort, waar je nóg meer codes kraken (bij games).

Het Nebula-mysterie De veer van de valk

De dubbele helix

De sterrenduinen Het nest van de tijger

Blink Media en Hearst Netherlands B.V., 2022

Genre: Avontuur, Spanning
Series: Explorer Academy | Onderwerpen: 2022, Archeologie, Australië & Nieuw-Zeeland, Borneo, China, Codes, Criminaliteit, Dieren, Geheim, Geheimschrift, Natuur, Natuurbescherming, Onderzoek, Onderzoek & wetenschap, Oost-Azië, Puzzels, Raadsels, Regenwoud, Serie, Tasmanië, Technologie, Terracottaleger, Tip van Emma, Tip van Sem, Tip van Tess, Toekomst & technologie, Wetenschap, Zuidoost-Azië
Geïllustreerd door Scott Plumbe