Mama is profvoetballer

Mama is profvoetballerOveral waar je komt, hangen oranje slingers en ballonnen. Niet zo vreemd, want het gebeurt bijna nooit dat het Nederlands elftal in de finale van een wereldkampioenschap staat! Het hele land leeft mee, maar voor Naomi uit groep 7 is het extra spannend. Niet iedereen heeft immers een moeder die de aanvoerder is van het nationale team.

De verrassing is groot wanneer alle kinderen uit de klas mee mogen naar de finale in Amsterdam, samen met juf Japke, de grootste voetbalfan van Nederland. Maar tijdens de bloedstollende wedstrijd gebeuren er vreemde dingen in het stadion. Wie probeert de wedstrijd te saboteren? De Amerikaanse tegenstander? Een stikjaloerse Louis Garnaal? De kinderen staan voor een groot raadsel. Kunnen zij het Nederlands elftal helpen?

Mama is profvoetballer

©2022 ROSE Stories, illustratie van Nadia Meezen uit Mama is profvoetballer

Je zult maar een moeder hebben die aanvoerder is van de Oranje Leeuwinnen! Als dan het Nederlands voetbalelftal in de halve finale staat, is dat natuurlijk nóg spannender! Maar Naomi heeft voor haar groep 7 nog een leuke verrassing: als Nederland in de finale komt, mogen ze met de hele klas mee naar de ArenA én het veld op voor de aftrap.

‘De ArenA! Weet je hoe tof dat is!’ roept hij enthousiast.
‘Ik wist niet dat jij van voetbal hield?’
‘Nee, maar dat gebouw is echt fantástisch! De helling van de tribunes is met 37 graden de op drie na steilste van Europa. En weet je hoe zwaar dat dak is? 520.000 kilo! (blz. 11)

Zelfs Naomi’s vriend Tom is dus enthousiast! En ook Naomi is door het dolle heen. Maar toch zit haar nog iets dwars… want hoe succesvoller haar moeder is, hoe meer zij ook de druk voelt om te presteren. Maar kan ze eigenlijk wel profvoetballer worden? En wíl ze dat wel?

Mama is profvoetballer

Dit humoristische boek is dan ook meer dan een boek over voetbal. Rollenpatronen en stereotyperingen worden doorbroken en er is veel aandacht voor diversiteit. Daarbij valt vooral het personage Robin op. Net als je je afvraagt of Robin eigenlijk een jongen of een meisje is, zorgt bondscoach Louis Garnaal – die een soort van stage loopt bij het vrouwenelftal omdat het niet zo lekker liep bij de mannen – voor een lastige situatie.

‘Jongens links, meisjes rechts graag. In welke rij hoor jij?’
Robin antwoordt niet.
Louis Garnaal kijkt ongemakkelijk om zich heen. ‘Nou, komt er nog wat van?’
‘Robin is gewoon Robin,’ zegt Naomi. (blz. 24/25)

En daarmee is dat verder ook gewoon helemaal oké. Ook de vrolijke illustraties van Nadia Meezen stralen diversiteit uit en ook al oogt het boek misschien wat jong, het sluit qua humor en belevingswereld prima aan bij de bovenbouw. Ook qua taalgebruik is het boek erg leuk, met veel woordgrapjes en Louis Garnaal die steeds hetzelfde zegt in andere woorden.

‘Opschieten, afnokken, smeer ‘m. Deze kant op!’ roept hij. (blz. 34)

Mama is profvoetballer

Tijdens de finale in de ArenA krijgt het verhaal een spannende twist: spelen de Amerikanen vals? De wedstrijd wordt gesaboteerd! Maar… door wie? Toms technische kwaliteiten komen ineens goed van pas en samen met hem en Robin gaat Naomi op onderzoek uit. Het dunne boek biedt weinig ruimte voor een erg ingewikkelde ontknoping, maar weet toch te verrassen.

Ook de voetbalwedstrijd wordt knap beschreven: je voelt de spanning van de wedstrijd! Maar het mooiste is hoe Marieke Visser en Ody Neisingh toewerken naar de belangrijkste boodschap van dit verhaal: doe vooral wat jou gelukkig maakt en laat je daarbij niet leiden door vooroordelen of verwachtingen van anderen. Het maakt dit boek tot een heel fijn feel good-verhaal!

Dit is natuurlijk een ontzettend leuk boek over voetbal. Kinderen kunnen het prima zelfstandig lezen, maar zeker in de middenbouw is het ook leuk om voor te lezen – vooral als de Oranje Leeuwinnen spelen!

Beroepen

Ik ben gek op sportHet verhaal sluit echter ook heel mooi aan bij het thema beroepen en worden wat je wil. Iedereen verwacht van Naomi dat zij net als haar moeder een gouden voetbalcarrière tegemoet gaat, maar Naomi weet helemaal niet of ze dat wel wil! Ze vindt voetbal superleuk, maar is ze wel goed genoeg? En wil ze wel haar leven aan de topsport wijden?

Er zullen vast meer kinderen zijn die hiermee worstelen. Je kunt ze dan mooi naar het boek Ik ben gek op sport – wat kan ik worden? verwijzen. Hierin lezen ze over nóg 24 beroepen in de sport. Denk aan sportfysiotherapeut, personal trainer of zelfs iets totaal anders, zoals sportfotograaf.

Diversiteit

Dit verhaal past ook heel mooi in een thema als ‘iedereen is anders‘. Daarin spelen de mooie illustraties van Nadia Meezen ook een grote rol. Zo vertelt bijvoorbeeld de tekst dat juf Japke een enorme voetbalfan is (wat al de bekende stereotypering mannen houden van voetbal doorbreekt), maar de tekening van juf Japke laat zien dat zij duidelijk geen jonge meid meer is. Toch staat ze enthousiast te juichen en te springen – superleuk.

Maar ook de afwassende vader (zonder vaatwasser… ouderwets hoor 😉 ), de voetbalvrouw met vriendin en kind en de genderneutrale Robin… alles kan en mag in dit verhaal, en straalt uit dat iedereen oké is, zoals ‘ie is.

Mama is minister-president

ROSE Stories, 2022

Mama is profvoetballer

Genre: Detective, Sport
Onderwerpen: 2022, ArenA, Beroepen, Diversiteit, Familie, Genderdiversiteit, Identiteit, Jeugdboekenmaand 2024, Jezelf presenteren, Jezelf zijn, Sabotage, Sporten, Talenten, Tip van Daan, Tip van Lisa, Topsport, Voetbal, Voorleestopper, Vriendschap, Wedstrijd
Geïllustreerd door Nadia Meezen