Kinderjury 2020
De Nederlandse Kinderjury is veranderd!! Vanaf nu heet het alleen nog maar ‘Kinderjury’ en wordt de prijs van de Nederlandse Kinderjury de lezersprijs van de Kinderboekenweek!
Vorig jaar veranderde er ook al iets: er kwamen toen LEESweken en een STEMweek.
Dat is hetzelfde gebleven:
- De campagne start dit jaar op 4 maart 2020 en vanaf dat moment is het de bedoeling dat alle boeken uit 2019 weer even in het zonnetje worden gezet.
- Stemmen op het favoriete boek uit 2019 kan vervolgens van 11 t/m 17 mei.
- De winnaar wordt bekend gemaakt op 24 juni 2020.
Tiplijst
ALLE BOEKEN DIE VERSCHENEN ZIJN IN 2019 DOEN MEE AAN DE KINDERJURY, staat duidelijk te lezen op de website van de Kinderjury. Maar er is wel een tiplijst van 50 boeken gemaakt. Deze boekenlijst moet kinderen helpen bij het ontdekken van nieuwe boeken of bij het bepalen van hun favoriete boek.
Goed bedoeld, want het geeft een zeer divers beeld van het aanbod en het leuke is dat je op de site ook de eerste pagina’s van het boek kunt lezen om te kijken of het boek bij je past. Ook kunnen kinderen korte recensies achterlaten, waarmee ze andere kinderen weer kunnen helpen bij het kiezen van een boek. Mooi is dat elke keer dat je de pagina opent, de volgorde van de boeken verandert. Er staat dus steeds een ander boek bovenaan de lijst.
Nadeel van de tiplijst is echter dat boeken die er niet opstaan ook snel ‘vergeten’ worden. Ook lijkt het me niet echt nodig dat Het leven van een loser deel 13 ‘ontdekt’ moet worden en datzelfde geldt voor Dolfje Weerwolfje deel 21 (!) of De waanzinnige boomhut van 104 verdiepingen. Waarom deze boeken op de tiplijst staan en minder bekende boeken dus niet, is mij een raadsel.
Van heel veel boeken uit de tiplijst vind je inmiddels al een recensie op Leesbevorderingindeklas.nl, maar je hebt er ook nog flink wat tegoed… Er zijn ook weer zo ontzettend veel kinderboeken verschenen vorig jaar! En gelukkig maar. Wat is er toch veel te lezen! Meer inspiratie nodig? Kijk dan dus in de lijst met boeken uit 2019 en je hebt nog véél meer boekentips.
Boekpromotie tijdens de leesweken
Wat kun jij als leerkracht nu doen tijdens de leesweken? Heel simpel: heel veel boeken onder de aandacht brengen!
Veel leerkrachten worstelen echter met de tijd: zoveel ruimte heb je niet in een lesrooster. Daarom vind je hier een activiteit die élke leerkracht kan uitvoeren! Eenvoudig, maar supereffectief en heel erg motiverend: beoordeel boeken aan de hand van korte voorleesfragmenten en maak per klas een tiplijst.
De activiteit kost slechts 15 minuten per dag. Je kunt deze dus heel gemakkelijk inplannen tijdens de pauzes en op die manier kost het geen extra lestijd, maar ben je wel heel actief bezig met boeken en deze belangrijke leesbevorderingscampagne! Mijn ervaring is dat zowel leerkrachten als leerkrachten ontzettend enthousiast raken over boeken die ze anders nooit uit de kast zouden hebben gepakt. De boeken die besproken worden, worden massaal uitgeleend en kinderen blijven erover praten! Ook als leerkracht kun je op deze manier leuke voorleesboeken ontdekken!
Hoe pak je het aan?
- Je kiest uit deze lijst de boeken die je wilt presenteren in je klas. Ik zou er minstens 5, maar liever meer kiezen, zodat het spannend blijft welke boeken er in de tiplijst gaan belanden.
Om een selectie te maken, kun je boeken kiezen waarvan je weet of denkt dat kinderen ze nog niet gelezen hebben. Of laat je dus inspireren door de tiplijst. Kies in ieder geval boeken uit verschillende genres en houd rekening met de juiste leeftijdscategorie. - De boeken haal je uit de bibliotheek, de schoolbibliotheek of je eigen collectie.
- Je maakt een rooster voor je boekpromotie. Ik zou ervoor kiezen om elke dag één boek te presenteren. Op die manier kost het je slechts 15 minuten per dag en besteed je geruime tijd achter elkaar aandacht aan de Kinderjury. Kinderen weten dan ook wat ze kunnen verwachten en gaan uitzien naar de volgende boekpresentatie.
- Je presenteert een boek met behulp van de betreffende boekrecensie en een voorleesfragment. Het is niet nodig om het boek zelf gelezen te hebben: je kunt het boek samen met de kinderen ‘ontdekken’! Vanzelfsprekend laat je ook de voorkant zien en eventuele illustraties in het boek. Je kunt het boek zo uitgebreid bespreken als je wilt! Doe waar je je prettig bij voelt.
- Als je het boek gepresenteerd hebt, vraag je de kinderen om hun mening. Download daarvoor deze pdf voor op het digibord, met bijbehorend beoordelingsformulier (de oude logo’s heb ik er maar even op laten staan). Op het formulier houd je bij wat de kinderen van het boek vinden. Laat ze simpelweg hun vinger opsteken bij de verschillende meningen en turf het aantal vingers. Sta open voor discussie! Juist het praten over boeken vergroot de betrokkenheid en kan tot verrassende inzichten leiden. De meningen op het formulier vormen een leidraad; vanzelfsprekend zijn aanvullende meningen en gedachten over het boek welkom.
- Je bewaart alle formulieren en schrijft de eindcijfers op een papiertje of het digibord.
- De 3 boeken met de hoogste cijfers leveren een tiplijst op! Dit zijn de boeken waarvan de kinderen denken dat ze het leukste zijn. Je maakt een mooie poster van de tiplijst, waarop je de kaften van de boeken afdrukt. Deze poster hang je duidelijk zichtbaar in de klas of in de schoolbibliotheek.
- Nu is het natuurlijk de bedoeling dat de kinderen de boeken ook gaan lezen! Vertel de kinderen dat ze tijdens de STEMWEEK (11 t/m 17 mei) mogen gaan stemmen op hun favoriete boek via de website van de Kinderboekenweek.
- Vraag tijdens die STEMWEEK natuurlijk ook wie de boeken van de tiplijst daadwerkelijk gelezen heeft en of de boeken aan de verwachtingen hebben voldaan.
Handig voor leescoördinatoren
Als er flink wat klassen zijn die hieraan meedoen, is het slim om boeken te laten rouleren. Als leescoördinator kun je dit voorbereiden. Stop in het te presenteren boek een A5’je met daarop de informatie die de leerkracht nodig heeft:
- het voorleesfragment
- belangrijke extra informatie over het boek
- de planning: welke leerkracht promoot het boek op welke dag
Het A5’je blijft in het boek zitten als het boek doorgegeven wordt naar de volgende klas. De leerkrachten geven de boeken zelf door; daar heb je als leescoördinator dus geen werk meer aan! Aan het einde van de periode kunnen de leerkrachten de boeken weer bij jou inleveren. Je kunt hier zien hoe zo’n A5’je eruit ziet. Onder elke recensie kun je bij ‘Lestips’ een suggestie voor een boekpromotiefragment vinden.
Extra tip
Gebruik om de boeken die je promoot te presenteren een Bookflix-bord! Even googelen of rondkijken op Facebook of Instagram en je vindt allerlei leuke voorbeelden. Het kost even wat tijd om in elkaar te knutselen, maar ben je een beetje handig met de computer, het lamineerapparaat en magneetplakband, dan kun je van je whiteboard een fantastisch presentatiebord maken.
Zet bijvoorbeeld de populairste leesboeken van de klas onder Trending now, de boeken die je gaat promoten voor de Kinderjury-leesweken onder Top picks for you en laat onder New releases de nieuwste boeken uit je schoolbibliotheek zien.
De regels
Nog even de belangrijkste regels op een rijtje:
- Kinderen in de leeftijd 6 t/m 12 jaar mogen stemmen.
- Alle boeken die in 2019 zijn uitgegeven doen mee. Prentenboeken, fictie, informatieve boeken en gedichten – het maakt niet uit. Als ze maar geschikt zijn voor kinderen van 6 t/m 12 jaar. Uitzondering zijn herdrukken of verzamelbundels van eerder uitgegeven verhalen/boeken.
- Stemmen doe je van 11 t/m 17 mei op de website van de Kinderboekenweek.
Veel plezier!!