Help! Een klas zonder meester

Help! Een klas zonder meesterSam baalt: de allerleukste meester die hij ooit heeft gehad, gaat weg. En de school kan niet zomaar een nieuwe juf of meester vinden. Als er niet snel een oplossing komt, worden de kinderen uit zijn klas over verschillende klassen verdeeld. Dat laat Sam niet gebeuren. Samen met zijn vrienden bedenkt hij een plan. Een MEESTERplan!

Sam is een interessante hoofdpersoon. Meestal zijn de kinderen die de hoofdrol in een boek spelen sympathieke, aardige kinderen, maar Sam lijkt op het eerste gezicht niet bepaald een lieverdje. Hij heeft meteen zin om te gaan slaan als zijn meester vertelt dat hij weggaat, heeft op zeven verschillende scholen gezeten, treitert een klasgenootje, probeert zich stoer te houden tegenover zijn vriendin Shadee en is behoorlijk dominant tegenover zijn slimme klasgenootje Jeremy.

Ook werkt hij zichzelf direct in de nesten, als hij bluft dat hij een betere vlogger kan worden dan zijn klasgenoot Vince (en Shadee houdt hem daaraan…). Hij heeft echter nog maar net een eigen telefoon – en dan volgt een interessante uitspraak – ‘sinds hij bij Tom en Leonie is komen wonen’. Dan blijkt dat Sam bij een pleeggezin woont. En niet voor de eerste keer. Gelijk is beter te begrijpen waarom Sam zo’n moeite heeft met het afscheid van zijn fijne meester. En dan is er misschien niet eens een nieuwe leerkracht beschikbaar…

‘Het college van bestuur zoekt voor obs De Vuurvogel een groepsleerkracht groep 8, voor 40 uur per week, zo spoedig mogelijk te starten. Het betreft een reguliere functie voor…’
‘SNURK!’ Sam staat op en laat zich dramatisch achterovervallen op het streepjesdekbed van Jeremy. ‘Hier val je toch van in slaap? Dit spreekt toch niemand aan?’
Shadee blijft in haar rol van directeur. ‘Wat zeg jij daar, jongeman? We hebben ons uiterste best gedaan om een zo saai mogelijke vacaturetekst op te stellen. Zo weten we zeker dat we geen enkele sollicitatie binnenkrijgen en groep 8 kunnen opsplitsen. Lekker makkelijk.’
Sam rolt over het bed van het lachen en Shadee laat zich erbij vallen. (blz. 26)

Dan bedenken Sam, Shadee en Jeremy dat ze hun nieuwe vlog kunnen gebruiken om een nieuwe meester of juf te vinden voor hun klas: het meesterplan is geboren! Ze halen voor hun vlogs echter wel een paar stommiteiten uit, komen zelfs met de politie in aanraking en worden regelmatig gewezen op het recht van privacy. Indirect leren de lezers hier ook heel veel van! Leuk is dat onder elke hoofdstuktitel te zien is hoe het aantal volgers van kanaal SAMBAL groeit. In het begin gaat dat niet zo snel, maar als Jeremy zijn oom Brock inschakelt voor wat hulp, is dat het begin van een zeer succesvol YouTube-kanaal.

‘Je had niet gezegd dat je oom in een rolstoel zit!’ zegt Sam.
Jeremy trekt zijn wenkbrauwen op. ‘Maakt dat wat uit dan?’
‘Nee, natuurlijk niet,’ zegt Sam. ‘Maar hij is zo…’
‘Bijzonder,’ zegt Jeremy. (blz. 50)

Hóe bijzonder oom Brock is, blijkt wel als er een mevrouw Plopper, een brute invaller, voor de klas komt. De klas móet van haar af en dat leidt tot een krankzinnig plan, waar oom Brock een cruciale rol in speelt. Het verhaal neemt daarmee een bijzondere wending en is vanaf dat moment lekker gek en enigszins ongeloofwaardig, maar tegelijkertijd ook wel heel erg vermakelijk.

Dit is dan ook echt zo’n vrolijk kinderboek, vol humor en fantasie, maar ook met veel herkenbare en actuele elementen, zoals het lerarentekort, vloggen en de dagelijkse perikelen in een schoolklas. Het verhaal is verdeeld in veel korte hoofdstukken en staat boordevol zwierige, vrolijke en zeer aantrekkelijke tekeningen van illustratietalent Hanne Snel. Kinderen zullen waarschijnlijk erg van dit boek vol onorthodoxe ideeën genieten!

Dit is typisch zo’n boek dat heel veel kinderen aanspreekt, omdat het zo dicht bij hun belevingswereld ligt. Kinderen die ook genieten van boeken als Mees Kees of De beste school van de hele wereld, zullen dit boek geweldig vinden. Het boek heeft heel korte hoofdstukken en is dus ook nog eens heel toegankelijk voor zelfstandig lezen.

Om het boek te promoten, kun je eerst de achterkant voorlezen en dan het hoofdstuk ‘Het meesterplan’ (blz. 26 t/m 28)

Omdenken

Natuurlijk leent het boek zich ook heel goed om voor te lezen! Er zit bovendien ook nog een mooie boodschap in: om niet altijd volgens de vaste patronen te denken.

Zo probeert meester Pieter de kinderen te leren ‘omdenken’ (blz. 19), maar wordt er ook een creatieve oplossing gevonden voor het lerarentekort.

Uitgeverij Leopold, 2021

Help! Een klas zonder meester

Genre: School
Onderwerpen: 2021, Actie, Groep 8, Leerkrachten, Lerarentekort, Media & journalistiek, Omdenken, Pleegouders, Robots, Schoolleven, Social media, Sociale media, Tip van Daan, Tip van Finn, Tip van Lisa, Uitvindingen, Vloggen, Voorleestopper, Vriendschap
Geïllustreerd door Hanne Snel