Mees Kees – Hoppa!

Mees Kees - Hoppa!Er komt een fancy fair op de school van Tobias en Sep, om geld op te halen voor een goed doel. Samen met mees Kees maakt groep 6b een circusvoorstelling. Sammy gaat jongleren, Jackie hangt aan de trapeze en Tobias heeft ook een superidee, maar dat is nog een verrassing. Zelfs Harley, de hond van mees Kees, doet mee. Circus Hoppa wordt straks vast een groot succes! Of toch niet…?

De boeken over de wat onhandige stagiair Mees Kees bestaan al meer dan 10 jaar; er zijn al omnibussen verschenen; boeken zijn verfilmd; er is een tv-serie… Mees Kees is duidelijk een groot succes gebleken. Verrassend was dat er eind vorig jaar ineens weer een nieuw boek verscheen! Mirjam Oldenhave had besloten er na drie jaar toch nog weer eentje te schrijven!

‘Goeiemorgen, fijn dat jullie er weer zijn!’ zei mees Kees.
We bleven allemaal naar hem kijken. Er was in de herfstvakantie iets met hem gebeurd, maar wat?
Hij schraapte zijn keel. ‘Dus, ehm, we gaan maar eens aan de slag. Pak je pen!’
Niemand bewoog.
‘Volgens mij heeft hij lenzen,’ zei Sep zachtjes.
Ik schudde mijn hoofd. Mees Kees had toch geen bril? Dan hoefde hij ook geen lenzen. (blz. 7/8)

Mees Kees 2Grappig dat ook de klas van mees Kees weer even aan hem moet wennen! Voor kinderen die door dit boek kennismaken met Mees Kees, zal het echter misschien niet direct duidelijk zijn wie de ik-persoon in het verhaal is. De oplossing: het smoelenboek aan het begin van het boek! Daar staan namelijk alle kinderen uit de klas getekend én wordt duidelijk wie ‘ik’ is: Tobias.

Het verhaal is geschreven op AVI M6/E6 en leest heel gemakkelijk weg. Groot lettertype, korte regels, veel illustraties. Het verhaal heeft op het eerste gezicht niet heel veel om het lijf, maar is wel zeer vermakelijk. Toch brengt het een interessant onderwerp onder de aandacht: armoede in Nederland en de voedselbank. Mooi is, dat er aandacht is voor de grote verschillen die er tussen kinderen in één klas kunnen bestaan: zo heeft Karim een Segway en een smartwatch gekregen voor zijn verjaardag en gaat Tobias naar de voedselbank voor eten.

Mees Kees illustratie

©2019 Ploegsma, illustratie van Rick de Haas uit Mees Kees – Hoppa!

Anderzijds wordt hier verder niet heel veel nadruk op gelegd. Verschillen worden benoemd en mogen er zijn, maar verder gaat het boek vooral over het opzetten voor een circusvoorstelling voor de fancy fair. Echt zo’n fijn schoolverhaal dus, waarin de klas gezamenlijk iets moet gaan organiseren. Een bijzondere toevoeging is het personage van meneer Kelderman, die ze bij de schooltuintjes hebben ‘opgepikt’.

‘De naam is Johannes Kelderman.’ Hij leek wel een beer, zo laag was zijn stem. ‘Tuinieren in de herfst…’ zei hij. ‘De herfst is in feite het treurigste seizoen van het jaar.’ Het ging niet zo goed met meneer Kelderman, misschien had hij een heel vervelende vakantie gehad. (blz. 24/25)

Meneer Kelderman ontpopt zich tot een zeer behulpzame kracht, maar dan krijgt de klas wel met flink wat tegenslag te maken. Zal het allemaal wel goed aflopen? Tja, natúúrlijk wordt de circusvoorstelling uiteindelijk een daverend succes in dit feelgood-verhaal, maar daardoor is dit ook juist zo’n fijn verhaal voor kinderen. Vooral kinderen in groep 5 en 6 zullen erg genieten van dit vrolijke boek!

Mees Kees illustratie

©2019 Ploegsma, illustratie van Rick de Haas uit Mees Kees – Hoppa!

Hoewel mees Kees inmiddels een begrip is, zullen kinderen die nu in groep 5 of 6 zitten deze stagiair misschien alleen maar kennen van de films! Des te beter om te vertellen dat je ook over hem kunt lezen (en dat de film een boekverfilming is!).

Je kunt om het boek te promoten een stukje voorlezen uit het tweede hoofdstuk:

Mees Kees schreef (…) zei mees Kees. (blz. 12 t/m 17)

Anderzijds kan het natuurlijk zo zijn dat de kinderen helemaal niet weten wie mees Kees is. In dat geval kun je de filmtrailer gebruiken om het personage te introduceren! Je zou zelfs eerst de hele film met de klas kunnen gaan kijken, want dat motiveert vaak ook enorm om de boeken te gaan lezen.

Homoniemen

In het tweede hoofdstuk (zie fragment hierboven) wordt gepraat over homoniemen (al wordt dat woord natuurlijk niet gebruikt!!): woorden met meerdere betekenissen, zoals ‘bank’.

Kunnen de kinderen in jouw klas (na het voorlezen van dit fragment) nog meer woorden bedenken?

Voedselbank

Ook in bovenstaand fragment:

mijn moeder en ik gaan elke week naar de voedselbank, maar dat moet je nooit hardop zeggen, want dan denken ze dat je moeder een bedelaar is. (blz. 16)

Is dat zo? Wat weten de kinderen in jouw klas over de voedselbank? Leuk is om gezamenlijk naar Het Klokhuis te kijken: er is een complete aflevering over de voedselbank!

Staking

Toen dit boek verscheen, waren er meerdere onderwijsstakingen – het onderwerp was dus ontzettend actueel! Hoe de toekomst eruit gaat zien, is onduidelijk, maar op het moment dat er weer een staking is van de juffen en meesters, is dat een goede aanleiding om dit boek er eens bij te pakken. Mees Kees is echter ‘maar een stagiair’ en mag dus niet staken. Groep 6b krijgt dus gewoon les. Nou ja.. ‘gewoon’…

Illustraties

Wat de boeken over mees Kees mede zo aantrekkelijk maakt, zijn de vrolijke, expressieve illustraties van Rick de Haas. In dit filmpje – mét Mees Kees-lied! – zie je hoe hij mees Kees tekent!

Boekbespreking

Echt geweldig: er is een uitgebreid boekbesprekingspakket gemaakt bij dit boek, waarin kinderen heel goed wordt uitgelegd wat ze allemaal over het boek, de auteur en de illustrator kunnen vertellen, maar ook hoe ze hun boekbespreking goed kunnen voorbereiden. Ook op de website meeskees.nl vind je heel veel extra informatie.

Luisterboeken

In bovengenoemd boekbesprekingspakket staat geschreven dat je gebruik kunt maken van een luisterboek van Mees Kees. Inderdaad is Mees Kees – Hoppa! ook als luisterboek via de bibliotheek beschikbaar! Als je lid bent van de bibliotheek, kun je het boek dus ook luisteren via de app van de LuisterBieb. Superhandig voor kinderen die lezen nog wat lastig vinden: je kunt je niet alleen laten voorlezen, maar ook meelezen als je het boek hebt.

Ploegsma, 2019

Mees Kees Hoppa bol.com

Genre: School