Max Einstein redt de toekomst

Max Einstein 3De slimme Max Einstein en haar team van bollebozen van het Instituut van Degenen die het Verschil Maken (IDVM) richten zich op een nieuwe taak: de hongersnood de wereld uit helpen, te beginnen in de Verenigde Staten. Maar het zit Max niet mee. De Corp, de criminele organisatie die de wereldverbeteraars een halt wil toeroepen, stuurt de meedogenloze kleerkast Von Hinkel achter haar aan. Bovendien is het alsof iemand uit haar directe omgeving haar het leven zuur probeert te maken. En zal Max eindelijk meer over haar ouders te weten komen?

Dit is het laatste deel uit de trilogie over Max Einstein en los van de andere delen te lezen.

Vertaald door Margot van Hummel.

Mocht je deze serie nou nog niet kennen en je afvragen wat voor soort boek dit is… Lees de eerste bladzijde en je weet genoeg:

Max Einstein liep met grote passen door het mistige Londen. De panden van haar open regenjas wapperden als een cape van een superheld achter haar aan.
Haar rode bos krulhaar kroesde nu zelfs nog meer dan normaal want, zoals ze natuurlijk wel wist, de chemische eigenschappen van menselijk haar maakten het gevoelig voor veranderingen in de hoeveelheid waterstof in de lucht en dat hield direct verband met de vochtigheid, want al dat nevelige water in de lucht bestond uit twee waterstofatomen per molecuul. (blz. 11)

Dus. Echt een boek voor kinderen die geïnteresseerd zijn in wetenschap! Maar helaas maakt dit boek niet direct een spannende indruk. Weliswaar eindigen de korte hoofdstukken net als in de eerste twee boeken met enorme cliffhangers, het begin is wat taai. Max praat veel (in haar hoofd) met Albert Einstein en er zijn veel verwijzingen naar tijdreizen. Dat vraagt vrij veel uitleg, met behoorlijk pittige woorden en lange zinnen. Jammer is ook dat veel dialogen erg letterlijk vanuit het Engels zijn vertaald en daardoor wat gekunsteld klinken.

Max Einstein 3

©2020 Clavis, illustratie van Beverly Johnson uit Max Einstein 3

Perspectiefwisselingen en de dreiging van de Corp zorgen er gelukkig toch voor dat er al snel meer vaart in het verhaal komt. Max wordt in dit boek weer flink op de hielen gezeten. In eerste instantie vlucht ze naar Oxford, maar het grootste gedeelte van het verhaal speelt zich af in de Verenigde Staten. Daar bezoeken Max en haar teamgenoten de universiteit in Princeton, New Jersey; de plek waar Einstein tot zijn dood heeft gewoond.

De missie van het IDVM-team van bollebozen komt pas vrij laat in het boek op gang en gaat dit keer over voedselverspilling en voedseltekort. Daarbij is er veel aandacht voor de Voedselbank. Max heeft niet langer de leiding over het project en wordt zelfs tegengewerkt door de nieuwe leidster Hana en mevrouw Kaplan. Waar die laatste ineens vandaan komt (ze werd wel in het eerste deel genoemd) is wat onduidelijk, maar niemand lijkt zich deze vraag te stellen, gek genoeg.

En er is nog iets vreemds aan de hand: Leo, ‘die eruitzag alsof hij zojuist uit de jongensafdeling van een kledingzaak was ontsnapt’ ziet er op de illustraties niet alleen heel anders uit dan in de beschrijving, hij lijkt ook totaal niet meer op de illustraties uit het vorige boek! Merkwaardig, want de illustraties zijn in alle delen door Beverly Johnson gemaakt.

Max Einstein 3

Afgezien daarvan zit het verhaal weer boeiend in elkaar. Naast heel veel wetenschappelijke informatie en spannende achtervolgingen, is er ook aandacht voor Max’ persoonlijke ontwikkeling. Ze lijkt zelfs een beetje verliefd… Verder maakt dit boek mooi duidelijk waarom hoogbegaafde kinderen niet goed in het ‘onderwijskeurslijf’ passen en is het verhaal een pleidooi om je verbeeldingskracht te gebruiken bij het zoeken naar oplossingen. Een bevredigend einde van een bijzondere trilogie.

Kinderen die de serie over Max Einstein nog niet kennen, krijgen in dit boek voldoende uitleg om het verhaal goed te kunnen volgen. Allereerst begint het boek met een stuk tekst over ‘wat voorafging’ en in het verhaal zelf worden alle teamleden nog eens aan de lezer voorgesteld.

Om dit boek te promoten, kun je de inleiding voorlezen, en vervolgens de achterkant van het boek. Om de kinderen in je klas nog iets meer te vertellen over de hoofdpersonen van het verhaal en de missie die ze moeten gaan uitvoeren, kun je het volgende fragment voorlezen. Daarbij kun je vertellen dat het er in dit boek iets anders aan toegaat dan in de voorgaande delen…

‘Voor de eerste twee (…) om te beginnen. (blz. 64 t/m 69)

Tijdreizen

EinsteinDat Einstein in tijdreizen geloofde, weet je al als je Einstein van Torben Kuhlmann gelezen hebt! Max legt in dit verhaal ook aan haar vriendin Siobhan uit. Maar met woorden als driehoeksmeetkunde, de stelling van Pythagoras en de paradox is dat nog steeds niet gemakkelijk te begrijpen… Je kunt een poging wagen op blz. 53 t/m 56 🙂

Hoogbegaafdheid

De uitspraak van Einstein in de illustratie hierboven is er eentje om goed over na te denken:

De meeste leerlingen verspillen hun tijd door vragen te stellen die bedoeld zijn om te ontdekken wat een leerling niet weet, terwijl de ware kunt van het ondervragen tot doel heeft te ontdekken wat de leerling wel weet of kan weten. (blz. 127)

Op blz. 128 kun je lezen hoe Max denkt en welke sprongen haar brein maakt. Dat kan interessant zijn als je zelf zeer intelligente kinderen in de klas hebt, die niet zo goed scoren op toetsen als dat je misschien zou verwachten. Ook op blz. 130 staat verdere uitleg over wat wél werkt en waar de kracht van deze kinderen zou kunnen liggen. Het probleem is alleen dat ons onderwijssysteem daar niet op is ingericht…

Hongersnood en voedseltekort

In hoofdstuk 17 (vanaf blz. 77) leert het IDVM-team op bijzondere wijze – middels een ‘hongersnoodbanket’ – meer over het hongerprobleem in de wereld. De kinderen krijgen een waar-of-niet-waar-quiz, die je ook mooi kunt doen in de klas!

Vervolgens kun je blz. 87/88 voorlezen, om meer over het probleem te vertellen.

De lezing die (…) alles wat proberen!’

Het voedsel dat we verbouwenVervolgens kun je met de klas eens spreken over het probleem en mogelijke oplossingen. Een handig boek dat je hierbij kunt gebruiken is Het voedsel dat we verbouwen – daarin lees je niet alleen hoe we voedsel duurzamer kunnen verbouwen, maar ook staan er projecten in, waarmee kinderen worden uitgedaagd om oplossingen te verzinnen voor verschillende problemen. Een ideaal boek om kinderen creatief te laten denken dus, net als het IDVM-team doet.

Op blz. 131/132 van Max Einstein redt de toekomst lees je hún oplossingen.

Max Einstein heeft verder ook nog een goed idee om de Voedselbank te verbeteren:

Dit kan beter (…) Fantastisch,’ zei Tisa. (blz. 173 t/m 175)

Creatief denken

Achterin het boek vind je nog activiteiten die bij het boek horen:

Hoewel Max’ avontuur voorbij is, kun je met deze activiteiten momenten uit het boek opnieuw beleven en zo je eigen leesavonturen bedenken! (blz. 273)

De laatste activiteit is eigenlijk het interessantst: De onweerswolken van de ontdekking.

Hier wordt de jonge lezer uitgedaagd om plaatselijke problemen op te lossen.

Vergeet niet dat je luchtkastelen mag bouwen, wat inhoudt dat er geen grens is aan je ideeën. Denk GROOT(S)! Wees creatief! Alles kan! (blz. 281)

Max Einstein 1  Max Einstein 2

Clavis Uitgeverij, 2020

Max Einstein redt de toekomst

Series: Max Einstein | Onderwerpen: 2020, Achtervolgingen, Anders zijn, Creatief denken, Criminaliteit, Einstein, Hongersnood, Hoogbegaafdheid, Natuurkunde, Noord-Amerika, Onderzoek & wetenschap, Serie, Tijdreizen, Tip van Tess, Verenigde Staten, Voedsel, Voedselbank, Wetenschap
Geïllustreerd door Beverly Johnson