Wereldspionnen 3: De Verboden Stad

Wereldspionnen 3: De Verboden StadSydney, Brooklyn, Parijs, Rio en Kat zijn vijf jonge geheim agenten, in dienst van MI6, de Britse geheime dienst. Ze noemen zichzelf ‘de wereldspionnen’ en ondernemen onder leiding van Monty en ‘Moeder’ allerlei geheime missies.

In dit boek vernemen ze dat de criminele groep Umbra aan nucleair materiaal probeert te komen door een Noord-Koreaanse kernfysicus aan hun kant te krijgen. Levensgevaarlijk, dus tijd voor de wereldspionnen om weer in actie te komen!

Hun moeilijkste undercovermissie tot nu toe brengt ze van een gedurfde inbraak in Londen en een schaakkampioenschap in Moskou naar een gevaarlijke reddingsactie in Peking. Kunnen ze voorkomen dat de kernfysicus in handen van de terroristen valt, of heeft Umbra de Britse geheime dienst schaakmat?

Vertaald door Mariella Manfré.

Derde deel van de serie Wereldspionnen. Op zich is dit boek los van de andere delen te lezen, al mis je dan wel belangrijke informatie over de hoofdpersonen én lees je een paar spoilers over deel twee. Beter kun je dus in deel 1 beginnen!

In de eerste delen van deze spannende serie kreeg je regelmatig al het gevoel dat je een James Bond-verhaal aan het lezen was, maar in dit boek vol Russische en Noord-Koreaanse personages en dreiging van kernwapens wordt die vergelijking wel héél groot. Sterker nog: in het eerste hoofdstuk wordt er zelfs letterlijk verwezen naar James Bond. Het vormt een geweldige start van het boek: Parijs en Kat, gaan undercover naar een feestje – je ziet de film al helemaal voor je.

In tegenstelling tot spionnen die je ziet in films, met vervoermiddelen die uiteenlopen van jetpacks en mini-onderzeeërs tot kogelvrije Aston Martins met raketten, was Parijs voor zijn nieuwste missie op weg in een stadsbus. (…) Dit is triest (…) ‘We staan op het punt om in een van de duurste woningen van Londen in te breken om een onbetaalbaar kunstwerk te stelen, en onze vluchtwagen is een knalrode dubbeldekkerbus met een maximumsnelheid van tien kilometer per uur.’ (blz. 5/6)

Humor en vooral spanning wisselen elkaar prima af in dit spectaculaire verhaal vol actie. De enige die wat minder actie ervaart in dit boek, is Brooklyn. Zij moet de zomervakantie in Schotland doorbrengen, omdat ze een achterstand op school heeft opgelopen en haar cijfers op moet krikken. Haar rol als spion lijkt in dit verhaal in eerste instantie dus wat kleiner, maar vanzelfsprekend is dat slechts schijn… Het is bovendien interessant hoe de onderlinge verhoudingen tussen de wereldspionnen zich in dit verhaal ontwikkelen.

Brooklyn gaat echter niet mee naar een schaaktoernooi in Moskou, waar Parijs gaat infiltreren als topschaker. Daarvoor moet hij echter wel eerst even wat andere schaaktoernooien winnen. Maar als spionnenwerk makkelijk was, zou iedereen het doen. Sydney gaat undercover als journaliste. Grappig genoeg blijken zowel het schaken als de journalistiek behoorlijk goed te vergelijken te zijn met spionnenwerk! En hoewel er steeds in deze serie wordt gezegd dat het echte spionnenleven duidelijk anders is dan in de film, doen bepaalde passages daar toch behóórlijk aan denken.

… vergis je niet. Ze is waarschijnlijk voormalig KGB. Als je te dicht bij de kunst komt, verandert ze binnen de kortste keren van baboesjka in ninja. (blz. 193)

Opvallend is dat – net als in deel 2 – de wereldspionnen pas aan het einde van het boek (blz. 299!) arriveren in de stad die op de cover en in de titel te herkennen is: Peking. De Verboden Stad blijkt op een mooie manier symbool te staan voor ‘Operatie Schaakmat’: een missie vol tegenstellingen en onverwachte wendingen.

Doordat de wereldspionnen regelmatig in verschillende teams opereren, verandert het verhaal steeds van perspectief en locatie. Het geeft enorm veel vaart aan het toch al razendspannende verhaal. Het boek leest dan ook als een trein, al is de vertaling vanuit het Engels soms wel iets te letterlijk, waardoor de spreektaal niet altijd helemaal natuurlijk aanvoelt. Ook het taalgebruik is niet gemakkelijk, met veel ingewikkelde, laagfrequente woorden. Het boek kan voor minder geoefende, jonge lezers dus een grote uitdaging zijn, maar desondanks zullen heel wat kinderen (en jongeren) smullen van dit ongelooflijk stoere verhaal! Dat wordt uitkijken naar de volgende missie in deel 4!

Als je dit boek wilt promoten, kun je simpelweg de eerste bladzijden voorlezen: dat geeft meteen aan dat je een rasecht spionnenverhaal kunt verwachten!

Het was donker (…) het geval dat,’ ging Moeder verder. (blz. 5 t/m 9)

Het fragment geeft ook een mooie aanleiding om kort te benoemen dat ‘Moeder’ de codenaam is voor de MI6-agent die het team leidt – en dat is een man. Als je het eerste deel niet gelezen hebt, komt dat een beetje raar over (zo zei ook een kind dat in deel 2 was begonnen) In dit boek wordt (eindelijk) uitgelegd waar die naam vandaan komt! Dat geeft echter ook meteen aan dat het zonde is om in dit boek te beginnen, want dat maakt de eerdere delen weer minder raadselachtig.

Peking/Beijing – De Verboden Stad

Op de cover van het boek is ‘het Vogelnest’ te zien: het olympisch stadion in Peking. Zoals gezegd, speelt die locatie pas helemaal aan het einde van het boek een rol in het verhaal. Dit boek past wat dat betreft dus niet heel erg goed bij het thema Azië, al kun je wel leuke weetjes over de Verboden Stad en de Chinese muur in het verhaal lezen.

Ook lees je over de gigantische luchtvervuiling en het smogprobleem, en wordt er heel kort iets gezegd over de miljoenen camera’s die via kunstmatige intelligentie de mensen in de stad in de gaten houden. Mochten kinderen daar meer over willen weten (naar aanleiding van dit boek) dan kun je ze wellicht de laatste aflevering van de serie ‘Door het hart van China’ van Ruben Terlou laten kijken. Heel interessant!

Schaken

In het verhaal speelt schaken een grote rol. Parijs speelt niet alleen mee aan een toernooi, maar krijgt ook les van een grootmeester. Zo leert hij over het verschil tussen tactiek en strategie (blz. 109). Kinderen die graag schaken, zullen hier wellicht ook nog wat van opsteken!

Wereldspionnen Wereldspionnen 2

Uitgeverij De Fontein, 2022

Wereldspionnen 3

Genre: Spanning
Series: Wereldspionnen | Onderwerpen: 2022, China, Criminelen, Geheim agenten, Journalistiek, Kernwapens, Londen, Moskou, Oost-Azië, Oost-Europa, Peking, Rusland, Schaken, Serie, Spionage, Tip van Emma, Tip van Sem, Tip van Tess, Verboden Stad, Verraad, Vriendschap
Geïllustreerd door Yaoyao Ma Van As