Anne Frank

Anne FrankVan klein tot groots

In dit boek wordt met grote zwart-wit tekeningen en bondige teksten het levensverhaal van Anne Frank verteld: van haar vertrek uit Duitsland tot het moment dat ze op de trein werd gezet naar een concentratiekamp. Wat achterbleef, was haar dagboek…

Vertaald door Antje Schoehuys-Blaak.

Je zou denken dat er ontzettend veel boeken over Anne Frank zijn voor kinderen, maar dat valt tegen. Zeker voor wat jongere kinderen zijn die boeken al snel te moeilijk of te heftig. Ook het dagboek van Anne Frank zelf (Het Achterhuis) is niet geschikt voor jonge kinderen. Dit boek is dat zeker wel. De serie Van klein tot groots is bedoeld om kinderen de levensverhalen van belangrijke vrouwen uit de wereldgeschiedenis te laten kennen. En dat kan eigenlijk op een heel simpele manier, blijkt!

Het boek over Anne Frank is gevuld met indrukwekkende paginagrote zwart-wit tekeningen en per spread enkele regels tekst over Anne Frank. De tekst is gedrukt in een groot lettertype en kort maar krachtig. Verwacht geen diepgaande details; dit boek is duidelijk bedoeld om de grote lijnen te leren kennen. De tekeningen zijn heel krachtig en bevatten veel betekenisvolle details. Mooi is dat het dagboek van Anne Frank eruit springt, doordat de kaft hiervan wél in kleur is afgedrukt. Ook op de schutbladen komt het motief van het dagboek terug.

Anne Frank illustratie

©2019 De Vier Windstreken, illustratie van Sveta Dorosheva uit Anne Frank

Het verhaal eindigt niet bij de dood van Anne Frank. Er wordt sowieso niets verteld over haar tijd in het concentratiekamp (alleen in het uitgebreidere nawoord). Er wordt slechts vermeld dat de vader van Anne de enige van zijn gezin was die de oorlog overleefde. Vervolgens wordt uitgelegd waarom hij het dagboek van zijn dochter heeft uitgegeven en waarom dat zoveel bekendheid heeft gekregen.

Voor een diepgaande spreekbeurt over Anne Frank is dit boek dan ook niet geschikt; dit is echt een allereerste kennismaking. Het boek is daardoor mooi voor kinderen vanaf 6 jaar. De tekeningen zijn echter totaal niet kinderachtig en zelfs wat duister. Daardoor zou je dit boek ook heel goed kunnen gebruiken om nieuwkomers, die de Nederlandse taal nog niet zo goed beheersen, te vertellen over Anne Frank. Ook oudere kinderen en volwassenen die het verhaal van Anne Frank wel al kennen, zullen nog meegevoerd worden door de prenten. Juist door het gebrek aan tekst ga je je eigen invulling aan het verhaal geven, waardoor het misschien nog wel meer tot leven komt. Dit boek zal ook in de bovenbouw nog veel indruk maken.

Zoals gezegd, is dit een prachtig boek om kinderen die nog niets weten over Anne Frank te vertellen waarom zij zo beroemd is. De kans is groot dat de meeste kinderen in de klas Anne Frank al wel kennen. Voor nieuwkomers is dit echter een mooie eerste kennismaking. Heel kort stipt het ook de Tweede Wereldoorlog aan, maar als informatief boek hierover is het verhaal veel te simplistisch.

In de bovenbouw zou je ook met de kinderen over de prenten kunnen praten. Breng de beelden samen tot leven door te praten over wat je ziet.
Neem bijvoorbeeld de prent van Anne en haar zus die samen met hun vader in de trein zitten. Er staan kranten op – wat zie je hier allemaal op? Waar zouden de witte vogels voor kunnen staan? Wat zie je aan de gezichten van Anne en haar familie? Wat zouden ze gedacht hebben op het moment van deze reis?

Dit boek zal – zeker bij oudere kinderen – ongetwijfeld nieuwsgierig maken naar het dagboek van Anne Frank. Het oorspronkelijke boek – Het Achterhuis – wordt aangeraden aan kinderen vanaf 12 jaar. Het is immers geschreven door een meisje in de puberteit, dat ook veel bezig is met verliefdheid en het ontdekken van zichzelf. Aantrekkelijker wellicht is Het Achterhuis in stripvorm, waarin de originele tekst is aangevuld met dialogen en – natuurlijk – heel veel beeld.

Het achterhuis  Het achterhuis

Uitgeverij De Vier Windstreken, 2019

Anne Frank