De Zevensprong

De Zevensprong 2015 Tonke DragtFrans van der Steg is de meester van de vijfde klas (nu groep 7). Hij vertelt zijn leerlingen avonturen die hij zogenaamd zelf heeft beleefd. De kinderen geloven er geen woord van, maar luisteren vol spanning. Op een dag kan Frans niets verzinnen; daarom zegt hij dat hij wacht op een brief met een opdracht. En ’s avonds, met een bliksemflits en een donderslag, komt die brief binnenwaaien! Is het een grap van de kinderen? Al snel komt Frans terecht in een web van wonderlijke ontmoetingen, raakt hij verstrikt in een spannend complot en gaat hij op zoek naar de schat in het Trappenhuis…

Er zijn veel verschillende versies van dit boek in omloop; dit is de uitgave uit 2015.

Dit fantastische kinderboek is al in 1967 voor het eerst uitgegeven. Ondanks het feit dat het ook wat gedateerd aan doet (met een meester van de vijfde klas, die bij een hospita woont), blijft het verhaal tijdloos spannend en ingenieus. Het hele verhaal is opgebouwd rond het kinderliedje ‘De zevensprong’: zeven hoofdstukken die steeds weer onderverdeeld zijn in één tot zeven delen.

Behalve dat gaat het verhaal ook over een zevensprong: in het midden van het bos komen zes wegen samen; de zevende weg is verdwenen. Rondom deze zevensprong ontmoet Frans van der Steg allerlei kleurrijke personen, die in het dagelijks leven heel anders lijken te zijn. Daardoor blijft – ook voor Frans – lang onduidelijk wat nu werkelijkheid is en wat verbeelding.

Al met al een geheimzinnig verhaal waar veel kinderen nog steeds van zullen smullen. Het prikkelt de fantasie, laat ze nadenken over allerlei dubbelzinnigheden en zal ze tot de laatste bladzijden in spanning houden.

Dit is een geweldig boek om voor te lezen. Door de vele korte hoofdstukjes is het er ook zeer geschikt voor. Een echte voorleestopper!

Je kunt er echter ook voor kiezen om het boek te presenteren – om het de kinderen zelf te laten lezen – en dan bijvoorbeeld de televisieserie samen met de kinderen te gaan kijken. In 1982 is het boek namelijk verfilmd in een 13-delige serie van in totaal meer dan 5 uur. Ook deze serie is natuurlijk inmiddels wat gedateerd, maar het verhaal is er niet minder om. Zoals voor alle boekverfilmingen geldt: de televisiebeelden zullen de eigen fantasiebeelden verdringen, maar voor een groot deel van de kinderen maakt dit het boek ook toegankelijker. Veel kinderen zullen het boek willen lezen nadat ze de serie hebben gezien.

Fragment voor boekpromotie:

‘Wat een weer!’ (…) wet kan stellen?’ (blz. 8 t/m 12*)

* Deze paginering komt uit de 28e druk, maar er zijn inmiddels zoveel versies dat deze paginering ook wel kan afwijken (in mijn eigen boek – 12e druk – is het blz. 7 t/m 11). Het fragment is te vinden in het eerste hoofdstuk en begint ongeveer halverwege en loopt tot het einde van hoofdstuk 1.

Omslag ontwerpen

Het is erg leuk om – voorafgaand aan het lezen – de verschillende uitgaven te bekijken en de kinderen te vragen welke omslag hen het meeste aanspreekt (en waarom!). Als je het verhaal hebt voorgelezen, kun je nogmaals vragen welke omslag ze het beste vinden. Welke omslag past het beste bij het verhaal?

De Zevensprong 1994 Tonke Dragt  De Zevensprong Tonke Dragt  De Zevensprong tv-versie  De Zevensprong 2005 Tonke Dragt

De Zevensprong 2010 Tonke DragtDe Zevensprong 2015 Tonke DragtDe Zevensprong 2017

Tenslotte zou je de kinderen ook zelf een omslag kunnen laten ontwerpen. Op deze manier heb je meteen een leuke tekenles!