Grensengel

GrensengelFrederique is met haar ouders op vakantie in Normandië als ze het eiland de Mont Saint-Michel gaan bezoeken. In het middeleeuwse dorp koopt ze een heel bijzonder souvenir. Vlak nadat ze het heeft gekocht, blijkt Frederique echter te worden gevolgd en niet lang daarna wordt er zowel in hun auto als in hun tent ingebroken. Het gezin vertrekt halsoverkop terug naar Nederland. Ook daar lijken ze niet veilig te zijn, maar Frederique en haar zussen willen er alles aan doen om erachter te komen wat het geheim is van het raadselachtige souvenir. En dat is het begin van een spannend avontuur…

Mijn verwachtingen van dit verhaal waren niet heel hoog: de kaft en de illustraties van het boek spreken totaal niet aan en ik had nog nooit van de schrijfster gehoord. Ook het feit dat het boek in eigen beheer is uitgegeven, is niet veelbelovend (waarom niet bij een gerenommeerde uitgeverij?). Maar het verhaal begint verrassend sterk, met een spannende en mooi geschreven proloog die zich afspeelt in 1791. Het is bijna jammer dat het verhaal na 45 bladzijden (de proloog is erg lang…) over gaat naar nu, want vanaf dat moment gaat het niveau wel iets naar beneden. Op zich is het verhaal nog steeds spannend en interessant, maar er zitten wat storende elementen in. Zo reageren de ouders van Frederique soms ronduit vreemd en zitten er wat losse eindjes in het verhaal die niet worden verklaard. De schrijfstijl is echter prima in orde en het verhaal leest daardoor heel gemakkelijk. De vraag is of kinderen zich zullen storen aan de onwaarschijnlijkheden in het verhaal. Voor hen is het vooral een heel spannend boek!

Als introductie van een les over (Noord-)Frankrijk zou je een fragment uit dit boek kunnen voorlezen. Je vertelt er dan niet bij welk land er beschreven wordt, maar laat de kinderen bedenken welk land het zou kunnen zijn. Misschien herkennen ze de beschrijving uit een van hun eigen vakanties!

Let op: vergeet bij het voorlezen dan niet het woordje “Franse” (blz. 61) weg te laten!

Ze reden door (…) heel feestelijk uit. (blz. 59 t/m 61)

Wil je het boek promoten, dan zou ik een ander fragment voorlezen, met meer spanning. Het begin van het boek is daarvoor zeer geschikt, omdat dit heel nieuwsgierig maakt naar het vervolg. Dit fragment kun je natuurlijk ook voorlezen nadat je bovenstaand fragment al hebt gebruikt.

‘Esmeralda, meisje, loop (…) had het gehaald! (blz. 7 t/m 13)

Overigens beschrijft bovengenoemd fragment de Mont Saint-Michel ook erg mooi, maar aangezien het fragment zich in het verleden afspeelt, is de situatie tegenwoordig natuurlijk wel anders.

Uitgeverij Kennedy, 2006