Windkracht Merel

Windkracht MerelMerel woont de ene helft van de week bij haar vader en de andere helft bij haar moeder. Elke keer moet ze weer bedenken wat ze allemaal mee moet nemen. En dat is best lastig voor iemand die altijd 100 dingen tegelijk wil doen en dus 99 dingen vergeet. Merel heeft de ene hobby na de andere: dansen, muziek maken, zingen… allemaal even leuk! Maar nu zit ze op musicalklas en dat is misschien wel nét ietsje leuker. Zeker als ze de kans krijgt om mee te doen aan een echte musical die in grote theaters zal gaan draaien. Maar daarvoor moet ze wel eerst auditie doen…

Het verhaal van Merel voelt aan als een wervelwind – precies zoals Merel is: druk, levendig, vrolijk en zonder pauze. Zonder een stempel te drukken, weet Caja Cazemier uitermate goed een meisje met ADHD te omschrijven. Merel is ongecontroleerd, wiebelt de hele dag door, roept alles wat in haar hoofd opkomt en drijft haar leerkracht en de kinderen in de klas daarmee soms tot waanzin. Ook haar vader vindt het moeilijk om met haar drukke gedrag om te gaan. Maar tegelijkertijd wordt in het verhaal ook benadrukt hoe leuk, lief en enthousiast Merel is. Het is heerlijk om te lezen hoe haar chaotische drukte gevierd wordt in dit boek.

Merels thuissituatie is erg bijzonder te noemen: haar moeder heeft een relatie gekregen met een andere vrouw, die nog een puberdochter heeft. Haar vader is hertrouwd met een vrouw die al een tweeling had en er is een baby op komst! En dan heeft ze ook nog een broer die qua gedrag ongeveer tegengesteld is aan Merel. Daar zou iedereen toch chaos van in zijn hoofd krijgen! De complexe familiesituatie maakt Merel af en toe best onzeker: ze is bang dat haar ouders uit elkaar zijn gegaan vanwege haar. Dit zorgt voor een serieuze noot in het boek, zonder overigens ook maar een moment zwaar te worden.

Grappig is trouwens dat Merel auditie gaat doen voor de musical Donna Lisa – gebaseerd op het boek van Mirjam Oldenhave. Het verhaal van dit boek wordt uitgebreid beschreven. Boekpromotie in een kinderboek!

Dit boek zorgt in ieder geval voor een onbezorgd en vrolijk gevoel en zal veel meiden aanspreken.

Dit boek is een absolute aanrader voor drukke, chaotische meiden (met ADHD): zij zullen zich ongetwijfeld herkennen in Merel en genieten van het positieve verhaal. Dit boek kun je direct in hun handen drukken!

Maar ook de andere meiden zullen kunnen genieten van dit boek, dus het is leuk om dit boek te promoten. In het volgende fragment komen veel elementen van het boek samen: de relatie van Merel met haar ouders, de auditie voor een talentenjacht (nog niet voor de musical) en haar drukke gedrag op school.

Merel telt de (…) weer iets verzint. (blz. 73 t/m 76)

Het boek geeft een goed beeld van een meisje met ADHD (er wordt in het boek gesproken over medicatie, maar nergens wordt direct benoemd waarvoor of welke – elke leerkracht weet echter wel wat dit betekent natuurlijk), maar dit boek is niet bedoeld om uitleg te geven over ADHD. Hiervoor kun je beter het boek Alle Dagen Hartstikke Druk gebruiken, van Mirjam Mous. Dit boek zal jongens ook meer aanspreken.

Uitgeverij Ploegsma, 2010

Windkracht Merel, Wervelwind Merel en Donna Lisa zijn allemaal uitverkocht, maar als je lid bent, kun je de boeken online lezen via de online bibliotheek! (Klik hiervoor op de titel).
Je kunt de boeken nog wel tweedehands vinden, in de bibliotheek of als e-book.