Bombarie in Brazilië

Bombarie in BraziliëGeronimo Stilton wordt door zijn vrienden Wilde Willie en Hyena min of meer ontvoerd naar Brazilië. Ze vinden dat hij wel eens wat avontuurlijker mag worden en hebben een interessant programma voor hem bedacht, waarbij zij foto’s kunnen maken voor op zijn nieuwe website. Na de landing in Brasilia is hij zijn vrienden echter direct kwijt! Hij besluit naar ze op zoek te gaan in de plaatsen die ze hebben genoemd, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan…

Een grappig verhaal over een reis door Brazilië! De plot is een beetje vergezocht en heeft niet veel om het lijf (maar ja, het is dan ook een Geronimo Stilton), maar de vertelstijl is grappig en de illustraties maken het geheel – zoals gewoon in deze serie – heel levendig en aantrekkelijk voor kinderen die niet zo van lezen houden. Ondertussen kom je heel wat te weten over het land Brazilië! Aan bod komen de hoofdstad Brasilia, het carnaval in Rio, de Iguaçu watervallen, het regenwoud en de Pantanal wetlands. Er staat zelfs een recept in voor een Braziliaanse pudding!

Je kunt een klein stukje voorlezen uit dit boek als introductie over een les over Brazilië. In dit fragment komt Geronimo aan in de hoofdstad Brasilia en baalt hij dat hij niet heeft opgelet bij de Portugese les. Veel kinderen denken misschien dat Rio de Janeiro de hoofdstad van Brazilië is en dat er Spaans wordt gesproken… Een leuke manier om dit te bespreken!

Ik werd gewekt (…) ze toch gebleven??? (blz. 36 t/m 39)

Aansluitend kun je een ‘wist-je-dat’-stukje voorlezen over Brasilia (blz. 38)

En hoe leuk zou het zijn om ook nog de pudding uit het boek te maken met de klas? (blz. 62) Het is een simpel recept, maar je hebt er wel een kookplaatje en een koelkast voor nodig.