Ik heb een vraag II

Ik heb een vraagWETENSCHAPPERS OVER DE TOEKOMST
  • Kunnen we ooit leven op een andere planeet dan de aarde?
  • Zullen robots ooit pijn en liefde ervaren?
  • Kunnen mensen evolueren tot wezens die onder water kunnen ademen?

In dit boek zijn dit soort creatieve, prikkelende en waanzinnige vragen over onze toekomst gebundeld. Er komen vragen uit verschillende domeinen – van aarde tot politiek, van taal tot fysica en van logica tot filosofie – aan bod. Elke vraag krijg het antwoord van een wetenschapper met kennis ter zake.

Dit is het vervolg op Ik heb een vraag en als verschil met het vorige boek, zijn in dit boek veel vragen gericht op de toekomst. Ook vertellen elf geïnterviewde wetenschappers waarom ze hun vakgebied zo razend interessant vinden en hoe zij denken dat hun vak er binnenkort uit gaat zien.

Ik heb een vraag IIDit non-fictieboek is echt geweldig: wetenschappers beantwoorden in dit boek zeer diverse en originele vragen van jong en oud over allerlei verschillende vakgebieden: geologie, sterrenkunde, technologie, psychologie, het menselijk lichaam, kunst, evolutie, politiek, geschiedenis, wiskunde, economie… De vragen zijn vaak simpel, maar de antwoorden niet altijd. Dat maakt dit boek pittig, maar ook reuze interessant!

Veel vragen in dit boek hebben te maken met de toekomst, al staan er eigenlijk net zoveel vragen in dit boek die níet met de toekomst te maken hebben. ‘Hoe zag de aarde eruit toen de dino’s leefden?’ of ‘Hoe is de tv ontstaan?’ zijn zelfs duidelijk vragen over het verleden! En toch kun je ook daar weer een link met de toekomst zien; zoals het interview met een geoloog kopt: je moet vaak het verleden onderzoeken om de toekomst te zien.

Ik heb een vraag I

©2021 Pelckmans, illustratie van Stephanie Dehennin uit Ik heb een vraag II

Juist de ongelooflijke diversiteit aan vragen maakt dit boek ontzettend leuk om te lezen. Veel vragen heb je jezelf waarschijnlijk nooit gesteld, maar leveren wel ontzettend interessante weetjes op: ‘Waarom ruiken we regen?’ / ‘Waarom heeft een westernsaloon klapdeuren?’ / ‘Zit pijn in je hoofd?’ / ‘Waarom huilt mijn hond als ik viool speel?’. Het boek is dan ook niet per se een kinderboek. Sterker nog: kinderen op de basisschool zullen het best een moeilijk boek vinden om zelf te lezen, want het taalgebruik van de wetenschappers is niet altijd even gemakkelijk.

Ik heb een vraag

Het boek ziet er mede door de sprankelende illustraties wel uit als een kinderboek, dus dat maakt het lezen ervan voor kinderen extra aantrekkelijk. Ook is het boek heel mooi verzorgd, met een kleurrijke vormgeving, leeslintje en heldere indeling. De vragen zijn verdeeld in elf domeinen en elk domein begint met een paginagrote illustratie en een interview met een wetenschapper uit dat vakgebied. Hun enthousiasme kan kinderen zeker op ideeën brengen voor hun eigen carrière in de toekomst. Verder is het vooral een boek waar je als leerkracht ontzettend veel aan hebt, want hiermee haal je een schat aan prikkelende en boeiende informatie in de klas!

De informatie in dit boek kun je voor ontzettend veel verschillende lessen gebruiken, omdat het boek maar liefst 11 verschillende vakgebieden behandelt. In het inkijkexemplaar kun je de inhoudsopgave bekijken en precies zien welke vragen beantwoord worden.

Maar er nog veel meer! Er is namelijk een website bij dit boek: ikhebeenvraag.be, waar je nog véél meer vragen kunt vinden – meer dan 18.000!! – en (gelukkig) ook de bijbehorende antwoorden.

Je kunt er bovendien zelf een vraag stellen! Met zo’n enorm archief is de kans best groot dat de vraag al eerder gesteld is, maar misschien heeft een kind in je klas wel een heel originele vraag. Deze vraag wordt doorgestuurd naar een wetenschapper en vervolgens krijg je gemiddeld binnen 11 dagen antwoord. Dat is toch fantastisch?! Er werken inmiddels al bijna 1000 wetenschappers mee aan dit project.

Pelckmans, 2021

Ik heb een vraag

Onderwerpen: 2021, Aarde, Dieren, Dieren & evolutie, Evolutie, Filosofie, Geschiedenis, Gezondheid, Heelal, Kunst, Menselijk lichaam, Natuurkunde, Natuurverschijnselen, Onderzoek & wetenschap, Politiek, Psychologie, Rechtspraak, Scheikunde, Sterren & planeten, Taal, Techniek, Technologie, Tip van Lucas, Toekomst, Toekomst & technologie, Wetenschap, Wiskunde
Geïllustreerd door Stephanie Dehennin