Kom binnen!
door Ton Koene

Kom binnenEen kijkje in het leven van vijf kinderen

In dit boek reis je de hele wereld over en ontmoet je kinderen uit heel verschillende landen. Ga op bezoek bij Kavetwingwa in Namibië, leef mee met Noor uit Afghanistan, verwonder je over het leven van Pedar uit Lapland, neem een kijkje in het huis van Tung Tung in China en kom tenslotte weer terug in Nederland en vergelijk je leven met dat van Isa uit Amsterdam. Een wereldreis in foto’s en verhalen.

Wat is het toch heerlijk om de wereld te kunnen ontdekken via een boek! Dit prachtige fotoboek zou nog véél dikker mogen zijn, want na de verhalen van de vijf kinderen, verlang je alleen maar naar meer. Wat een cultuurverschillen, wat een bijzondere verhalen… Onlangs lanceerde Stichting Lezen en de CPNB het filmpje Voorlezen maakt je leuker, waarmee ze willen benadrukken dat lezen je leven verrijkt. Want, zo zeggen ze:

Boeken laten kinderen in contact komen met mensen die ze in het dagelijks leven misschien wel nooit zouden tegenkomen, en leren ze zo om de wereld door andermans ogen te bekijken.

Nou, dat geldt dus zeker ook voor dit boek. Zelfs het verhaal van de Nederlandse Isa is boeiend, want zij woont op een woonboot en dat maakt haar leefsituatie direct anders dan dat van de meeste Nederlandse kinderen.

Maar het meest bijzonder zijn de verhalen van de kinderen uit andere culturen. Van een Afrikaans meisje dat in een geitenvelletje tussen de dieren leeft tot een Chinees meisje dat in een wolkenkrabber in Hong Kong woont… Hun levens kunnen bijna niet méér verschillen en dat is zowel confronterend, verhelderend als verbazingwekkend. Wist je dat Chinezen padden eten?! En dat de Himba-stam tanden uit de mond slaat als overgangsritueel?!

Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat dit boek de vooroordelen bevestigt: Afrikanen leven als primitieve nomaden in de bush-bush, Chinezen moeten altijd overal in uitblinken, Afghanen wonen in tentenkampen en in Lapland hebben ze rendieren. Tja. Natuurlijk is dat niet altijd zo, maar dat beweert dit boek ook helemaal niet. Er zíjn mensen die zo leven en dit boek laat de contrasten zien. Dat maakt het juist zo fascinerend. Fotograaf Ton Koene heeft deze kinderen daadwerkelijk bezocht. Zij vertellen vol trots over hun cultuur en de fotoportretten brengen hen echt tot leven. Fotograferen kan Koene wel: hij won al eens de World Press Photo en de Zilveren Camera.

Het boek heeft een groot (prentenboek)formaat, wat de geweldige foto’s nog mooier doet uitkomen. Op de achterkant staat dat dit boek geschikt is voor 12 jaar en ouder, maar dat slaat eigenlijk nergens op. De teksten zijn juist vrij kinderlijk geschreven en daardoor kun je dit boek echt al prima gebruiken vanaf groep 6. Doen. Het is werkelijk net alsof je echt op bezoek gaat bij deze wereldkinderen. Laten we hopen dat er een vervolg komt!

Er gaat daadwerkelijk een wereld voor je klas open als je dit boek gebruikt. Zowel de verhalen als de foto’s spreken voor zich en zijn fascinerend!

Voorlezen kan natuurlijk, maar nog beter is het als kinderen zelf in het boek mogen kijken: dan kunnen ze de foto’s echt goed bekijken.

Wees er wel op bedacht dat er op enkele foto’s blote borsten te zien zijn: de Himba-stam draagt niet veel meer dan een geitenvelletje en sieraden. Niets seksueels dus, maar het kan wat reacties uitlokken. Misschien daarom die 12+ indicatie? Misschien juist een goede aanleiding voor een klassengesprek! Waarom vind je het eigenlijk gek dat die mensen geen kleding dragen?
Je kunt hier een heel mooi gesprek uithalen over cultuurverschillen, vooroordelen en – met een moeilijk woord – etnocentrisme.

Clavis Uitgeverij, 2017

Kom binnen bol.com

Onderwerpen: 2017, Afghanistan, Afrika, Amsterdam, China, Culturen, Foto's, Fotoboeken, Kinderen, Lapland, Namibië, Noord-Holland, Oost-Azië, Reizen & vakantie, Religies, Scandinavië, Veeteelt, Vluchtelingen, Vluchtelingen & vrijheid, Vooroordelen, Zuidwest-Azië
Geïllustreerd door Ton Koene