Mus & Kapitein Kwaadbaard en de wraak van de furie

Mus & Kapitein Kwaadbaard en de wraak van de furieNa hun spannende avontuur met De Amorfe ontdekken Mus en haar vrienden dat Venezuela bezeten is door een kwaadaardige furie. Niet alleen Venezuela, maar iedereen in haar omgeving loopt groot gevaar. Mus, kapitein Kwaadbaard, de Buffel en Kromme Kareltje reizen af naar de Vallei der Verloren Zielen, waar iemand schijnt rond te dwalen die meer weet over de furie. Onderweg krijgen ze hulp van de kleine Raaf, de bijzondere kroegbaas Manke Melissa en de genadeloze premiejager Twintig.
Wanneer ze horen dat de furie uit is op wraak op haar moordenaar, weten ze dat elke seconde telt…

Dit is deel 4 in de serie Mus & Kapitein Kwaadbaard. Je kunt het boek niet los lezen van de eerdere delen – dan mis je teveel voorkennis.

‘Wat is er aan de hand?’ vraagt Venezuela angstig. ‘Wat gebeurt er met me?’ Ze laat de zweep vallen en kijkt verward om zich heen.
De Buffel wil antwoord geven, maar op dat moment knippert Venezuela met haar ogen en worden ze weer zwart. De vrouw laat een kreet horen die niets menselijks meer heeft. (blz. 56)

Onheilspellend en duister… Deze serie is altijd al wel spannend geweest, maar dit deel is toch duidelijk anders dan de voorgaande delen. Venezuela is in bezit genomen door de kwaadaardige ziel van een dode (de furie) en deze is op zoek naar haar moordenaar. Brrr…

Mus en Kapitein Kwaadbaard en de wraak van de furie

©2023, Luitingh-Sijthoff illustratie van Linde Faas uit Mus & Kapitein Kwaadbaard en de wraak van de furie

Wat ook een opvallend verschil is, is dat dit boek zich helemaal niet op zee afspeelt! Je kunt dat al zien aan de getekende kaart op de schutbladen en het verklaart ook de kleine tekeningetjes van Linde Faas aan het begin van ieder hoofdstuk: in dit boek verplaatsen Mus en Kapitein Kwaadbaard zich langere tijd per paard. Er wordt veel verwezen naar eerdere gebeurtenissen, maar om dit verhaal goed te begrijpen, is het belangrijk dat je de eerdere delen ook gelezen hebt, zodat je meer weet over de personages en hun relaties. Overigens doen er ook weer een paar nieuwe, zeer markante personen hun intrede in dit verhaal.

Kenmerkend voor de aantrekkelijke schrijfstijl van Kevin Hassing zijn de ultrakorte hoofdstukken, zijn originele taalspel, de hilarische scheldwoorden (korstige krabben!) en het uitleggen van uitdrukkingen.

Als Mus over het tuinpad loopt, valt haar oog op een schuurtje in de tuin. Het is niet zo dat haar oog echt op het schuurtje valt, maar ze ziet het gebouwtje staan. (blz. 14)

Voor de minder goede lezers, is dit perfect! Voor ervaren lezers is het echter ook vermakelijk, want Hassing maakt je zo heel bewust van (onze) taal. Zo legt hij ook uit waarom Mus langzaam opstaat: Niet omdat ze alle tijd van de wereld heeft, maar omdat haar hele lichaam koud en stijf is. Grappig hoe hij je zo laat nadenken over het feit dat je dingen op meerdere manieren op kunt vatten. Toch legt Hassing de lat qua leesniveau in dit boek ook weer een stukje hoger. Hij speelt tevens op originele wijze met uitdrukkingen en metaforen, zonder deze uit te leggen. Het is mooi hoe de serie meegroeit met de lezers.

Daar heeft hij een punt waar niemand een komma van kan maken. (blz. 20)

Er is ook weer de nodige luchtige gekkigheid in dit boek, wat zeker prettig is, want de zoektocht naar Venezuela en de furie brengt de lezer naar duistere plekken, waar weinig vrolijkheid te vinden is. Het verhaal is regelmatig ontzettend spannend! Mus en haar vrienden beleven weer bizarre, hachelijke avonturen, maar al met al voelt dit verhaal wel allemaal ietsje zwaarder dan de eerdere delen. Het gaat over pittige thema’s als wraak, dood, vertrouwen en beloftes… Mooi hoe de schrijver laat zien dat het soms verleidelijk is om een verkeerde kant te kiezen, maar dat je toch moet proberen ‘het verschil tussen licht en donker te blijven zien’.

Het boek eindigt wederom met een zeer interessante en wel heel spannende twist!! Dat belooft wat voor het 5e en laatste deel!!

Bij een vervolgdeel waarbij je de eerdere boeken eerst gelezen moet hebben, is het bij een boekpromotie vooral belangrijk dat je duidelijk maakt dat dit boek het vierde deel van een serie is. Op de achterkant van dit boek staan de andere boeken met hun covers ook wel vermeld, maar er staat niet dat je deze in de juiste volgorde moet lezen. Vertel dat dus als je over dit boek vertelt!

Je kunt wél vertellen dat dit boek het duisterste is van allemaal, en dat de serie zich dus duidelijk ontwikkelt: dat ieder boek steeds ietsje spannender en serieuzer lijkt te worden! Om kinderen enthousiast te maken, kun je de proloog voorlezen, maar laat dan wel de laatste alinea weg! Daarin staat namelijk een spoiler voor een eerder boek. Voor kinderen die de eerdere boeken wél al hebben gelezen, zal dit stuk echter ook wel motiveren om de rest te willen lezen!

De man steekt (…) ‘Wie?’ (blz. 7/8)

Verder kun je nog de achterkant van het boek voorlezen; daarna kun je ook uitleggen dat het belangrijk is dat je de eerdere boeken leest, zodat je weet wie al die verschillende personages zijn en wat ze met elkaar te maken hebben.

Online bibliotheek

Tip: alle boeken uit de serie zijn zowel als e-book als als luisterboek te lezen/luisteren via de app van de online bibliotheek! En extra leuk: de luisterboeken zijn ingesproken door de auteur zelf, die naast schrijver ook nog stemacteur is.

Mus en Kapitein Kwaadbaard 2 Mus & Kapitein Kwaadbaard en de Amorfe

Luitingh-Sijthoff, 2023

Series: Mus & Kapitein Kwaadbaard | Onderwerpen: 2023, Dood, Familie, Liefde, Serie, Taal, Tip van Emma, Vertrouwen, Vriendschap, Wraak, Zoektocht, Zwarte magie