Willy Boem

Willy BoemDe ouders van de tienjarige Willy hebben een belangrijke opdracht voor hem. Een opdracht waarvoor hij een spannende trip door het Wilde Westen moet maken! Onderweg ontmoet hij kleurrijke figuren, zoals een brutale goudzoeker, een indiaan die over Willy gedroomd heeft, een welgemanierde bandiet en een barman zonder wisselgeld. Niet alles verloopt volgens plan, maar met moed en vindingrijkheid weet Willy zich steeds weer uit de moeilijkste situaties te redden.

Een boek over cowboys en indianen, dat zie je niet veel voor deze doelgroep! Toch is de treinreis die Willy Boem maakt vermakelijk om te lezen voor de wat oudere basisschoolleerling (groep 6/7). De schrijver heeft zich klaarblijkelijk laten inspireren door het liedje Cowboy Billy Boem. De tekst en muziek staan namelijk achterin het boek afgedrukt!

Billy is in dit boek de grote broer van Willy en zijn ‘echte’ verhaal is in dit verhaal opgenomen. In dit boek is Willy echter de held van het verhaal: hij moet een aantal gouden munten naar zijn zus in Reno brengen. Tijdens zijn reis krijgt hij met alle typische zaken uit het Wilde Westen te maken: een opgeblazen treinrails, een duel, saloons met klapdeurtjes en een postkoets die wordt overvallen.

Het boek staat vol met leuke illustraties, is grappig en ook best spannend. Voorin staat nog een landkaart van het Wilde Westen. Liefhebbers van Lucky Luke zullen zeker van dit boek genieten!

Als je dit boek gaat promoten, is het natuurlijk hartstikke leuk om het te koppelen aan het liedje van Cowboy Billy Boem! Hoewel dit misschien meer een liedje is dat in de onderbouw wordt gebruikt, kan het ook prima in de bovenbouw worden gezongen. Door dit spannende (en grappige) verhaal aan het liedje te koppelen, is het liedje direct een stuk minder kinderachtig! Je kunt eerst het hele verhaal van Billy Boem voorlezen (blz. 42 t/m 53) en vervolgens het liedje aanleren.

Als je echter alleen aandacht besteedt aan Billy Boem, mis je het daadwerkelijke verhaal over Willy Boem! Terwijl dat eigenlijk nóg leuker is. Om het boek te promoten, vertel je eerst dat Willy een treinreis moet maken door het Wilde Westen om een aantal zéér waardevolle gouden munten naar zijn zus te brengen. Dan lees je het volgende fragment voor:

Op het station (…) hoe dat kon. (blz. 24 t/m 29)

Clavis Uitgeverij, 2015

Willy Boem bol