Alles is dromen, dromen is alles

Alles is dromen, dromen is allesFantaseren over de toekomst: toen en nu

Mensen zijn dromers. We dromen over dingen die we zouden willen, bijvoorbeeld: kunnen vliegen, of voor altijd leven. Die dromen hadden mensen vroeger ook. Sommige van die dromen zijn uitgekomen, andere (nog) niet. Of ken jij soms iemand die kan vliegen of iemand die eeuwig jong is?

In dit boek maak je kennis met toekomstdromen van de mens. We filosoferen over de toekomst: hoe ziet, denk jij, de wereld er over vijftig of duizend jaar uit? Wat zou jij graag willen voor de toekomst?

Met de doe-je-droomopdrachten kun je zelf aan de slag.

Alles is dromen, dromen is alles

©2023 Kluitman, illustratie van Marijke Klompmaker uit Alles is dromen, dromen is alles

Binnen de reeks filosofische boeken van Stine Jensen (en Marijke Klompmaker) is dit wel weer een hele mooie! De eerdere boeken prikkelden al heel mooi tot nadenken, maar dit boek nodigt uit om te gaan dromen. Te dágdromen. Dromen over een toekomst, zoals jij die zou willen. Dromen over een toekomst zoals jij denkt dat hij zou kunnen zijn. Een boek dat echt stimuleert om out-of-the-box te denken.

Hoe belangrijk dit is, verwoordt Koert van Mensvoort heel mooi in het voorwoord: hij legt uit dat door te dromen van een wereld waarin je zelf zou willen leven, je eigenlijk een pad uitstippelt voor de toekomst. Wie kent immers niet de legendarische woorden van Martin Luther King: I have a dream

Een droom van vandaag is een mogelijke werkelijkheid van morgen.

Alles is dromen, dromen is alles

Stine Jensen voegt daar in haar inleiding nog een aantal filosofische vragen aan toe: moet je wel wíllen dat alle dromen uitkomen? Wat zijn de voor- en nadelen van bepaalde dromen? In tien hoofdstukken worden vervolgens ‘de oerdromen’ van mensen verkend. Denk aan (tot nu toe) onbereikbare dromen, zoals vliegen als een vogel, alles willen weten, eeuwig kunnen leven of ieders gedachten kunnen lezen. Maar ook tastbaardere toekomstdromen worden besproken: het maken van een droomreis, het allerlekkerste eten of het wonen in je droomhuis. Hoe ziet dat eruit?

In ieder hoofdstuk vertelt Stine over beroemde filosofen of uitvinders, geeft ze interessante voorbeelden uit het verleden en legt ze links met het heden. Het boek is ontzettend informatief! Zo lees je over technologische ontwikkelingen, over ontdekkingsreizigers, over de ontwikkeling van huishoudelijke apparaten en de voedseltechnologie, over schoonheidsidealen door de eeuwen heen… en ga zo maar door. Tussendoor lees je in kaders nog wat extra interessante feitjes, krijg je boekentips, filmtips én veel prikkelende vragen om zelf over de ‘oerdroom’ na te gaan denken.

Alles is dromen, dromen is alles

Alles is dromen, dromen is alles

In eerdere boeken werd alle tekst steeds onderbroken door opmerkingen van kinderen, maar dat is in dit boek anders gedaan: ook hun opmerkingen staan nu in een kader en geven direct antwoord op een ‘Denk-je-toekomstvraag’. Dat leest heel prettig en voegt ook echt waarde toe: de antwoorden kun je zien als voorbeeld welke richtingen je allemaal op kunt denken – als een stel extra klasgenoten eigenlijk. Ieder hoofdstuk eindigt ook nog eens met een leuke ‘Doe-je-droomopdracht’, die uitdaagt om te gaan knutselen, tekenen of schrijven. Kant-en-klaar lesmateriaal!

Eigenlijk kun je dit complete boek zó inzetten in je klas. Voorlezen, filosoferen, knutselen, schrijven… wat een schat aan ideeën heb je met dit boek in handen. Voor kinderen is het ook prima om zelfstandig te lezen, maar het leukste is toch wel om dit boek gezamenlijk te bespreken. Wie weet welke dromen van je leerlingen in de toekomst gaan uitkomen!

Lees dit boek (voor)! Doe de Doe-de-droomopdrachten! Ga in gesprek!
Dat zijn de lestips! 🙂

Wat een fantastisch boek om te gebruiken in projecten over de toekomst. Maar je kunt bepaalde hoofdstukken ook prima koppelen aan andere thema’s:

• Vliegen als een vogel -> Uitvindingen
  • Alles willen weten -> Onderzoek & wetenschap
  • Eeuwig leven -> Menselijk lichaam
  • Paradijs op aarde -> Duurzaamheid
  • Reizen naar het onbekende -> Ontdekkingsreizen
  • Het einde van de wereld -> Ruimtevaart
  • Telepathie -> Reclame, media
  • Heerlijk smullen -> Voeding
  • Altijd luieren -> Beroepen, AI, robots
  • Een toren tot aan de hemel -> Bouwen, wonen

Kluitman, 2023

Alles is dromen, dromen is alles

Onderwerpen: 2023, Beroepen, Bouwen, Creatief denken, Dagdromen, Door de eeuwen heen, Dromen, Duurzaamheid, Filosoferen, Filosofie, Huizen & bouwen, Lichaam, Media, Menselijk lichaam, Onderzoek & wetenschap, Ontdekkingsreizen, Reclame, Reizen & vakantie, Robots, Ruimtevaart, Tip van Lisa, Toekomst, Toekomst & technologie, Uitvindingen, Uitvindingen & machines, Voeding, Voorleestopper, Werk, Wonen
Geïllustreerd door Marijke Klompmaker