De zeven sleutels

De zeven sleutelsBOEK 1: Het pad van de Roverkoning

BOEK 2: Voorbij de val

Kobold de dwerg is in het bezit van een mythische sleutel, de eerste van de zeven. Deze sleutels openen de poorten naar de schat van de meedogenloze Roverkoning. Maar de zeven poorten kennen zeven bewakers en alleen zal Kobold die nooit kunnen verslaan. Gelukkig komen er precies vanavond, héél toevallig, zes wonderlijke vreemdelingen aan in zijn herberg op de klif…

De zeven sleutels 2: Voorbij de valAllemaal smeken ze Kobold om mee op reis te mogen, op zoek naar de mysterieuze schat. Een schimmige zakkenroller, een oude spinster met geheimzinnige gaven, een pratende vos, een koorddanseres zonder naam, een vrolijk sproetenmeisje en een jonge speeldoosjesmaker die wel heel verliefd naar haar kijkt. Maar wat bracht hen eigenlijk naar deze afgelegen plek? En welke geheimen houden ze voor elkaar verborgen?

Het avontuur dat ze aangaan wordt steeds gevaarlijker en de verbanden worden steeds duidelijker… Maar zijn ze wel echt de enigen die op zoek zijn naar de schat van de Roverkoning? Zeker is in ieder geval: het loopt niet voor iedereen even goed af…

Het is niet gebruikelijk om twee boeken in één recensie te bespreken, maar feitelijk zijn deze twee delen samen gewoon één heel dik boek. Ze zijn dusdanig nauw met elkaar verbonden, dat je ze onmogelijk los van elkaar kunt lezen. Sterker nog: BOEK 2 begint met hoofdstuk tweeëntwintig: het gaat gewoon verder waar BOEK 1 ophoudt. Beide verhalen zitten ongelooflijk ingenieus en complex in elkaar! Het begint als een raamvertelling: een waard vertelt twee jonge meisjes het verhaal van de Zeven Sleutels.

‘Omdat een verhaal als dit eigenlijk niet één begin heeft, maar wel honderd verschillende beginnen, beginnen we bij een begin, lang geleden,’ zei de waard. ‘En dat begin… begint hier, in deze herberg op de klif, al heette hij toen heel anders. Het was trouwens ook lang niet zo’n aangename zomeravond als nu. O nee, zeker niet. Het was koud en het was guur, en achter de bar stond een dwerg…’ (blz. 8, boek 1)

Kobold de dwerg en zijn pratende hertenhoofd wachten op het arriveren van gasten. Zeven reizigers voor zeven sleutels…  Het is erg raadselachtig allemaal, zeker door de vele vooruitblikken die je als lezer regelmatig krijgt.

Dat het hert niet die avond, maar veel véél later Kobolds plan van de Zeven Sleutels alsnog in gevaar zou brengen… dat wist op dat moment nog niemand. Zelfs de oude Spinster niet, die ieder moment over de drempel kon stappen. En zij wist veel, of zoals ze zelf zou zeggen: té veel. (blz. 13, boek 1)

Raadsels, geheimen en spanning stapelen zich in razend tempo op! Een voor een komen de zes gasten in de herberg aan. Hoe ze daar gekomen zijn, lees je via flashbacks. Je maakt dus continu sprongen in de tijd en leest het verhaal vanuit allerlei verschillende perspectieven. Dat vraagt behoorlijk wat van de lezer, maar de boeiende, afwisselende opbouw zit ijzersterk in elkaar en is goed te volgen. Bovendien zijn de personages zeer intrigerend. Wat hebben al die gasten met de sleutels te maken en waarom beginnen ze aan dit avontuur?

‘Maar op reis waarheen? En waarom?’ vroeg de vos. ‘Het klinkt aanlokkelijk, dat ben ik met u eens. Geheimzinnige sleutels, poorten, avontuur… ik draai er mijn poot niet voor om. Maar waar leidt het toe?’ (blz. 83, boek 1)

Langzaam ontvouwt zich een curieus avontuur; een bijna onmogelijke queeste in een fascinerende fantasy-wereld. Qua reisgezelschap doet het wel wat denken aan In de ban van de ring: een zeer divers groepje personen, iedereen met zijn eigen geschiedenis en doelen, en iedereen verbergt iets voor de anderen. Meer elementen in het verhaal doen denken aan andere boeken: een poort uit Het oneindige verhaal, een spiegel uit Harry Potter, betoverend gezang uit oude Griekse mythen… Toch is het geheel zeer origineel.

Wat heeft Tom Rijpert dit verhaal ongelooflijk goed doordacht. Net als je denkt dat je een beetje doorkrijgt hoe alles in elkaar zit, verrast hij je met nog meer twists! Hij heeft echter ook niets teveel gezegd in de proloog… het verhaal loopt niet voor iedereen even goed af. Het eerste boek is al spannend, maar in het tweede boek wordt het soms zelfs ronduit grimmig en bezorgt het verhaal je beslist een brok in je keel. Langzaam kruipt het verhaal vol geheimen steeds meer onder je huid… Het is een verhaal over hebzucht, macht, angst, vriendschap en verlies… Wat hebben al deze personages meegemaakt? En wat staat hen te wachten?

Het was een wreed pad dat ze hadden gevolgd, dacht de vos, en wie weet wie het tot het eind zouden overleven. (blz. 196, boek 2)

Zowel qua thematiek als qua opbouw is dit dus geen boek voor argeloze of onervaren lezers. Het is heel goed geschreven: geloofwaardig, met soepele overgangen en sfeervolle beschrijvingen, zeer mysterieus en geheimzinnig, waarbij je steeds meer te weten komt – dat motiveert wel om door te lezen! En als je dan na afloop ook nog even de proloog van BOEK 1 terugleest – wauw. Dan valt écht alles op zijn plek.

Met deze duologie stap je echt een waanzinnig avontuur binnen! Maar zoals gezegd, het tweede boek is behoorlijk grimmig en de opbouw is complex. Hoe verder ik las, hoe meer ik het gevoel kreeg dat dit boek het beste uit de verf komt bij wat oudere kinderen. Ik zou het zelf dus pas gaan voorlezen vanaf groep 8, ook al vertelt de waard dit verhaal aan twee meisjes van 8 en 11 jaar en wordt het boek op de cover aangeraden vanaf 10 jaar.

‘… het verhaal loopt niet voor iedereen even goed af. Het is geen sprookje, begrijpen jullie dat?’ vroeg hij nu serieuzer. De meisjes controleerden met een blik en een knikje bij elkaar of ze dat deden.
‘Dat begrijpen we,’ zei de oudste. Maar ze twijfelde of ze het kón begrijpen. Waarschijnlijk deed ze dat pas echt als ze het hele verhaal gehoord had. (blz. 6, boek 1)

Tip: lees de boeken eerst zelf, en besluit dan of je het geschikt vindt voor jouw klas. Goed nieuws: beide boeken zijn zowel als luisterboek én als e-book te leen via de online bibliotheek. Dat is gratis als je lid bent, en dat geldt dus ook voor alle kinderen in je klas!

Mocht je het boek alleen willen promoten, lees dan de achterkant voor en begin dan bij het begin… bij de proloog.

Pelckmans, 2023

De zeven sleutels 1

De zeven sleutels 2

Genre: Avontuur, Sprookjes / fantasie
Series: De zeven sleutels | Onderwerpen: 2023, Angst, Fantasiewereld, Geheimen, Hebzucht, Queeste, Raadsels, Schatten, Schatzoeken, Serie, Tip van Emma, Tip van Liam, Tip van Mila, Verlies, Voorleestopper, Vriendschap, Zoektocht
Geïllustreerd door Jeff Langevin