Dodemansrit

DodemansritNa een raadselachtig sterfgeval in de familie roept baron Essenbach de hulp in van Alex en oom Ben. Ze nemen de Eurostar naar Parijs, waar de baron hun vertelt over een griezelig mysterie. De familie van zijn vrouw, de Kratzensteins, zijn invloedrijke spoorwegmagnaten en schathemeltje rijk! Maar… volgens een oude legende zijn ze ook vervloekt.

Vermomd als verre familieleden nemen Alex en oom Ben de trein naar de top van de Brockenberg, in het Harzgebergte. Daar raken ze ingesneeuwd. Kunnen ze de geheimen ontrafelen voordat het noodlot toeslaat?

Dit is het vierde deel in de serie Dader op het spoor. De boeken zijn los van elkaar te lezen.

Vertaald door Anne Douqué.

DodemansritMaak je klaar voor nieuwe treinreizen en een ontzettend geheimzinnig avontuur in het Harzgebergte van Duitsland! Dit boek is een heel ander soort verhaal dan de eerste drie boeken, ook al staan treinen nog steeds centraal. In de eerste drie delen van Dader op het spoor speelde het verhaal zich af tíjdens een treinreis; in dit boek reizen Alex en zijn oom Ben weliswaar met de trein naar de Harz… maar daar eenmaal aangekomen, gaan ze op bezoek bij een familie. Het avontuur verandert dan in een soort undercovermissie, waarvoor Alex een complete make-over krijgt.

M.G. Leonard en Sam Sedgman lieten zich voor dit boek inspireren door Duitse volksverhalen en echte treinreizen, en dan vooral de Brockenbahn. Dit is de spoorlijn van Wernigerode naar de top van de Brocken. Ook het landhuis waar de familie Kratzenstein woont is voor een groot deel geïnspireerd op bestaande gebouwen: Schloss Wernigerode en de historische architectuur van de stad. Daarnaast merk je goed door kleine details, zoals de tip om oordoppen mee te nemen in een slaapcoupé, dat de schrijvers zelf ervaring hebben opgedaan met het reizen per trein.

Dodemansrit

©2023, De Fontein, illustratie van Elisa Paganelli uit Dodemansrit

De reis in dit boek begint op het schoolplein van Alex. Halsoverkop vertrekt hij met zijn oom naar Londen, om van daaruit met de Eurostar door te reizen naar Parijs, waar oom Ben een belangrijke ontmoeting heeft met ene Baron Essenbach. Je krijgt allerlei weetjes over stations, de Kanaaltunnel en het reizen per trein te lezen, maar al snel raak je ook – net als Alex – verstrikt in een spannend avontuur vol raadsels, geheime codes en een geheimzinnige familie. Gelukkig is er een stamboom in het boek afgebeeld, waar je nog regelmatig naar kunt terugbladeren als je het spoor bijster raakt…

Volgens het verhaal is de familie ruim honderd jaar geleden vervloekt door een gestoorde heks. Alle Kratzenstein-mannen zouden voortijdig een onnatuurlijke dood sterven.’ (…)
‘Gelooft u in de vloek?’ vroeg Alex terwijl hij Manfred toevoegde aan de stamboom naast Bertil en ‘omgekomen in het leger’ achter zijn naam schreef.
‘Ik geloof niet in vloeken of bovennatuurlijke zaken,’ antwoordde de baron. ‘Wat er met Bertil is gebeurd, is een zorgwekkend raadsel. Daarom heb ik jullie geschreven. Ik wil dat jullie uitzoeken wat hem in de Dodemanspas een hartaanval heeft bezorgd. (blz. 41)

DodemansritAls geëmigreerd familielid Ben Kratzenstein en stiefzoon, vertrekken Alex en oom Ben met de nachttrein naar Berlijn, om vervolgens door te reizen naar het landhuis van de familie. Ze stuiten er op een bont gezelschap, met intrigerende verhoudingen en veel onderhuidse spanningen. Zelfs oom Ben gedraagt zich merkwaardig. Ook hij heeft duidelijk een geheim… Dat maakt dit verhaal nog interessanter! Samen met zijn “neefjes en nichtjes” gaat Alex op onderzoek uit.

Er kan bovendien flink gepuzzeld worden in dit boek! Zelfs op de pagina naast het colofon staat iets in codetaal geschreven, waarvoor je de sleutel in het verhaal zult tegenkomen. Met de vele raadsels, sfeervolle beschrijvingen en familiair gekonkel is dit boek dan ook een fantastische, klassieke Whodunnit.

Om dit boek te promoten, kun je – nadat je hebt verteld dat Alex na de eerste drie treinreizen uit de serie Dader op het spoor weer een nieuw avontuur te wachten staat – een fragment uit het eerste hoofdstuk voorlezen:

Ze liepen over (…) Natuurlijk wil ik mee.’ (blz. 10 t/m 15)

Om de kinderen nog wat meer achtergrondinformatie mee te geven over het verhaal, kun je gezamenlijk de plattegrond op de schutbladen bekijken en beeldmateriaal opzoeken over bijv. de Eurostar, restaurant Le Train Bleu en natuurlijk Wernigerode. Achter in het boek vind je een ‘noot van de auteurs’ met veel informatie over de treinen en plaatsen waarover je in dit boek leest.

Om een beetje in de sfeer te komen, kun je een filmpje laten zien van de Brockenbahn. Er zijn er héél veel online te vinden…

Koude Oorlog

Spionage en geheime codes zijn niet zomaar in dit boek terechtgekomen. Dat heeft namelijk een link met de geschiedenis van de Brocken: de Sovjets bouwden daar een hek omheen en zetten er een afluisterpost neer. Er waren veel spionnen in Oost-Duitsland. Ook oom Ben vertelt kort over de Koude Oorlog als hij en Alex door Berlijn lopen. (blz. 68)

Elektrische treinen

Grappig: zo normaal als het voor ons is, zo bijzonder vindt Alex de elektrische trein!

Alex verwachtte de scherpe stank van diesel, maar boven de blauw-grijze wagons met gele strepen zag hij bedrading hangen. Hij realiseerde zich dat de Eurostar een elektrische trein was. (blz. 25/26)

En zo realiseer je je als lezer dus ineens dat er in Engeland blijkbaar vooral dieseltreinen rijden! Achter in het boek lees je dat Sam Sedgman naar het Deutsches Technik Museum in Berlijn is geweest en daar ontdekte dat de elektrische trein in Duitsland is uitgevonden. Het laat zien hoeveel research de schrijvers hebben gedaan voor dit boek en hoeveel feiten er in het verhaal zijn verwerkt!

De Fontein, 2023

Dodemansrit

Series: Dader op het spoor | Onderwerpen: 2023, Duitsland, Familie, Geheimen, Kanaaltunnel, Koude Oorlog, Moord, Mysterie, Parijs, Reizen, Reizen & vakantie, Serie, Speuren, Spionage, Stoomtreinen, Tip van Emma, Treinen, Vervoer, Vloek, Volksverhalen
Geïllustreerd door Elisa Paganelli