Gips

GipsFitz is woedend. Haar ouders zijn net uit elkaar en het liefst zou ze helemaal niet bestaan. Maar dan raakt haar zusje gewond en komt de hele familie weer bij elkaar op de Eerste Hulp. In het ziekenhuis ontmoet Fitz een geheimzinnige jongen van vijftien en voordat ze het weet verzint ze een romantisch plan voor een verpleegster, steelt ze gips en wordt ze per ongeluk zelf verliefd. Want je kunt voor altijd in de wachtkamer blijven zitten, maar je kunt ook dapper zijn.

Dit boek heeft de Gouden Griffel gewonnen in 2016. In het juryrapport wordt het boek volledig bejubeld:

Heel direct lezen we, in flonkerende afwisseling, wat er gebeurt en wat Fitz voelt en denkt. Knap beschrijft Woltz haar ontwikkeling en de met elkaar botsende gevoelens meesterlijk. Fitz’ taal wordt geleidelijk minder sarcastisch, maar blijft raak en puntig. Gelukkig maar, want dit brengt superieure humor in het boek.

De humor zorgt er inderdaad voor dat het verhaal luchtig blijft. Zoals in veel boeken van Anna Woltz hebben we namelijk te maken met boze hoofdpersonen. Fitz is boos op de hele wereld, door de scheiding van haar ouders, en Adam is boos op Benjamin. Fitz en Adam confronteren elkaar echter met hun gevoelens, waardoor ze flink aan het denken worden gezet.

Woltz weet extra spanning op te roepen door bepaalde zaken in eerste instantie onduidelijk te laten. Wie is Benjamin? Wat staat er op het gezicht van Fitz geschreven waardoor iedereen schrikt als ze het zien? Deze raadsels zorgen ervoor dat je verder wilt lezen! Ook de zeer diverse ziekenhuiservaringen maken het verhaal interessant. De gebeurtenissen volgen elkaar in razend tempo op – het hele verhaal speelt zich slechts in één dag af!

Het verhaal is in beeldende, literaire taal beschreven. Fitz gebruikt mooie metaforen, zoals ‘hun gezin dat heel nodig in het gips moet’. Mede hierdoor valt het boek op tussen alle kinderboeken die tegenwoordig in populaire spreektaal zijn geschreven. Het zorgt er natuurlijk ook voor dat minder ervaren lezers of kinderen met een wat kleinere woordenschat het boek wat moeilijker zullen vinden. Dit boek kan er echter voor zorgen dat hun leesontwikkeling naar een hoger niveau wordt getild! Zeker de moeite waard dus.

Juist doordat dit boek wat mooier taalgebruik heeft, is dit een heel goed boek om voor te lezen. Door het voor te lezen, maak je het verhaal voor alle kinderen in de groep toegankelijk – als het ingewikkeld is, kun je het immers meteen met ze bespreken! De stoere hoofdpersonen zullen zowel jongens als meisjes aanspreken.

Mocht je het boek alleen willen promoten, dan kun je onderstaand fragment gebruiken – hierin gaan de hoofdpersonen op jacht naar gips!

Op de Spoedeisende (…) op de gang. (blz. 82 t/m 86)

In het Zapp Weekjournaal van 31 januari 2016 was Anna Woltz te gast. Daarin vertelde ze al over haar boek Gips. Bekijk de aflevering vanaf 22 min. 31. Erg leuk! In de aflevering vertelt ze overigens ook over haar boek Honderd uur nacht. Dit is echter een C-boek en past door de ervaringen en gedachten van de hoofdpersoon ook echt meer bij de belevingswereld van middelbare scholieren.

Em. Querido’s Uitgeverij, 2016

Gips bol

Onderwerpen: 2016, Boekverfilming, Echtscheiding, Gevoelens, Gezondheid, Liefde, Tip van Julia, Verliefdheid, Voorleestopper, Ziekenhuis