Het Land van Raas

Het land van RaasNu Arthur en Roos elf jaar zijn, is het Land van Raas slechts een herinnering, een spelletje. Maar als de tweeling samen met hun opa de zolder opruimt, staat daar nog steeds het vouwbed dat de toegangspoort naar hun fantasiewereld vormde. En als opa opeens in dat vouwbed wordt getrokken en verdwijnt, begint Arthur te twijfelen. Maakt opa een grapje? Of is Raas… echt?

Vertaald door Sandra C. Hessels.

Het Land van Raas illustratieDe mooie, sprankelende cover maakt zijn belofte volkomen waar: in dit boek betreed je als lezer een magische wereld: het betoverende, sprookjesachtige Land van Raas, met een lucht vol miljoenen sterren in alle kleuren en bewoners als wollefeeën, Hexia de zeemeerheks, Ninto de ninja-tovenaar, Prosecco het levende hobbelpaard, draken en … slechterik Strokop.

Deze spannende wereld met zijn bijzondere figuren, is een creatie van de tweeling Arthur en Roos. Toen zij klein waren speelden ze dat ze daar op avontuur gingen, via de zolder van hun opa. Arthur en Roos zijn inmiddels elf jaar en hoewel Arthur nog steeds van avontuur houdt en veel fantasie heeft, is het Land van Raas niet meer dan een vage herinnering. Roos is duidelijk al aan het puberen en ‘saai’, aldus Arthur die in dit verhaal de ik-persoon is. Ze is vooral met haar telefoon in de weer en heeft totaal geen interesse in haar broertje of fantasiewerelden.

Het Land van RaasMaar dan verdwijnt hun opa en blijkt het Land van Raas wel degelijk echt te bestaan! Het geeft een spannende laag aan dit verhaal, want hoe bizar is het als je fantasie ineens waar blijkt te zijn? Leuk is ook dat hierdoor heel bijzondere personages zijn ontstaan, zoals Ninto, de ninja-tovenaar: een samenraapsel van alles waar Arthur dol op is; of slechterik Strokop, die een creepy vogelverschrikker blijkt te zijn, omdat Arthur daar als kind heel bang voor was. Toch is het verhaal alles behalve kinderachtig. Wie had gedacht dat vogelverschrikkers zo eng konden zijn?

Ik worstel en verzet me uit alle macht, maar Strokop knijpt alleen maar harder en zijn ogen draaien opzij terwijl alles in mij wat warm is – mijn leven, mijn ademhaling – begint weg te vloeien. Ik zie Ninto nog Strokops arm grijpen, maar met één flinke trap ligt hij op de grond.
‘Knijp… knijp…’
Strokops stem is een hees gefluister. (blz. 129)

Het verhaal is absoluut magisch en wordt met veel humor en zeer levendig verteld. Het boek leest hierdoor heel gemakkelijk. De korte hoofdstukken eindigen met spannende of interessante cliffhangers en de vele sprankelende illustraties van Ben Mantle maken het extra toegankelijk.. Soms is het taalgebruik wel wat Engels (‘deze missie is AAN!’), maar tegelijkertijd zit de vertaling ook vol prachtige vondsten, zoals de eilandengroep De Malle Dieven.

Het Land van Raas

©2019 Van Goor, illustratie schutblad van Ben Mantle uit Het Land van Raas

Met hulp van De Verloren Meisjes (een duidelijke verwijzing naar Peter Pans ‘Lost Boys’) proberen Roos en Arthur hun opa te bevrijden uit Strokops klauwen. Het levert een spannend avontuur op! Tegelijkertijd speelt ook de veranderde relatie tussen Roos en Arthur een belangrijke rol in het verhaal. Dit sluit mooi aan bij de gevoelens die veel kinderen in de bovenbouw zullen hebben: de ontwikkeling van jongens en meisjes loopt op die leeftijd niet altijd gelijk en dat levert ingewikkelde vriendschappen op.

Fijn is dat Arthur en Roos door dit avontuur weer wat dichter bij elkaar komen – zonder dat dit overigens al te zoetsappig wordt. Maar vooral is dit boek een soort ode aan de fantasie en de werelden die je daarmee kunt creëren. Dat er nog veel meer te ontdekken valt in deze fantasiewereld, belooft de spannende vooruitblik naar het tweede deel… Het avontuur in het Land van Raas is duidelijk nog lang niet ten einde!

Om dit boek te promoten, kun je het volgende fragment voorlezen. In dit fragment ontdekt Arthur de kaart die Roos en Arthur van het Land van Raas hebben gemaakt en komen al zijn herinneringen terug…

Als Roos haar (…) vergeten,’ fluister ik. (blz. 20 t/m 24)

Het citaat dat op de achterflap staat, staat in dit fragment! Als je daarna de achterkant verder voorleest, zullen kinderen vast nieuwsgierig worden naar de rest!

Na dit boek kunnen kinderen meteen verder lezen in het vervolg: Terug naar Raas is inmiddels al verschenen!

Van Goor, 2019

Het Land van Raas bol

Terug naar Raas bol

Genre: Avontuur, Sprookjes / fantasie
Series: Het Land van Raas | Onderwerpen: 2019, Angst, Draken, Fabelwezens, Fantasie, Fantasiewereld, Grootouders, Identiteit, Jezelf zijn, Magie, Puberteit, Tip van Emma, Tip van Liam, Tweeling, Vriendschap, Zoektocht
Geïllustreerd door Ben Mantle