Een kamer vol aarde, een museum vol afval. Is dàt kunst?
Een sneeuwman in een museum, een wandeling met een ijsblok. Is dàt kunst?!
Jazeker!

Is moderne kunst vreemd of moeilijk?
Helemaal niet!

Duik in de laatste 100 jaar kunstgeschiedenis met meer dan 120 bijzondere werken, sterke verhalen en coole ideeën. Kunst is voor iedereen!

Is dàt kunst?Je hoeft maar een museum met moderne kunst binnen te wandelen en je ontkomt niet aan de vraag: Is dàt kunst?! De schrijver van dit boek neemt dat dus ook als uitgangspunt: waarom horen bepaalde kunstwerken in een museum? De schrijver helpt bij het nadenken over kunst, en zwengelt met zijn vragen de discussie aan.

Mag je geweld mooi vinden?
Geweldig om over na te denken! (blz. 195)

Elk kunstwerk wordt beschreven en vaak wordt de waarde of het idee achter het kunstwerk toegelicht. Soms laat Thijs Demeulemeester de keuze aan de lezer om er iets van te vinden, maar andere keren klinkt zijn waardering duidelijk in de tekst door.

Veel mensen die van paarden houden, vinden de beelden vreselijk om naar te kijken. Maar eigenlijk ontroeren ze iedereen. Je wordt er spontaan stil van. En je vergeet ze nooit meer. (blz. 28)

Is dàt kunst?

©2022 Lannoo, illustratie van Aart-Jan Venema uit Is dàt kunst?

Je kunt ieder kunstwerk bekijken door de QR-code te scannen die op de bladzijde staat. Deze QR-codes zijn een geweldige oplossing om alles te kunnen bekijken, zonder dat sommige kunstwerken het boek ontsieren (niet elk kunstwerk is even fijn om naar te kijken…). Beter zijn de vrolijke, speelse en zeer humoristische tekeningen van Aart-Jan Venema. Hij heeft enorm veel grapjes in zijn illustraties gestopt, die de merkwaardigheid van sommige kunstwerken vaak juist vergroten.

Het zijn dan ook bizarre verhalen af en toe. Dat moderne kunst niet vreemd is, komt nog niet helemaal goed over door dit boek! Waarom zou je bijvoorbeeld naar een pindakaasvloer gaan kijken in een museum? En waarom betaalt een museum voor dit ‘idee’? Thijs Demeulemeester weet het blijkbaar ook niet – hij vertelt vrij neutraal over dit kunstwerk van Wim T. Schippers uit 1969, maar overtuigt dus niet om er anders over te gaan denken dan: ‘Is dàt kunst?!‘.

Félix González-Torres is de Sinterklaas van de kunst. De Amerikaanse kunstenaar gooit een berg snoep in de hoek van een museum. En iedereen mag die meenemen naar huis. Klinkt als het zaligste kunstwerk ooit. Als je het snoepje opeet, word je deel van het kunstwerk. […] voor Félix zijn die hopen snoep een portret van zijn vader, die dood is. Of van zijn gestorven vriend Ross. Iedereen die een snoepje meeneemt, deelt dus in Félix’ verdriet. (blz. 140)

Is dàt kunst?

Het is heel interessant dat je door dit boek achter de concepten en ideeën van veel moderne kunst komt. Door zoveel te vertellen over al die verschillende kunstwerken, laat het je wellicht toch anders denken of stimuleert een bepaald kunstwerk je om ‘out-of-the-box’ te durven denken. Toch slaagt de schrijver er lang niet altijd in om te overtuigen dat iets kunst is, al lijkt dit wel de bedoeling van het boek. Maar als je die bedoeling terzijde legt en dit boek ziet als een kindvriendelijke encyclopedie voor moderne kunst, dan is het een geweldig boek! Door Is dàt kunst? leer je ongelooflijk veel kunstwerken kennen en heb je een fantastische ingang om met kinderen te praten over kunst of het overbrengen van je ideeën. Het zet je ongetwijfeld aan het denken. Over de maatschappij en je mening uiten. Over creativiteit. Kortom: over kunst.

Gek genoeg heeft dit boek geen inhoudsopgave! Het bestaat uit 11 hoofdstukken, waarbij de kunstwerken geordend zijn op thema. Handig als je het over een specifiek thema hebt in de klas! Kun je het meteen combineren met kunst! Ben je bijvoorbeeld bezig met een milieuthema, dan kun je het hoofdstuk Afval wordt kunst erbij pakken en met je klas bekijken hoe verschillende kunstenaar het afvalprobleem onder de aandacht brengen.

Op de hoofdstukpagina staat een lijstje van de kunstenaars die in dat hoofdstuk voorkomen.

1. Dieren & planten (8)
2. Dat is vies (32)