Is er leven op je neus?

Is er leven op je neus?Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel. Microben leven overal! Op je neus, op je handen, in je buik en op de rest van de wereld. Gelukkig maar, want zonder microben zouden we niet kunnen overleven. We zouden niet kunnen eten of ademen! Dus ook al kunnen we microben niet zien, ze doen heel veel fantastische dingen voor ons. Wat dan precies? Dat ontdek je in dit kleurrijke boek.

Is er leven op je neus?

©2022 Moon, illustratie van Christian Borstlap uit Is er leven op je neus?

Op het eerste gezicht is dit prentenboek misschien meer geschikt voor kinderen in de onder- of middenbouw van de basisschool. Maar niets is minder waar! Dit prentenboek over microben is echt voor álle leeftijden! Niet alleen omdat de informatie heel interessant is en helder wordt uitgelegd, maar vooral door de originele vormgeving en creatieve manier van vertellen.

Eigenlijk is dit boek een ‘verstilde’ versie van een fantastische, korte animatiefilm die Christian Borstlap maakte voor museum Artis Micropia. Het is dan ook een aanrader om eerst dit filmpje te bekijken en daarna het boek: het vrolijke muziekje, de droge manier van vertellen en de humoristische beelden uit het filmpje zitten dan ook gelijk in je hoofd!

In het boek vind je echter nog veel meer informatie dan in het filmpje. Het valt niet zo op door de kleine lettertjes, maar achter in het boek heeft de vader van Christian Borstlap, microbioloog dr. Ad Borstlap, bij elke spread een zeer interessante toelichting geschreven. Als je meer over microben wilt weten, is dat dus absoluut de moeite waard om te lezen.

Is er leven op je neus?

De kracht van dit boek zit hem echter in de creatieve beelden, die de wereld van de microben op een fantastische, heldere manier tot leven brengen.

Eigenlijk is het animatiefilmpje waar dit boek op is gebaseerd, gemaakt als reclamecampagne voor museum Micropia. Opvallend daarbij is dat er eigenlijk alleen educatieve programma’s voor bovenbouw PO en het VO zijn! Zie je wel! Echt wel een boek over de bovenbouw!

MicropiaDit boek maakt absoluut nieuwsgierig naar Micropia (campagne geslaagd!), maar mocht het niet haalbaar zijn om een bezoek te brengen aan het museum, dan is dit boek over Micropia, geschreven door Geert-Jan Roebers, in ieder geval ook zeker een aanrader.

Uitgeverij Moon, 2022

Is er leven op je neus?

Onderwerpen: 2022, Animatiefilms, Artis, Creatief, Gezondheid, Leven, Lichaam, Microben, Micropia, Musea, Prentenboek