Kepler62 – 3: De reis

Kepler62 3De dertienjarige Ari en zijn broertje Joni vertrekken samen met een aantal andere kinderen op de langste reis in de geschiedenis van de mensheid. Hun bestemming: de planeet Kepler62e, zo’n 1200 lichtjaren van de aarde verwijderd. Het wordt een levensgevaarlijke reis, maar de gevaarlijkste vijand bevindt zich misschien wel in een van de ruimteschepen… En, waar is Marie??

Vertaald door Sophie Kuiper.

Vervolg op De uitnodiging en De lancering in de serie Kepler62. Om het verhaal goed te kunnen volgen, moet je de serie van begin tot einde lezen.

‘Ben je bang?’
‘Natuurlijk niet. Waarom zou ik bang zijn?’
‘Gewoon. Het is toch best een lange reis. Zo ver van huis zijn we nog nooit geweest. En we kunnen niet meer terug. Het is gevaarlijk. We worden jarenlang in slaap gehouden, we hebben geen idee wat ons te wachten staat als we aankomen en…’
‘Ik ben bang.’
‘Ik ook.’
(blz. 9)

Kepler62 3

©2019, Clavis Uitgeverij, Hasselt-Amsterdam-New York, illustratie van Pasi Pitkänen uit Kepler62-3

Dit zou toch de perfecte openingsscène zijn van een spannende science-fictionfilm? Maar het zijn de eerste regels van dit boek! Het derde deel uit de serie Kepler62, waarin Ari, Joni, Marie en nog een aantal kinderen beginnen aan een gevaarlijke ruimtereis: de reis naar de planeet Kepler62e, die zo ver weg is, dat de getallen die daarmee gemoeid gaan onvoorstelbaar zijn. Nog steeds weet geen van de kinderen precies wat ze van de reis of de bestemming moeten verwachten. De mysteries in dit boek stapelen zich nog verder op dan in de eerste twee delen. Niet alleen voor de lezer, maar dus ook voor de personages zelf.

Ari kon er niets aan doen, maar hij kreeg steeds sterker het gevoel dat er iets niet klopte. Wat was er zo bijzonder aan zijn broertje dat hij ondanks zijn ziekte mee moest op reis? Wat was er aan Ari zelf zo bijzonder? Waarom waren uitgerekend zij verkozen boven alle zes miljard andere kinderen van de wereld? (blz. 24)

Net als het eerste deel van de serie wordt dit deel verteld vanuit het perspectief van Ari. Je volgt zijn gedachten, je volgt wat hij doet. Waar Marie is, weet niemand zeker. Er wordt verteld dat zij al in haar capsule in hyperslaap is gebracht. Die hyperslaap is nodig om de enorme afstand naar Kepler62e te volbrengen. Voordat ze daar echter naartoe onderweg gaan, reizen ze eerst naar het ISS4 (leuke verwijzing naar de toekomst), om daar over te stappen op de sterrenzeilers die hen verder de ruimte in zullen brengen. Maar is het wel echt Marie die daar in een capsule ligt?

Kepler62 3 illustratie 2

Wat een waanzinnig, tot de verbeelding sprekend verhaal. De prachtige, vaak paginagrote illustraties spelen daar net als in de voorgaande delen een grote rol in. De tekeningen zijn in dit verhaal net zo belangrijk als de tekst. Ze zetten niet alleen perfect de geheimzinnige, wat duistere sfeer van het verhaal neer, maar vertellen zelfs een deel van het verhaal. Het laatste hoofdstuk bestaat zelfs alleen nog maar uit beelden!

Net als de vorige boeken eindigt dit deel weer met een enorme cliffhanger. Het is erg knap hoe de spanning steeds verder wordt opgebouwd. Het is echter ook meteen het grootste nadeel aan deze serie: zit je net lekker in het verhaal, is het boek alweer afgelopen! Het is totaal niet te voorspellen waar dit verhaal naartoe gaat! Zorg dus dat je deel 4 in de buurt hebt liggen… Een betere leesbevorderaar is er niet!

Het wordt steeds duidelijker waar deze serie naartoe gaat. Niet alleen gaat het dus over de aarde die naar de knoppen is –

‘Kijk maar goed. Dit is de laatste keer dat we de aarde zien,’ zei Ari.
‘Niet echt een plek om heimwee naar te krijgen,’ smaalde Joni.
Hij had gelijk. De zongeblakerde, verdorde vlakte was niet iets om weemoedig van te worden. (blz. 20)

– maar ook over de ruimte. De hoofdpersonen reizen in een spaceshuttle naar het internationale ruimtestation (dat in dit boek al wat groter is dan in werkelijkheid, nu) en vervolgens gaan ze de ruimte in, waar ze te maken krijgen met meteoroïden, zwarte gaten, gewichtloosheid en reizen met een snelheid van 150 kilometer per seconde. Waarna de vergelijking wordt gemaakt met de lichtsnelheid: twee miljoen keer sneller dan het ruimteschip. Zo. Dat zijn nog eens getallen.

Het ziet ernaar uit dat je deze serie dus uitstekend kunt gebruiken tijdens een project over ruimtevaart… al is het natuurlijk nog even afwachten waar het allemaal naartoe gaat! Daar komen we hopelijk snel achter! Deel 4 ligt al in de winkel; deel 5 en 6 verschijnen zomer 2019!

Kepler62 deel 1  Kepler62 - 2  Kepler62

Clavis Uitgeverij, 2019

Kepler62 3 bol.com

Kepler62 1 bol.com

Kepler62 2

Series: Kepler62 | Onderwerpen: 2019, Buitenaards leven, Heelal, Illustraties, ISS, Natuurkunde, Ontdekkingsreizen, Planeten, Ruimte, Ruimte & tijd, Ruimtevaart, Science fiction, Serie, Sterren & planeten, Toekomst & technologie
Geïllustreerd door Pasi Pitkänen