Koning van Katoren

Koning van Katoren dyslexie 2016In de nacht dat Stach geboren wordt, overlijdt de oude koning van Katoren. Hij heeft geen troonopvolger, waardoor Katoren vervolgens 17 jaar lang wordt bestuurd door een zestal ministers. Stach is het niet eens met hun beleid en vraagt hen wat hij moet doen om koning te worden. De ministers proberen er alles aan te doen om hun eigen baantje te behouden en geven Stach zeven moeilijke – in hun ogen onuitvoerbare – opdrachten, waarbij Stachs zelfs zijn leven op het spel moet zetten om ze te kunnen uitvoeren…

Dit originele boek is zo bijzonder omdat er serieuze zaken met sprookjesachtige gebeurtenissen worden gecombineerd. Daarmee is dit boek geschikt voor jong en oud. Alhoewel het taalgebruik vrij moeilijk is, en hier en daar wat ouderwets, is het verhaal goed te begrijpen voor kinderen op de basisschool. De opdrachten spreken enorm tot de verbeelding en de creativiteit die Stach (en dus de auteur) laat zien om deze tot een goed einde te brengen is heel groot. Er zit bovendien heel veel humor in het verhaal en een behoorlijke dosis spanning.

De eerste druk van dit boek komt al uit 1971 en het boek heeft in 1972 de Gouden Griffel gewonnen. Het boek is inmiddels al enorm vaak herdrukt. Deze nieuwste uitgave is gedrukt in het lettertype dyslexie. Dit boek heeft ook een compleet nieuwe cover. Eerder, in 2012, is ook al een filmeditie verschenen, aangezien in datzelfde jaar de film Koning van Katoren uit is gebracht.

Koning van Katoren oorspronkelijke kaft

Oorspronkelijke kaft

Koning van Katoren filmeditie

Filmeditie

Opvallend is dat de film geschikt is voor 9 jaar en ouder en het boek staat in de bibliotheek bij de C-boeken (vanaf 12 jaar). De film volgt het boek overigens niet volledig. De volgorde van de opdrachten is anders en de opdrachten komen ook niet geheel overeen.

Dat het boek een C-boek is, heeft te maken met de diepgang die in het verhaal zit verwerkt en de grote hoeveelheid moeilijke woorden. De auteur is duidelijk erg maatschappijkritisch. Kinderen zullen deze diepgang wellicht minder goed oppikken, maar dat betekent niet dat zij het verhaal niet zullen waarderen. Integendeel: ik heb het boek voorgelezen in mijn klas en ook de kinderen in groep 6 smulden van het verhaal. Echter, zij vonden het boek wel te moeilijk om zelf te lezen – hun woordenschat was niet toereikend. Tijdens het voorlezen kun je echter veel uitleggen of door mimiek en intonatie duidelijk maken wat er bedoeld wordt. Kortom: een fantastisch boek om de woordenschat te vergroten!

Ook is het erg leuk om de kinderen regelmatig te vragen hoe zij een opdracht tot een goed einde zouden brengen. Daarnaast zijn er tal van mogelijkheden om maatschappelijke onderwerpen te bespreken (milieuvervuiling, kerkelijke verzuiling en honger naar geld en macht).

Een veelzijdig voorleesboek dus, dat ik zeker kan aanraden. Het is erg leuk om te stoppen met lezen voordat de oplossing gegeven wordt – de kinderen hadden het er in de pauze daarna vaak nog over! Het zet ze dus wel aan het denken!

Vanzelfsprekend zou je het boek ook kunnen promoten in de klas, al zou ik dit gezien de pittige woordenschat alleen in groep 8 of individueel bij goede lezers doen.

Decibel is een (…) de burgemeester niet. (Hoofdstuk 2: De vogels van Decibel)

Aangezien er zoveel verschillende versies van het boek in omloop zijn, heb ik geen bladzijdenummers vermeld – dat is per boek verschillend. Je kunt het fragment echter makkelijk terugvinden: het begint met de eerste woorden van hoofdstuk 2.

Uitgeverij Dyslexion, 2016

Onderwerpen: 2013, 2016, Bestuur, Boekverfilming, Dyslexie, Klassieker, Koninkrijk, Maatschappij, Opdrachten, Sprookjesfiguren, Voorleestopper
Geïllustreerd door Dick van der Maat