Ontsnap uit dit boek! Egypte

Ontsnap uit dit boek - EgypteOpgepast! Zodra je dit boek opent, is er geen weg meer terug. Je hebt drie kansen om te ontsnappen uit deze oude Egyptische piramide: als farao, piramidebouwer of archeoloog. Welk pad kies jij?

Teken je weg door de avonturen en obstakels heen. Wees niet bang om een pagina te scheuren of te vouwen. Je ontsnapping kan ervan afhangen…

Vertaald door H.C. Kaspersma.

Cool!! Een ‘escape-boek’ met puzzels en opdrachten, waarin je lekker heen en weer moet bladeren. Maar wacht eens… scheuren in een boek?! Oef. Als leesbevorderaar en boekenliefhebber is dat wel even een stap! En het zorgt ervoor dat dit eigenlijk ook geen handig boek is voor in de klas, want als kinderen alle opdrachten volgen en inderdaad flink gaan tekenen en scheuren, dan is dit boek na één keer niet meer te gebruiken of in ieder geval minder leuk.

Ontsnap uit dit boek Egypte 1Gelukkig kun je dit boek ook best lezen zonder te scheuren, vouwen of te tekenen. Een beetje heen en weer bladeren en oefenen met je ruimtelijk inzicht en je snapt best hoe je verder moet lezen in het boek. Dat maakt dit boek namelijk wel echt heel leuk: je leest van voren naar achteren en terug en hebt van tevoren echt geen idee waar je uit gaat komen.

Allereerst kies je wie je wilt zijn in dit avontuur. Er zijn drie verschillende routes: die van de farao, die van archeoloog en die van piramidebouwer. Binnen die routes heb je ook weer talloze mogelijkheden. Maak je een keer een verkeerde keuze, dan hoef je niet direct van voren af aan te beginnen, maar word je weer netjes teruggeleid in het verhaal.

Ontsnap uit dit boek Egypte 4Het boek combineert op ontzettend aantrekkelijke wijze fictie en non-fictie. Je leest een doorlopend verhaal (als je goed bladert), maar krijgt onderweg heel veel feitjes te lezen over het oude Egypte. Achterin het boek vind je ook nog eens de ‘Documenten van de Ontsnappingskundige’ met extra informatie. Deze heb je regelmatig nodig om het juiste antwoord op een opdracht te vinden – erg leuk gedaan!

Daarnaast is er ook ruimte gemaakt voor grappige tussendoortjes, waarin de fantasie van de lezer wordt geprikkeld (Zoals: ‘Teken jezelf in een gigantische wasmachine’).

Ontsnap uit dit boek Egypte 3

De tekenopdrachten hebben soms echter ook echt een functie! Zo bepaalt bijv. een keer het aantal mensen dat je tekent waar je naartoe moet bladeren. Dit lees je echter pas nadat je klaar bent met tekenen (als je een hoekje van de bladzijde hebt omgevouwen). Zowel het boek als het verhaal blijven daardoor verrassen. Wat dat betreft is het wel echt leuker om dit boek wel voor jezelf te hebben – dan kun je je namelijk vol op de escape-opdrachten storten! En speciaal voor mensen zoals ik helpt ‘de Ontsnappingskundige’ je hierbij op weg, door aan het begin van het boek te oefenen met drie korte uitdagingen (Kapotmaken! Kiezen! Krabbelen!).

Aarzel niet om perfecte bladzijden te verpesten! Zet je schrap om te scheuren, vouwen en proppen wanneer ik dat vraag – elke seconde telt! (blz. 3)

Ontsnap uit dit boek Egypte 2Wat een ontzettend motiverende manier om kennis over het Oude Egypte op te doen! En daarnaast ook nog eens een ontzettend vermakelijke leeservaring. Met een boek als dit krijgt het woord ‘doeboek’ ineens een heel nieuwe betekenis!

Heb je nog ergens wat klassenbudget over?? Hoe leuk zou het zijn om alle kinderen dit boek te kunnen geven! (Dromen mag, toch?)

Als alternatief zou ik dit boek klassikaal gaan lezen!

Jij bent dan als voorlezer de Ontsnappingskundige (‘Wie ik ben? De beste ontsnappingskundige van de wereld!’) en leidt je klas door het boek. Natuurlijk kun je de kinderen dan niet laten scheuren, maar je kunt wel heel veel leuke tekenopdrachten geven (‘Teken jezelf, likkend aan je elleboog’) en via stemmingen bepalen hoe jullie door het boek gaan (Hoeveel kinderen hebben katten getekend? Hoeveel kinderen hebben popcorn getekend? -> het grootste aantal telt).

Voordat je hieraan begint, moet je het wel even voorbereiden, want sommige puzzels zul je misschien even moeten kopiëren om op het digibord te kunnen zetten.

Om kinderen te motiveren het boek zelf te gaan lezen (aanschaffen), kun je ervoor kiezen om slechts één van de drie routes klassikaal te doen. De andere routes kunnen de kinderen dan zelfstandig proberen te vinden.

En vinden kinderen dit soort boeken leuk? Er is er nog eentje verschenen, over de Titanic. Kun je die ook meteen aanraden!

Uitgeverij Volt, 2020

Ontsnap uit dit boek Egypte bol

Ontsnap uit dit boek Titanic

Genre: Avontuur, Historisch verhaal
Series: Ontsnap uit dit boek! | Onderwerpen: 2020, Archeologie, Beroepen, Farao's, Keuzes, Kinderboekenweek 2020, Ontsnapping, Oude Egypte, Piramides, Puzzelen, Raadsels, Tekenen, Tijd van Grieken en Romeinen, Tip van Daan, Tip van Sem
Geïllustreerd door Sarah Sax