Soortenschat

SoortenschatKindercanon van de natuur in de Lage Landen

Dit boek helpt je om de planten en dieren van Nederland en België te kennen. Stap voor stap, met grappige tips en trucs, zodat je ze nooit meer vergeet. En je zult het direct al merken: hoe meer soorten je kent, hoe meer je ziet en hoe leuker het wordt.

SoortenschatSoortenschat is op het eerste gezicht meer een encyclopedie dan een leesboek, want je vindt in dit boek namelijk allemaal planten, vogels, insecten en zoogdieren die je (bijna) overal in Nederland en België tegen kunt komen. Tuurlijk… strandvondsten vind je alleen aan de kust… maar je begrijpt het punt. Ook Geert-Jan Roebers licht het boek in het begin nog even toe:

In Soortenschat staan ze [de soorten] op een volgorde, omdat het een boek is, maar de soorten zijn allemaal even belangrijk.
Wil je een soort in het echt zien, dan kun je het beste met een buurtsoort beginnen. Die soorten staan – niet helemaal toevallig – vooraan. Maar als je – wel toevallig – morgen een dag naar het strand gaat, begin dan vandaag met een strandvondst. (blz. 9)

SoortenschatBij de uitleg zie je echter ook gelijk dat dit een ontzettend leuk boek is om te lezen; en niet alleen maar om iets op te zoeken. Zo heeft Geert-Jan Roebers een zeer originele en daardoor vermakelijke manier om over planten en dieren te schrijven (Een jong lieveheersbeestje lijkt op een pukkelig krokodilletje.) en geeft hij handige en vaak grappige ezelsbruggetjes om de namen te onthouden (Denk bij een paardenstaart aan een raar paard met een kerstboom als staart. Geen gezicht, maar zo onthoud je het wel.) Oké, ze zijn niet altijd even sterk (Egels zitten vol met stekels.. ehm.. juist), maar dat mag de leespret niet drukken.

De tekeningen van Pieter Fannes passen er bovendien perfect bij. Ze zijn levensecht en heel gedetailleerd (zodat je alles goed herkent!) en tegelijk zijn het van die gezellige, kleurige tekeningen die heel goed passen in een kinderboek. Bij de ezelsbruggetjes staan juist grappige cartoonachtige tekeningen die het nóg makkelijker maken om de dieren en planten te onthouden.

Soortenschat

Roebers heeft bewust gekozen voor een beperkte selectie planten en dieren die je veel tegenkomt in de Nederlandse of Belgische natuur. Het boek heet niet voor niets een ‘kindercanon’: het bevat een soort basiskennis. Verwacht dan ook geen volledige encyclopedie van oneindig veel soorten. Maar wat wel heel leuk is: na het lezen van dit boek weten kinderen wel hoe die herkenbare bomen heten en vooral: hoe je dat kunt onthouden! Tegelijk bevat het boek een schat aan nieuwe informatie, die je bewuster naar de planten en dieren om je heen zal laten kijken. En wil je je kennis testen? Dan vind je achterin een link naar handige oefenkaartjes én een lijst waarmee je kunt bijhouden welke soorten je al kent en/of hebt gezien.

Zo wordt jouw soortenschat steeds groter. En jij steeds rijker. (blz. 149)

Het lijkt me duidelijk waar je dit boek voor kunt gebruiken! Natuuronderwijs!
En kinderen die van de natuur houden, zullen smullen van dit handige naslagwerk!

Op de schutbladen staan dus handige kaartjes om te testen of je al veel soorten kent, maar die kun je er niet uithalen (dan sloop je je boek). Daarom zijn er printvellen gemaakt, die je kunt vinden op de website van de uitgever. Daar kun je ook een Kahoot-quiz vinden bij het boek!

Lees – naast dit boek – ook zeker dit artikel van Geert-Jan Roebers waarin hij pleit voor meer soortenkennis op de basisschool. Daarin komt hij met een ijzersterk argument:

Soortenkennis verrijkt dus de woordenschat en daarmee ook de schrijfvaardigheid. Een leerling die zijn opstel niet begint met ‘in de boom zong een vogel’ maar ‘in de linde zong een merel’ heeft zowel voor natuur als voor taal een extra punt verdiend.

Uitgeverij Gottmer, 2022

Soortenschat

Onderwerpen: 2022, Biologie, Bomen, Dieren, Insecten, Natuur, Planten, Soorten, Tip van Lucas, Vogels