Een stormachtig jaar voor Olle en Lena

Een stormachtig jaar voor Olle en LenaDe 12-jarige Olle en Lena wonen in het Noorse dorpje Knal-Mathilde, aan de rand van een grote fjord. Ze zijn buren en beste vrienden. Samen beleven ze allerlei spannende en hilarische avonturen. Maar dan komt er een nieuw meisje in de klas. Ze heet Birgitte, komt uit Nederland is zo mooi als een engel. Olle doet zijn uiterste best om indruk op haar te maken. Maar net nu krijgt Lena het zwaar te verduren in het voetbalteam en heeft ze Olle meer nodig dan ooit.

Het wordt een woelig jaar voor Olle en Lena. Zal hun vriendschap de storm overleven?

Vertaald door Bernadette Custers.

Zelfstandig te lezen vervolg op het het boek De wonderlijke lotgevallen van Olle en Lena (winnaar Zilveren Griffel 2008).

Lena knalt dit verhaal in als een wervelwind – het stormachtige jaar is begonnen.

Onze buitendeur knalde dicht zodat het hele huis trilde, gevolgd door een helse klap en geschreeuw.
‘O nee, takke-tering!’
(…)
‘Wat wás dat?’ vroeg Magnus, mijn grote broer.
‘Of het is een natuurramp,’ zei mama, óf Lena Lid is teruggekomen van vakantie.’ (blz. 8)

Als je het eerste boek over Olle en Lena (De wonderlijke lotgevallen van Olle en Lena) niet hebt gelezen, is het even wennen aan de drukke, impulsieve Lena en haar vrij botte taalgebruik. Misschien is het in de Scandinavische talen normaler om zo te praten of misschien ligt het aan de stijl van vertaalster Bernadette Custers, want net als in het door haar vertaalde Superdetective Blomkwist vliegen de scheldwoorden je vrij snel om de oren (lamzak, domme gans). Het taalgebruik past echter wel bij de hoofdpersonen en het ruige leven in de Noorse fjord. Met dit boek betreed je een volledig andere wereld: Olle en Lena wonen in het slaperige dorpje Knal-Mathilde, waar het ’s winters stervenskoud is en waar naast varen, voetballen en in de haven hangen weinig te beleven is.

Naarmate het verhaal vordert, wordt duidelijk dat Lena zo’n meisje is van het type ‘grote-mond-klein-hartje’. Of misschien zouden we het eigenlijk juist ‘grote-mond-groot-hart’ moeten noemen, want Lena is juist superloyaal en de beste vriendin dit Olle zich kan wensen. Olle weet dat ook wel, maar hij vindt hun vriendschap zo vanzelfsprekend dat hij er geen aandacht meer aan besteedt als er een nieuw meisje in Knal-Mathilde komt wonen. Een Nederlands meisje zelfs (leuk – zo wordt het verhaal meteen ‘dichterbij’ gebracht) en hij wil haar dolgraag wegwijs maken. Hij helpt haar met haar huiswerk en de Noorse taal en vergeet dat Lena en zijn opa ook nog steeds aandacht verdienen. En zo groeien ze langzaam uit elkaar…

Het verhaal volgt het hele jaar, wat wordt aangegeven door mooie allitererende titels: zomer en zout water, herfst en heibel, winter en wachten en voorjaar en verlossing. Gedurende het jaar beleven Olle en Lena spannende avonturen, maar naar het einde toe draait het verhaal steeds meer om hun vriendschap die niet meer is, zoals hij was. Het mooie is dat het verhaal vanuit het perspectief van Olle verteld wordt en hij heeft zelf totaal niet in de gaten welk aandeel hij heeft in hun veranderende vriendschap. Het verhaal werkt toe naar een prachtig en ontroerend slot, waarbij het onvermijdelijk is dat je Olle en vooral Lena in je hart zal sluiten.

Een goed fragment om de verhoudingen tussen de hoofdpersonen (Olle, Lena en het Nederlandse meisje Birgitte) duidelijk te maken, is het hoofdstuk Een engel in het botenhuis.
Voordat je begint met voorlezen, moet je wel even de samenvatting voorlezen en/of de hoofdpersonen en locatie introduceren.

Voor we de (…) ze heel praktisch. (blz. 31 t/m 34)