Suriname, here we come!

Suriname here we comeFloortje de Mol is op wereldreis met haar ouders, haar broer Ruben en tweelingzus Katoo en hun demente oma. Ze hebben de jackpot in de Staatsloterij gewonnen en zijn in één klap multimiljonair. Het eerste land dat ze aandoen is Suriname. Floortje heeft er veel zin in! Maar de vakantie loopt anders dan ze had gehoopt. Haar ouders maken veel ruzie, Ruben heeft alleen oog voor zijn Italiaanse vakantievriendinnetje en Katoo is flink aan het puberen. En Floortje moet onderweg ook nog gewoon huiswerk maken… Tot overmaat van ramp raakt oma zoek. Zullen ze haar nog terugvinden?

Op de achterkant van het boek staat: “Reisdagboek, landengids, scrapboek en verhaal ineen! Met veel landeninformatie en coole creatips van Floortje.” Dat vat inderdaad het boek mooi samen. Het boek is vormgegeven als een plakboek, met grappige tekeningetjes en ‘stukjes papier’. Het verhaal wordt afgewisseld met mailtjes van Floortje aan haar vriendin Lotte en haar juf. Er staan ook creatieve opdrachten in voor de lezer, zoals ‘plak je leukste vakantiedag’.

Door het hele boek staan weetjes over Suriname. Daarbij heeft de schrijfster echter stereotyperende ‘weetjes’ over Surinaamse mensen opgeschreven, die niet gebaseerd zijn op feiten. Er kwamen zoveel negatieve reacties op het boek dat uitgeverij Kluitman (die de serie heeft overgenomen van uitgeverij Pimento) heeft besloten het boek uit de handel te nemen (zie dit bericht).

New York, here we come  Marokko here we come  Thailand here we come

Uitgeverij Pimento, 2012

Series: ... here we come! | Onderwerpen: 2012, Creatief, Geesten, Geloof, Jungle, Natuur, Reizen, Reizen & vakantie, Serie, Slavernij, Suriname & Antillen, Wereldreis