– het eerste schrift
– de oude Chinese dynastieën
– het Wilde Westen
– de Wereldoorlogen
– de flowerpower en zóveel meer!

Tijdlijn

Eigenlijk moet je dit enorme boek (bijna 40 cm hoog) gewoon zíen! Dan spreekt het voor zich! Letterlijk zelfs in dit geval, want dit boek vertelt vooral een verhaal door middel van zeer indrukwekkende beelden. Waanzinnig mooie kijkplaten vertellen over de geschiedenis van de hele wereld… althans, zoals die in de westerse wereld bekend is. Dat betekent dat het verhaal begint met de oerknal en dan via het ontstaan van het leven, de dinosaurussen, de eerste mensen naar de klassieke oudheid loopt.

Tijdlijn

©2015 Lannoo, illustratie van Peter Goes uit Tijdlijn

Daarna gaat het verder, van de middeleeuwen met de kruistochten en de Vikingen, naar de Renaissance met aansluitend de ontdekkingsreizen. Dan de 17e, 18e en 19e eeuw vol uitvindingen en industrialisatie. Maar ook met de kolonisatie van Amerika… En dan de Eerste Wereldoorlog, de Russische Revolutie en de Tweede Wereldoorlog. En dan gebeurt er zóveel dat er per decennium een spread is met alle vernieuwingen uit die tijd… tot aan nu.

De meeste illustraties zijn Europees gericht, maar er zijn ook spreads over verre beschavingen, zoals Mesopotamië, het Byzantijnse Rijk, de Ming-dynastie en het rijk van de Inca’s en de Azteken. Er zit daardoor dus af en toe ook overlap in de tijd, waar je achter komt als je de korte teksten onder- of bovenaan de pagina leest. De illustraties worden tekstueel uitgelegd door talloze weetjes; over uitvindingen, kunst en cultuur, bijzondere gebeurtenissen, mooie gebouwen of belangrijke personen. De weetjes gaan over veel verschillende landen, al wordt toch stiekem duidelijk dat dit boek niet van Nederlandse, maar van Belgische makelij is. Zo staan Willem van Oranje of Nederlands-Indië er niet in, maar de Belgische koning Leopold II, die de Onafhankelijke Congostaat stichtte, wél. Helemaal niet erg, want ook dat weetje is ontzettend interessant!

Tijdlijn

Het is natuurlijk onmogelijk om een compleet beeld van de geschiedenis te schetsen in een aantal pagina’s, maar toch krijg je een heel goed tijdsbesef van dit boek. De teksten zijn niet altijd gemakkelijk en vragen waarschijnlijk wel wat uitleg of hulp van een volwassene, maar kinderen hebben misschien al wel genoeg aan de beelden. Er valt ontzettend veel te ontdekken in de illustraties! Ze zitten vol interessante en soms ook grappige details – je kunt eindeloos naar één spread blijven kijken! De zwart-wit prenten doen denken aan papierknipkunst, met kunstige uitsparingen en silhouetten. Wel hebben de tekeningen hier en daar enkele mooie kleuraccenten en de kleur van de pagina’s, in sfeervolle tinten zorgen ervoor dat elke prent weer anders oogt.

Tijdlijn

Met dit boek maak je dus daadwerkelijk een onvergetelijke reis door de geschiedenis!

Hoe mooi kun je dit boek gebruiken in je geschiedenislessen!

Elke spread kan in feite uitgangspunt zijn voor een tijdvak of project! Ga samen met je klas elementen van de spread ontdekken en maak een lijst van interessante onderwerpen. Waar zouden de kinderen meer over willen weten? Je kunt dat als uitgangspunten voor lessen gebruiken, maar je kunt de kinderen natuurlijk ook zelf op onderzoek uit laten gaan. Dat kan prachtige werkstukken of presentaties opleveren!

Maar ook juist als overzicht van de hele wereldgeschiedenis is dit een ontzettend mooi boek. Eigenlijk zou je de prenten het liefste achter elkaar in je lokaal willen ophangen, toch? Maar in dat geval kun je misschien beter dit filmpje bekijken en daarna de leerlingen in het boek laten bladeren 🙂 Mooi is dat je in het filmpje goed kunt zien dat elke spread op de voorgaande aansluit!

Doeboek

Kinderen die gefascineerd zijn door dit mooie boek kun je trouwens ook nog wijzen op het bijzondere doeboek dat bij Tijdlijn gemaakt is! Op de website van de uitgever vind je een inkijkexemplaar. Je kunt dan zelf met de prenten aan de slag en er kleuraccenten aan geven of een detail aan toevoegen. Voor de echte creatievelingen!

Uitgeverij Lannoo, 2015

Tijdlijn bol

Tijdlijn doeboek bol