Undercover 1: Rivieren van zand

Undercover 1: rivieren van zandHet doodgewone leven van Alex wordt verstoord wanneer Boris, de baas van zijn moeder, aanbelt. Zijn moeder is helemaal niet op zakenreis, maar geheim agent bij Interpol en ook nog eens verdwenen! Wanneer Alex’ beste vriend Mo via een chat in hun favoriete game een cryptisch bericht heeft ontvangen, blijkt Alex een onmisbare schakel te zijn bij het vinden van zijn moeder Ilse. Voor hij het weet, zit Alex met Boris in een vliegtuig op weg naar Kenia. Met een andere naam in een nieuw paspoort en zonder zijn eigen spullen…

In Kenia gaan Alex en Boris op zoek naar Ilse en het undercoverleven dwingt Alex dingen te doen die hij nooit van zichzelf verwacht had. Ze kunnen niemand vertrouwen, maar de Keniaanse jongen Lemayan lijkte en cruciale pion te zijn. Uiteindelijk ontdekt Alex waar zijn moeder is. En dan dringt de tijd, want Ilse is in levensgevaar. Kan Alex haar op tijd redden?

Eerste deel in de serie Undercover.

En dan kom je er ineens achter dat je moeder geheim agent is! De 12-jarige Alex weet niet wat hem overkomt! Hij leidt een normaal leventje, zit in de brugklas en gamet regelmatig met zijn beste vriend Mo. Mo krijgt via hun favoriete game een mysterieus bericht dat bestemd is voor Alex. Met hulp van Yasmina, de tweelingzus van Mo, weten ze het bericht te ontcijferen en vanaf dat moment is het net of je in een spannende spionagefilm terecht bent gekomen – met van die superslimme agenten die zonder iets te zeggen computers confisqueren en de beveiliging hacken. Zo komt Alex erachter dat zijn moeder Ilse voor Interpol werkt en waarschijnlijk in Kenia gevangen is genomen. En om haar te vinden, moet Alex mee. Undercover…

Ik ga in de auto zitten en de deur sluit vanzelf. Ik kan de chauffeur nog steeds niet zien want er zit een donker raam tussen ons. Naast mij op de achterbank ligt een grote zwarte sporttas. Dan hoor ik een ringtone. Het duurt even, maar in een zijvak van de tas vind ik een telefoon en een paspoort. Op het scherm staat ‘Onbekende beller’. Ik twijfel, maar neem dan op.
‘Hallo?’
‘Alex. Goedemorgen.’
(blz. 45)

Dit boek speelt enorm in op het verlangen van de lezer om zelf een spannend en gevaarlijk leven te leiden. Dat Alex dit verhaal in de ik-vorm vertelt, maakt het nog makkelijker om je met zijn personage te identificeren. Ook geeft het veel ruimte voor zijn gevoelens en dat maakt het verhaal nog levensechter. Alex is geen keiharde superheld, maar een gewone jongen, waarvan zijn leven ineens compleet op zijn kop staat!

Wat dit verhaal ook heel echt maakt, is dat je voor je gevoel echt meereist naar Kenia. Slim is hoe de schrijver daar ook nog het coronavirus in heeft weten te verwerken, maar dan als iets uit het verleden. Het maakt het verhaal extra realistisch.

Op verschillende bordjes staan waarschuwingstekens en op de grond zie ik stickers met looproutes. Er lopen veel mensen met mondkapjes rond. Ik draag er geen. Net zoals iedereen ben ik al lang ingeënt tegen het virus dat de wereld op z’n kop zette. (blz. 47)

Het is duidelijk dat de schrijver echt in Kenia is geweest: door alle details weet hij perfect de juiste sfeer op te roepen; zo’n gevoel dat je krijgt als je net aankomt in een vreemd land. Chris Kooi beschrijft het land zeer gedetailleerd en vol liefde, maar tegelijkertijd besef je ook dat Kenia door alle armoede heel gevaarlijk kan zijn.

Centraal in dit verhaal staat de illegale jacht en het gevaar dat daarmee gepaard gaat. Interpol-agent Boris en Alex moeten het vertrouwen zien te winnen van een paar mannen die toeristen meenemen op jacht. Dat levert in eerste instantie weinig actie op, maar wel veel onderhuidse spanning. Dit boek is dan ook op een andere manier spannend dan een stoere actiefilm. Alex en Boris komen in hun undercoverrol steeds dieper in een situatie waar ze eigenlijk helemaal niet in willen zitten… Lukt het Alex om zijn rol te blijven spelen?

Het verhaal wordt pakkend en lekker vlot verteld, met veel dialoog en aan het begin ook aardig wat app-gesprekjes. Korte zinnen geven extra vaart aan het verhaal. Aan het einde van het boek kun je bovendien flink wat actiescènes verwachten en dan blijft het tot de laatste bladzijde spannend of alles goed gaat komen…

Om dit boek te promoten, zou ik de tekst op de achterkant voorlezen en dan het volgende korte fragment (dat ook hierboven al gedeeltelijk staat):

De bel gaat (…) ‘Alex. Goedemorgen.’ (blz. 45)

Wil je iets meer laten horen van het boek, dan kun je hoofdstuk 4 voorlezen. Alex is er net achter dat zijn moeder een geheim agente is en Interpol probeert er in dit hoofdstuk achter te komen waar ze is en wat er aan de hand is.

Met moeite prop (…) geen antwoord op heb.’ (blz. 25 t/m 28)

Kenia

Je leert tussen de regels van dit verhaal heel veel over Kenia (al waarschuwt de auteur in het nawoord wel dat je dit boek niet als reisgids moet gaan gebruiken!). Je leest bijvoorbeeld over malariagevaar, wildlife en de uitgestrekte natuurparken, maar ook over corruptie, enorme verschillen tussen arm en rijk en natuurlijk de problemen met de illegale jacht. Ook lees je veel over het landschap, over de frisse avonden en het vroege donker-worden; over slechte wegen en het zomaar zien van zebra’s langs de weg; over de dikdik, de gerenoek en hyena’s; en over culturele gebruiken van verschillende stammen.

De vele weetjes worden heel goed in het verhaal verwerkt en dat maakt dit boek behalve spannend ook ontzettend interessant!

Van Goor, 2020

Undercover 1

Genre: Detective, Spanning
Series: Undercover | Onderwerpen: 2020, Afrika, Bedreigde dieren, Criminaliteit, Dieren, Familie, Geheim agenten, Gevaar, Illegaliteit, Jacht, Kenia, Landschap, Liegen, Natuur, Natuurparken, Ontvoering, Reizen, Reizen & vakantie, Spionage, Tip van Sem, Toerisme, Vertrouwen, Wilde dieren, Zoektocht