Wild geraas: Sint

Wild geraasZodra Halloween uit het straatbeeld verdwijnt, is het niet Sinterklaas maar de Kerstman die verschijnt! Sinterklaas is woedend en schrapt 5 december uit het Grote Boek. Is iedereen hem dan vergeten? Geloven ze niet meer in hem?

Ondertussen maken de kinderen in Nederland zich grote zorgen. Waar is Sinterklaas?! In hun wanhoop besluiten ze slechts één ding op hun verlanglijstje voor de Kerstman te zetten: Sinterklaas. Maar ho ho (ho)… Wat vindt de Kerstman daarvan?

Wild geraas

©2021 Menlu, uit Wild geraas

Wild geraas

©2021 Menlu, uit Wild geraas

Eigenlijk zet de cover van dit boek je een beetje op het verkeerde been: het lijkt of dit stripboek gaat over een gevecht tussen Sinterklaas en de Kerstman. Maar zo zit het niet helemaal: Sinterklaas en de Kerstman strijden niet met elkaar; het gaat om de feesten die gevierd worden in Nederland. Steeds meer mensen zetten begin december al een kerstboom in hun huis en in de etalages gaan we van Halloween naar Kerst. Waar blijft de aandacht voor Sinterklaas??

Deze bitterzoete strip is eigenlijk vooral heel grappig, met een kritische noot over onze tradities. Het verhaal is voor jong en oud geschikt, al zal de humor vooral aansluiten bij wat oudere kinderen (en volwassenen). In het stripboek wordt uitgelegd waarom Sinterklaas van oudsher als een echte kindervriend wordt gezien. Nadat je ziet dat hij in onze tijd compleet vergeten lijkt te zijn, lees je hoe hij ‘vele jaren geleden’ allerlei kinderen van de dood redde. Het zijn oude legendes over de bisschop van Myra – wie Sinterklaas vroeger was.

Verder is het juist een heel modern en eigentijds boek, met pieten in alle soorten en maten. De humor zit hem in kleine grappen, zoals het colablikje dat een van de pieten drinkt, waar – GRR – ook weer die de Kerstman op staat! Maar gelukkig zijn de kinderen Sinterklaas nog niet vergeten… en zij bedenken een slim plan om hem weer terug naar Nederland te krijgen.

Wild geraas

©2021 Menlu, uit Wild geraas

Achter in het boek vind je ook nog diverse extra’s: Kimberly Legito Geelen – de striptekenaar – laat zien hoe ze Sinterklaas en Piet heeft getekend, en je ziet hoe een strip ontstaat – van schets tot afwerking. Daarnaast staan er nog een aantal Sinterklaasliedjes en een grappige toegift in het boek. Ondanks de wat sombere buitenkant is dit een boek waar je heel vrolijk van wordt!

Wat een geweldig boek om te (laten) lezen in de Sinterklaastijd. Het verhaal geeft een mooie aanleiding om het te hebben over het vieren van feesten: Halloween, Sinterklaas, Kerst… Wat vieren de kinderen thuis en waarom?

Hoe komt het eigenlijk dat Halloween en de Kerstman steeds groter worden, terwijl die zo’n 30 jaar geleden in Nederland nog vrijwel onbekend waren? Wat vinden de kinderen ervan dat steeds meer mensen hun kerstversiering zo vroeg ophangen?

Het verhaal van Sint NicolaasBovendien is het ontzettend leuk dat in dit boek de legendes van Sinterklaas aan bod komen. Het maakt nieuwsgierig! Daar kun je vervolgens nog meer over lezen in de 10+ boeken Het geheime boek van Sinterklaas of Het verhaal van Sint Nicolaas.

Het Geheime Boek van Sinterklaas

Menlu, 2021

Wild geraas