Zakkenroller eersteklas

Zakkenroller eersteklasDe twaalfjarige Gabriel Avery is een briljante zakkenroller. Een talent dat hij gebruikt om zijn dikwijls lege maag te vullen, want zijn oma en hij hebben het bepaald niet breed. Op een dag wordt hij echter zélf gerold en vindt hij een geheimzinnig kaartje dat hem uitnodigt naar de mysterieuze Roversborg te komen. Het blijkt een school voor toekomstige Robin Hoods te zijn. Leerlingen worden er getraind in het openbreken van sloten, oplichterij en vervalsing, allemaal met de bedoeling om de strijd aan te knopen met criminelen – zij het niet geheel op een legale manier…

Met zijn nieuwe vrienden Penelope, de broertjes Ade en Ede en de stille Amira hoopt hij de schoolwedstrijd ‘de Grote Kraak’ in ieder geval tot een goed einde te brengen. Maar hoe meer Gabriel over zijn eigen geschiedenis te weten komt, hoe verwarrender die lijkt. Tijdens zijn eerste jaar op Roversborg leert Gabriel bovendien dat het soms makkelijker is om het slechte pad te volgen dan om goed te doen… Kun je een dief eigenlijk ooit echt vertrouwen?

Eerste deel van de serie Gabriel Avery.

Vertaald door Barbara Lampe.

Wat een lekker leesboek, met een goed gekozen dubbelzinnige titel. Je leest namelijk niet alleen hoe supergoed Gabriel Avery kan zakkenrollen, maar ook hoe hij in het eerste jaar van de Roversborg terecht komt: een school die hem opleidt tot een van de beste criminelen van de wereld. Maar dan wel met de bedoeling om goed te doen: gestolen kunstwerken terugstelen, foute criminelen in de val lokken… dat soort dingen.

‘Wil je weten wat het grootste geheim ter wereld is, Gabriel Avery? De criminelen dragen geen gestreepte overall of bivakmuts, nee, ze dragen keurige pakken en ze glimlachen. En de meesten zijn té rijk, té machtig om ze ervoor te laten boeten.’ (…) ‘En dat is in feite wat we hier op Roverborg doen: we doen foute dingen om de wereld weer goed te maken.’ (blz. 48)

Daarvoor krijgt Gabriel niet alleen les in Vervalsing, Crimnastiek (voor ‘functionele fitheid’: klimmen, parkour en aikido) en Misleiding, maar wordt hij ook uitgedaagd om punten te verdienen door muntjes van klasgenoten en docenten te rollen en mee te doen aan ‘de Grote Kraak’: een schoolwedstrijd waarbij de eerstejaars een beveiligingssysteem moeten zien te kraken.

Klinkt een klein beetje als de serie Gangsterschool en toch is dit weer anders. Het is allemaal veel realistischer en de personages zijn erg mooi uitgewerkt. Gabriel komt door middel van een ingenieuze indelingsceremonie met een uv-lamp in een klas met een stel interessante personages, waaronder de streberige dochter van het schoolhoofd, de gebroeders Crim (een tweeling die geniaal is in hacken) en een verlegen meisje met een prachtige hidjab. Ook de docenten zijn nogal markant, maar vooral het hilarische gekibbel van de tweelingbroers maakt dit verhaal heerlijk dynamisch, luchtig en ontzettend grappig. Wat zou dit boek een geweldige film opleveren! Een soort niet-magische Harry Potter meets Ocean’s Eleven.

Meester Sisman moest lachen om zijn eigen grap. Gabriel dacht dat zo’n soort lach alleen in tekenfilms bestond. Piepend en schril, het klonk als hiiii-hi-hi. En hij wist niet of hij wel lessen over discipline moest aannemen van een gekkie met lila haar en lange gewaden, maar als hij daardoor een betere boef zou worden, dan wilde hij het best proberen. (blz. 119)

Gaandeweg kom je steeds meer over ieders vaardigheden en persoonlijkheid te weten. Ook Gabriel leert zichzelf steeds beter kennen en Gabriels boefbroeder (mentor) stimuleert hem om op zoek te gaan naar zijn ouders. Er moet immers toch een reden zijn dat Gabriel zo uitzonderlijk goed is in zakkenrollen… Tegelijkertijd is hij vastbesloten meer te weten te komen over de gevaarlijke criminele groep ‘de Naamlozen’. Want op Roversborg komt Gabriel er ook achter dat de verleiding om naar de verkeerde kant over te stappen, altijd op de loer ligt…

Na dit boek is het eerste schooljaar afgerond, ben je al een stuk wijzer over Gabriel en zijn familie, zijn er vriendschappen voor het leven gesloten, maar zijn er ook nog heel veel spannende losse eindjes! Het maakt deze serie heel verslavend; kom maar door met deel twee!

Om dit boek te promoten, zou ik de spanning lekker opvoeren. Vertel eerst wat er aan het begin van het boek gebeurt: Gabriel heeft het niet makkelijk en steelt regelmatig geld om eten te kopen. Maar op een dag gebeurt er iets vreemds. Hij rolt op het station een portemonnee, maar… daar zit alleen een briefje van tien pond en een kaartje in: Jij bent goed, ik ben beter (blz. 12). En dat niet alleen! Zijn eigen muntje is uit zijn zak gestolen. Om hem terug te krijgen, moet hij naar station Moorheart gaan… en daar wacht hem een groot avontuur.

Hij bekeek het station van Moorheart (…) uitgesleten pad een bos in. (blz. 25 t/m 29)

Aansluitend kun je ook nog de achterkant van het boek voorlezen en vertellen dat dit het eerste deel van een trilogie is.

Criminaliteit

Interessant is om te lezen hoe Gabriel het zakkenrollen aanpakt. Je krijgt er een zeer ongemakkelijk gevoel bij: zo gehaaid zijn zakkenrollers dus! Een wijze les!

‘Spelen we dezelfde (…) die van u.’ (blz. 112/113)

Opvallend is trouwens dat Gabriel zichzelf niet als crimineel ziet:

Ik steel gewoon wat ik nodig hebt voor mezelf en voor Oma. Meer niet.’ (blz. 47)

Wat vinden de kinderen in je klas van deze uitspraak?

Dit boek past sowieso heel mooi bij een gesprek over normen, waarden en regels. Wat vinden de kinderen ervan dat Gabriel les krijgt in criminele vaardigheden? Hoe groot is de kans dat mensen het verkeerde pad op gaan, denken jullie?

In het boek komt dit regelmatig ter sprake:

‘Het punt is (…) dat het veel gemakkelijker is om je vaardigheden in te zetten voor iets slechts dan voor iet goeds. (blz. 99)

Ook al lijkt het alsof in deze serie crimineel gedrag wordt verheerlijkt, het boek leert kinderen ook een belangrijke, wijze les: verkeerde mensen kunnen je verkeerde keuzes laten maken. Op die manier kan een warm hart toch koud worden…

maar je moet zorgen dat je hart warm blijft, Gabriel. Een warm hart zal je altijd naar de juiste plek leiden. (blz. 189)

Je kunt hierover een interessant gesprek voeren: wat kan ervoor zorgen dat mensen verkeerde keuzes maken? En hoe zou je dit kunnen voorkomen?

Van Holkema & Warendorf, 2022