Zo voelt dat

Zo voelt datJe hebt het misschien niet meteen in de gaten, maar achter alledaagse dingen gaat een wereld van gevoel schuil. Hoe is het om een donderbui te zijn? Of een fopspeen, of een afgedankte jas?

Voor dit boek leefden Bette Westera en Sylvia Weve zich in allerlei dingen in. Zo maken zij emoties van doodgewone dingen voelbaar!

Heb jij je ooit afgevraagd hoe een ballon zich voelt? Of je voorgesteld welke emoties een lantaarnpaal heeft? Heb je je wel eens proberen in te leven in een stuiterbal of voeten in te kleine schoenen? Nee? Nou, Bette Westera en Sylvia Weve wel. En dat levert hilarische, maar ook mooie en gevoelige gedichten op, die geweldig zijn om voor te lezen in de klas.

Ik ben de grootste eikel van het hele eikenbos.
Nog even en dan rol ik op de grond.
Dan val ik van mijn tak. Dan ben ik rijp. Dan laat ik los.
Daar ga ik al! Ik tuimel in het zachte, groene mos
en kijk nog wat onwennig in het rond.
(gedicht nr. 9)

Zo voelt datDe 40 gedichten in deze bundel zijn eigenlijk een soort korte verhaaltjes en hebben een heerlijk ritme. Ze lezen dus heel fijn voor! Je kunt de gedichten gebruiken voor een fantastische les ‘jezelf inleven in een ander’: ‘Hoe zou de afgedankte jas zich voelen, jongens en meisjes?’ Of voor een les over emoties: ‘Wat voelt deze donderbui eigenlijk? Herken jij bepaalde gevoelens?’. Maar je kunt veel gedichten ook gebruiken als raadsel: vaak lees je namelijk niet wie (of beter: wat) er aan het woord is!

Soms ben ik groot, soms ben ik klein.
Soms breng ik vreugde, soms verdriet.
Soms lek ik uit, soms doe ik pijn.
Soms ben ik saai. Meer zeg ik niet.
(gedicht nr. 12)

Zo voelt datWat een creativiteit laten de makers in dit boek weer zien! De kunstzinnige, expressieve illustraties van Sylvia Weve geven de dingen nog meer persoonlijkheid en dynamiek. De cover weerspiegelt de inhoud van het boek wat dat betreft niet goed: hij oogt wat serieus en grijzig; eigenlijk een beetje saai. Een wat ongelukkige keuze, want kinderen zullen het boek op deze manier niet snel pakken. Zonde! Ook is het wat verwarrend dat er kinderen op het boek zijn afgebeeld, terwijl ín het boek juist geen mensen maar dingen voorkomen.

Laat je daar dus echter niet door afschrikken! Inmiddels weten we wel welke kwaliteit we van dit ‘gouden duo’ kunnen verwachten en dit boek stelt ook absoluut niet teleur. Sterker nog: deze creatieve dichtbundel verrast in alle opzichten. Een dikke aanrader voor iedere schoolbibliotheek.

Hierboven gaf ik al een paar korte ideetjes, maar er is ook een uitgebreide lesbrief bij het boek geschreven door LeesmetLoes! Ook in de lesbrief is de eerste lessuggestie: kinderen laten raden over welk voorwerp het gedicht gaat. Erg leuk: er worden suggesties gegeven per jaargroep – van groep 5/6 tot de onderbouw van het VO, want sommige voorwerpen zijn natuurlijk een stuk moeilijker dan andere! (kom maar eens op een zoekgeraakt puzzelstukje…).

Mijn extra tip bij het raden: gebruik bepaalde gedichten als pakkende binnenkomer voor een les over een bepaald onderwerp. Als je het over de lente gaat hebben, lees je bijv. het gedicht van het krokusje voor (wel even de naam van de bloem weg’piepen’ als je het voorleest!). Of als je het over het weer gaat hebben, kies je de donderbui. Gaat je les over sport? Dan kies je het winnende doelpunt… etc. etc. Weten de kinderen waar het gedicht over gaat? Dan weten ze ook waar de les van die dag over gaat! Zo krijg je ze direct betrokken bij het onderwerp!

Illustraties

Zo voelt dat

©2023, Gottmer, illustratie van Sylvia Weve uit Zo voelt dat

Leuk is dat er in de lesbrief ook aandacht is voor de illustraties van Sylvia Weve. Zo krijgen ze ongetwijfeld meer waardering voor de kunstzinnige tekeningen! Door na te denken hoe ze zelf de tekst in beeld zouden brengen, snappen ze direct dat het heel knap is wat de illustrator heeft gedaan.

Creatief denken en schrijven

Het boek nodigt uit om zelf ook originele voorwerpen en hun gevoelens te bedenken. Kunnen je leerlingen zich voorstellen hoe hun rekenschrift zich voelt? Of de digibordpen die altijd kwijt is? Of de plant in de klas die te weinig (of juist teveel) water krijgt? De drinkbeker in de tas die heeft gelekt? De gymschoen die in de kleedkamer is blijven liggen? Of…

Oh, wat zijn er veel leuke voorwerpen te bedenken! Maar lukt het vervolgens ook om er een gedicht bij te schrijven?

Gottmer, 2023

Zo voelt dat