Het offer

Het offerElias, Wolf en Luna zijn in de Poortwereld op weg naar de schuilplaats van de Grijze Heks. Om hun zussen Nina en Tizza te redden, zien ze nog maar één mogelijke weg: dwars door het Dampende Moeras. Maar zelfs de walgelijke en gevaarlijke schepsels van het Mistland wagen zich hier niet en daar hebben ze een goede reden voor: in dit gebied is de dood heer en meester. De kinderen weten dat het gevaarlijk wordt, maar terugkeren is geen optie… Pas als ze het Dampende Moeras betreden, merken ze dat het gevaar van een kant komt waar ze het helemaal niet verwachten…

Vervolg op De storm en Het uur van de weerwolf in de serie De Poortwereld. De serie wordt afgesloten met het vierde deel: De witte heks.

De serie wordt steeds grimmiger en spannender, wat ook wel een beetje te zien is aan de voorkant van het boek. In tegenstelling tot de eerdere twee delen is de spanning in dit boek vanaf de eerste bladzijde voelbaar. Het is duidelijk dat er een enorme dreiging uitgaat van het Dampende Moeras. Het verhaal neemt je mee op dit gevaarlijke avontuur en gaat veel meer dan de eerdere delen over de spannende tocht door het land van de Grijze Heks. Het doet bijna denken aan Lord of the Rings – door woeste en ondoordringbare landschappen is het reisgezelschap onderweg naar een gevaarlijke tovenares, die hoog in een toren zetelt en alles en iedereen van verre ziet aankomen.

Wat ook nieuw is in dit boek: het gaat niet meer alleen over Elias en zijn zoektocht naar Nina, maar we lezen nu ook afwisselend over wat Nina meemaakt bij de Grijze Heks. Daar slaat de titel van het boek ook op: de meisjes die gevangen zijn genomen door de heks, worden klaargemaakt voor ‘het offer’, een gruwelijke en lugubere gebeurtenis die de dreiging in het verhaal nog eens extra opvoert.

Ook Zaneta en haar moeder spelen nog steeds een belangrijke rol in het verhaal. Ondanks deze drie verhaallijnen, is het verhaal goed te volgen en lees je er als een speer doorheen. Als aan het einde van het verhaal toch weer uitvoerig over de gedachten en gevoelens van de kinderen wordt geschreven, begint dat eigenlijk een beetje vervelend te worden. We begrijpen de personages inmiddels wel en het vertraagt het verhaal daardoor onnodig.

Zorg dat je het vierde deel alvast hebt klaarliggen, want het blijft tot de laatste bladzijde van dit deel spannend hoe dit verhaal zal gaan aflopen…

Voordat je begint met lezen in dit deel, moet je eerst de eerste twee delen van de serie hebben gelezen – anders snap je er echt niets van. Het boek begint weliswaar met een epiloog, maar dit is een vervolg op de gebeurtenissen in het eerste deel.

Om de serie te promoten, zou ik een fragment uit het eerste of tweede boek voorlezen.

Het wordt nu wel steeds duidelijker dat deze serie erg geschikt is voor kinderen die houden van spannende avonturenverhalen.

De storm (Poortwereld)Het uur van de weerwolfDe witte heks